Thin content – jak zidentyfikować i usunąć niskiej jakości treści ze swojej strony?

Aktualizacja: 7 stycznia 2024

Google dba o to, aby na najwyższych miejscach w rankingu wyników pojawiały się strony wartościowe i przydatne dla użytkowników. Ważne jest udzielenie odpowiedzi na wpisane zapytanie, przekazanie interesujących informacji, bazując na merytorycznych źródłach. Z tego względu piętnowany jest tzw. thin content lub shallow content, czyli słabej jakości treść, stworzona najczęściej tylko po to, aby podbić pozycje serwisu w wyszukiwarce. Za takie działania można otrzymać karę ręczną. Ale bez paniki – sprawdź, czy problem dotyczy Ciebie i dowiedz się, jak go eliminować i jak nie dopuścić do powstawania thin content na swojej stronie!

 

Co to jest thin content?

Thin content (także shallow content) to bardzo krótkie treści albo takie, które nie mają żadnej wartości dla użytkownika. Co dokładnie się za tym kryje? Google za niskiej jakości treści uznaje te:

  • Zawierające liczne błędy językowe,
  • Generowane automatycznie,
  • Skopiowane z innych stron,
  • Naszpikowane słowami kluczowymi,
  • Przepełnione reklamami i linkami wychodzącymi.

Sprawdź, jak rozmieszczać słowa kluczowe w tekście.

 

Z problemem thin contentu zmagają się także podstrony, które np. w ogóle nie mają treści i zawierają bardzo podobne elementy. Przykład: w sklepie internetowym mogą to być 2 kategorie produktowe, na których pojawiają się takie same produkty – kategoria żele do kąpieli i kategoria mydła do kąpieli. Czasem asortyment może być na tyle ubogi, że wprowadzenie dodatkowej kategoryzacji powoduje tylko mnożenie takich samych podstron różniących się jedynie nazwą kategorii.



Rodzaje stron narażonych shallow content

W supporcie Google podaje kilka przykładów stron, które najczęściej borykają się z thin contentem. Są to:

  • Strony afiliacyjne,
  • Doorway pages,
  • Posługujące się automatycznymi skryptami kopiującymi lub generującymi treści.

Dokładnie ten problem omawia Mat Cutts w jednym z filmów, polecam dokładnie się z nim zapoznać.

Mało treści lub treść o niskiej jakości to jedno z przewinień, za które można otrzymać karę ręczną od Google.

 

Cornerstone content – sprawdź, co to jest!

 

A co z tekstami pisanymi pod SEO – czy to nie thin content?

Pisząc o braku wartości dla użytkownika, która jest głównym wyznacznikiem zakwalifikowania treści jako thin contentu, od razu przychodzą mi na myśl teksty pisane pod SEO. Nie oszukujmy się, opisy na kategorie produktowe najczęściej powstają z myślą o tym, aby wypozycjonować stronę na wybrane słowa kluczowe. Jeśli jednak są unikalne, zawierają nagłówki, wypunktowania, pogrubienia, są podzielone na akapity, nie zostaną uznane przez Google jako shallow content. Ktoś w końcu musiał się wysilić, żeby je przygotować.

 

Mimo wszystko nie wiemy, co się z takimi treściami stanie w przyszłości, więc zawsze należy pracować nad jakością wszystkich opisów, przemycać informacje wartościowe dla użytkownika, a czasem i podawać źródła, jeśli tematyka tego wymaga (np. kategorie w aptekach online, sklepach medycznych).

 

Dlaczego thin content szkodzi SEO?

Wyszukiwarka Google oczekuje, że treści będą dopasowane do intencji wyszukiwania i będą odpowiadały wyczerpująco na wątpliwości użytkownika. Gdy natrafi na thin content – może nałożyć karę ręczną za takie działania, co przełoży się na obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania, spadek ruchu, konwersji itd. Nawet jeśli kara nie zostanie nałożona, to kiepskie treści nie pomogą wybić się na wysokie pozycje w rankingu – pierwszeństwo zyskają serwisy z fajną, poczytną treścią.

