Odporność copywritingu na COVID. Raport z kondycji branży copywritingu
Mamy już maj, a koronawirus wciąż szaleje w Europie i na świecie. I choć wzbudza w nas obawy dotyczące naszego zdrowia, o wiele bardziej boimy się poepidemicznej rzeczywistości: gospodarki w kryzysie, utraty pracy, powrotu do rynku pracodawcy. Niektórym branżom udało się uodpornić na COVID-19. Całe e-commerce przeżywa prawdziwy boom, ponieważ przedsiębiorcy podążający za konsumentami chcą jak najszybciej zaistnieć w sieci. A jak jest z copywritingiem? Czy copywriterzy palą klawiatury, czy może ocierają je mikrofibrową ściereczką do kurzu? Postanowiłam to sprawdzić – w wyniku mojej ciekawości powstał raport ukazujący kondycję branży copywritingu oczami twórców treści.
Raport Content marketing i copywriting a COVID – najważniejsze wnioski
W ankiecie, w której wzięło udział 93 copywriterów, kondycja branży prezentuje się ani nie najgorzej, ani nie najlepiej. 53% respondentów zaobserwowało spadek zleceń od marca ubiegłego roku, pozostała część nie widzi różnicy w liczbie zamówień (31%) lub nawet odnotowuje wzrost popytu na świadczone usługi copywriterskie (16%). Wśród badanych największą grupę stanowili freelancerzy utrzymujący się z pisania treści i to niestety oni najmocniej odczuwają obecne spowolnienie gospodarki i rezygnację właścicieli stron internetowych z content marketingu.
Wśród deklarujących spadek liczby zleceń 80% osób otrzymało od zleceniodawcy informację, że to COVID-19 jest powodem rezygnacji z copywritingu. Przedsiębiorcy nie boja się powoływać na koronawirusa jako powodu swoich finansowych zmartwień. Nie dziwi również, że copywriterzy typują turystykę jako jedną z branż rezygnujących z usług contentowych.
Zastanawiające może być jednak to, że moda i beauty pojawiły się w tym rankingu równie wysoko co rynek usług podróżniczych. Wytłumaczenia znajduję trzy:
- wśród uczestników mojego badania rynku copywritingu znalazły się osoby realizujące zlecenia przeważnie o tej tematyce i odnotowujące ich spadek,
- właściciele biznesów modowych angażują swoich pracowników do pisania tekstów,
- lub wręcz przeciwnie – przedsiębiorcy z sektora odzieżowo-kosmetycznego rezygnują z contentu, by móc sprawnie realizować wszystkie zamówienia w sklepie internetowym.
Aby poznać dokładne powody, trzeba by było nieco przebadać dokładnie e-commerce skupiające się na sprzedaży ubrań i kosmetyków.
Raport branży copywritingu: zarobki
45% badanych odczuwających spadek liczby zamówień godzi się na obniżenie stawek świadczonych usług copywriterskich. Najczęściej obniżka wynosi od 10-20% dotychczasowej ceny za 1000 zzs.
Po obniżeniu stawki 23% respondentów jest zadowolonych z uzyskiwanego miesięcznego wynagrodzenia. To niedużo, jednak mam nadzieję, że pozostała grupa copywriterów w obecnej sytuacji zarabia chociaż tyle, aby zaspokoić najpilniejsze potrzeby.
Trendy w branży contentowej związane z koronawirusem
55% uczestników badania otrzymuje zlecenia o tematyce okołocovidowej. Pisanie o epidemii koronawirusa, jej przebiegu, potencjalnych skutkach dla gospodarki i zmianach zachodzących w społeczeństwie może demotywować, jednak treści te są ważne dla przedsiębiorców. W ten sposób właściciele firm obecnych w sieci nie tylko chcą pozyskać ruch na stronę, ale przede wszystkim pragną uspokoić swoich klientów, że realizują swoje usługi zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa.
Copywriterzy nie opierają się zmianom, dostosowując się elastycznie do obecnej sytuacji. 25% respondentów nie odmawia żadnego zlecenia, a 45% analizuje każdą propozycję, nawet jeśli nie mieści się w dotychczasowej specjalizacji i profilu tematycznym. Pocieszające jest to, że większość badanych (75%) nie obawia się o wypłatę wynagrodzenia.