 

Czy Google nadal nakłada kary ręczne za thin content? Obecnie manualne kary zdarzają się coraz rzadziej, ale jest to możliwe – w wytycznych Google dla webmasterów i w supporcie Google Search Console znajdziemy całą listę niedozwolonych praktyk, za które może zostać ukarana witryna. Akurat przed spamowaniem i tworzeniem contentu o niskiej jakości wyszukiwarka przestrzega bardzo jasno i dobitnie, więc realna szansa istnieje, jeśli naruszamy zasady.

thin content seo

Jak jeszcze shallow content wpływa na SEO?

  • Uniemożliwia zdobywanie naturalnych linków zwrotnych, bo nikt nie poleci słabej jakości treści.
  • Marnuje crawl budget.
  • Wzrasta dwell time – czyli przechodzenie na stronę z wyszukiwarki, a następnie wracanie do niej (dwell time należy prawdopodobnie do czynników rankingowych).
  • Powoduje kanibalizację słów kluczowych.
  • Wystawia Cię na obniżenie pozycji przez bieżące działanie automatycznych algorytmów – systemy Google do wykrywania spamu w wyszukiwarce działają cały czas, okresowo wychodzą większe update’y, więc oprócz kar ręcznych możesz również oberwać od strony automatycznych mechanizmów rankingujących.

 

Jak wykryć thin content?

Sposobów na identyfikację shallow content jest kilka. Pamiętaj, że przyczyny tego problemu są różne, więc można zastosować zróżnicowane metody identyfikacji niskiej jakości treści.

 

Google Search Console

Jeśli chcesz sprawdzić, czy na Twoją stronę nie została nałożona kara ręczna za stosowanie thin content, skorzystaj z narzędzia Google Search Console. Przejdź do sekcji Bezpieczeństwo i ręczne działania, a następnie wybierz Ręczne działania. Tutaj pojawi się powiadomienie, jeśli naruszysz wytyczne Google.

thin content google search console

 

Dodatkowo możesz przejrzeć sekcję Skuteczność, w której znajdziesz statystyki swojego serwisu – liczbę wyświetleń na konkretne frazy w wyszukiwarce, liczbę wejść z wyszukiwarki, pozycje. Strony o niskiej jakości będą charakteryzowały się niskimi wynikami, choć pamiętaj także, że przyczyn słabej widoczności i słabego ruchu może być kilka.

Poznaj zasady SEO copywritingu.

 

Narzędzia do crawlowania stron

Jednym z narzędzi, bez którego nie obejdzie się żaden seowiec, jest Screaming Frog. Pozwala na bardzo gruntowną analizę serwisu, a przede wszystkim wyłapanie błędów technicznych. Korzystając z tej aplikacji pod kątem identyfikacji thin content, warto crawlować serwis pod kątem:

  • Pustych podstron, niezawierających treści,
  • Powtarzających się metatagów – co może sugerować powielenie podstron albo brak unikalnych Title i Description na różnych podstronach,
  • Błędnych przekierowań, stron sierocych, stron błędu 404,
  • Parametrów pojawiających się w adresach URL – tak też mogą tworzyć się powielone treści i duplikaty,
  • Podstron z dużą liczbą linków wychodzących.

 

Podobnym narzędziem dysponuje również Semrush. Za jego pomocą również przeprowadzisz analizę techniczną, automatyczny audyt strony. Pamiętaj tylko, aby odpowiednio zinterpretować błędy, które wskaże aplikacja. Wszystkie zautomatyzowane narzędzia bazują na porównaniu rzeczywistości do pewnego schematu, wzoru, a jak wiemy, w SEO nie zawsze takie wzory i schematy sprawdzają się w każdym przypadku.

Sprawdź, jak pisać treści pod lejek content marketingowy.

thin content co to jest

Narzędzia do identyfikacji duplikacji treści

Thin content wynika również z posiadania kopii treści w serwisie. Jeśli nigdy nie podbierałeś tekstów z innych serwisów, nie znaczy to, że ktoś nie podbierał Twoich. Okresowo warto sprawdzić unikalność contentu. Można to zrobić np. za pomocą płatnego narzędzia Copyscape. Jeśli aplikacja wskaże duplikaty, trzeba je będzie usunąć i problem zostanie rozwiązany.

 

Ręczny przegląd treści

Możesz również zabrać się za przeglądanie swoich treści, czytanie ich, a następnie ocenianie, czy tekst jest słaby, dobrej jakości, czy przyniesie nową wartość użytkownikowi, czy też nie. Na pewno będzie to żmudne zajęcie, ale bardzo precyzyjnie zidentyfikujesz treści, które obecnie albo w przyszłości zostaną uznane za shallow content.

 

Jak rozwiązać problem thin contentu na swojej stronie?

Najpierw przyjrzyj się, z czego wynika shallow content, jaka jest jego przyczyna. Następnie dopasuj odpowiednie rozwiązanie.

 

Przyczyna Rozwiązanie
Powielone podstrony (np. z powodu parametrów) ·       Zidentyfikuj, dlaczego podstrony z parametrem się generują

·       Usuń je, o ile to możliwe

·       Wdróż przekierowania 301

·       Jeśli powielone podstrony są Ci w jakimś celu potrzebne (np. podstrony wariantów tego samego produktu, różniące się tylko jedną cechą), wdróż przekierowania kanoniczne

Duplikacja treści (wewnętrzna i zewnętrzna) ·       Przeredaguj treść

·       Napisz treść na nowo

·       Połącz treści, które omawiają te same tematy/kwestie (np. artykuły na blogu o zbliżonej tematyce)

Niskiej jakości treść ·       Zastanów się, jak możesz podrasować treść, o czym możesz jeszcze napisać

·       Zoptymalizują ja na nowo

·       Zrecyklinguj ją

·       Usuń, jeśli nie jest Ci już potrzebna i nie masz na nią pomysłu

Brak lub mało treści ·       Zastanów się, jak możesz rozbudować treść, o czym możesz jeszcze napisać

·       Zoptymalizują ja na nowo

Strony ze zbyt dużą liczbą linków wychodzących i reklam ·       Ogranicz linki i reklamy

 

Z shallow contentem można sobie poradzić również poprzez wskazanie Google’owi, że dana strona nie powinna zostać zaindeksowana (ustawienie np. w pliku robots.txt komendy noindex na wybrane katalogi/podstrony). To rozwiązanie stosuje się wtedy, gdy z jakichś względów musisz mieć daną stronę w serwisie, ale nie musisz jej indeksować (strony regulaminów, polityki prywatności itd.). Nie jest to jednak magiczny lek na wszystkie bolączki związane z thin contentem, dlatego najpierw zastanów się nad podłożem problemu i zastosuj dopasowane rozwiązanie.

Sprawdź, na czym polega content experience.

 

Rozwiązywanie problemu thin content a kara ręczna w GSC

Jeśli o problemie z thin contentem dowiedziałeś się z narzędzia Search Console (dostałeś powiadomienie o karze ręcznej), po usunięciu shallow content, przejdź sekcji z działaniami ręcznymi w GSC, a następnie zgłoś prośbę o ponowne sprawdzenie strony. Po przesłaniu prośby uzbrój się w cierpliwość – Google nie działa w tym przypadku błyskawicznie i trochę może zająć, zanim kara ręczna zostanie zdjęta.

Sprawdź ofertę na strategię content marketingową lub ofertę prowadzenia bloga firmowego, jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie contentu.

 

Jak unikać thin contentu i nie narażać się na kary ręczne od Google? Podsumowanie

Nie stosuj spamerskich taktyk, nie napychaj podstron treścią tylko po to, aby zwiększyć ilość contentu w serwisie, nie upychaj słów kluczowych, nie kopiuj opisów z innych stron. Zawsze pochodź kompleksowo do opracowywanego tematu, podawaj źródła, ogranicz linkowanie zewnętrzne. Dbaj również o techniczną kondycję swojej strony szczególnie, jeśli system CMS ma „tendencje” do tworzenia stron z parametrami (np. Magento) i generowania powielonych podstron. I co jakiś czas przeglądaj wyniki, które generują treści, analizuj je i przeprowadzaj optymalizację. Praca nad contentem jest procesem ciągłym.

 

Źródła i dodatkowe informacje

  • https://support.google.com/webmasters/answer/9044175
  • https://developers.google.com/search/updates/spam-updates?hl=pl
  • https://www.semrush.com/blog/thin-content/
  • https://morningscore.io/what-is-thin-content/
  • https://rockcontent.com/blog/thin-content/