Twórcy treści starają się być proaktywni – 57% poszukuje nowych zleceń w co najmniej 2 źródłach. W celu pozyskania nowych klientów badani najczęściej zaglądają na grupy na FB, serwisy ogłoszeniowe, strony agencji SEO/SEM. Odzywają się także do dawnych zleceniodawców i znajomych czy otrzymują oferty z poleceń. Ciekawym sposobem na zawarcie współpracy jest przeglądanie stron firm, które mogą potrzebować treści i kontaktowanie się z właścicielami z propozycją konkretnej usługi copywritingowej.
Jak przetrwać koronawiusa? Pomysły dla copywriterów od ekspertów od copywritingu i e-commerce
Obecna sytuacja martwi bardzo dużą część naszego społeczeństwa. Nie wiemy, jak będzie wyglądał rynek usług marketingowych za kilka miesięcy, którego kondycja zależy od możliwości finansowych nie tylko od e-commerce, ale i przedsiębiorstw produkcyjnych czy małych firm usługowych. By przetrwać ten trudny czas, przygotowałam kilka wskazówek. W raporcie wypowiedzieli się również eksperci z branży contentowo-seowej, podrzucając również cenne porady na utrzymanie się w branży marketingu treści. Szczegóły w dokumencie PDF, a poniżej moje pomysły dla copywriterów na prowadzenie działalności copywritingowej.
- Bądź proaktywny – korzystaj z różnych źródeł pozyskiwania zleceń, nie czekaj na oferty, sam wyjdź z propozycją współpracy,
- Podrasuj swoje dokumenty aplikacyjne – zweryfikuj aktualność informacji w CV i dodaj do portfolio teksty pisane dla znanych brandów. Możesz także przygotować case study prezentujące skuteczność Twoich treści i efekty, jakie dzięki nim uzyskał klient,
- Pracuj efektywnie, znajdując czas na budowę wizerunku – wypracuj własną rutynę i zachowaj wysoką produktywność. Mniejszą liczbę zleceń wykorzystaj na zwiększanie widoczności swojej osobistej marki w social media i grupach tematycznych,
- Zastanów się, jak możesz wykorzystać swoje umiejętności – rozszerz ofertę o usługi nieco pozacopywritingowe, których mogą teraz poszukiwać przedsiębiorcy,
- Nie zamartwiaj się i doskonal swój warsztat – choć obecna sytuacja może Cię przytłaczać, staraj się nie popadać w apatię, wykorzystując nieco wolnego czasu na rozwój oraz doskonalenie umiejętności copywriterskich,
- Pytaj klientów, czy możesz ponowić ofertę po ustaniu epidemii – jeśli zleceniodawcy zawieszają współpracę, okaż empatię i zapytaj, czy możesz odezwać się z ofertą po powrocie do nowej rzeczywistości,
- Nawiąż współpracę z webdeveloperami, którzy teraz przygotowują strony dla przedsiębiorców wchodzących do e-commerce,
- Proponuj rabaty, na których wiele nie stracisz – np. podeślij klientowi analizę słów kluczowych, przeprowadzaną przy okazji realizacji zlecenia,
- Oferuj edukację zamiast gotowego produktu – skoro Twój zleceniodawca decyduje się na samodzielne przygotowywanie treści, zaproponuj, że nauczysz go, jak robić z korzyścią dla optymalizacji strony,
- Zaproponuj pakiet antycovidowy – zastanów się nad ofertą usług copywriterskich i dodatkowych (wdrażanie treści na stronie), które pomogą prowadzić Twojemu klientowi działalność w tym trudnym okresie.
Kryzys obchodzi się łaskawie jedynie z osobami kreatywnymi, posiadającymi mocny pakiet kompetencji oraz umiejącymi elastycznie dostosować się do zmieniającej się sytuacji. Copywriting to branża, która w tym przypadku nie ulega wyjątkowi.
Wpływ COVID na copywriting i content marketing – raport do pobrania!
Zachęcam do pobrania darmowego raportu prezentującego odporność branż copywritingu na COVID.
Kliknij grafikę i pobierz PDF z raportem.
Badania ankietowe nie dadzą odpowiedzi na wszystkie nurtujące nas pytania dotyczące nastrojów panujących wśród twórców treści i przedsiębiorców sięgających po usługę copywritingu. Dają pewien obraz sytuacji – choć rynek contentowy w Polsce stara się nie ulegać koronawirusowi, niestety wielu copywriterów odczuwa spadek zleceń. Powrót do przedcovidowej rzeczywistości nie będzie możliwy, ale miejmy nadzieję, że rozkwit e-commerce rozrusza całą branżę online marketingu!