Optymalizacja Title pod SEO – skąd brać słowa kluczowe do optymalizacji tytułu strony?
Aktualizacja: 23 kwietnia 2025
Znacznik Title to element mający duży wpływ na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania. Wyrazy, które zamieścimy w tytule strony, wskazują wyszukiwarce jej tematykę oraz pozwalają ją ocenić pod kątem dopasowania do zapytania wpisanego przez użytkownika. Optymalizacja Title pod SEO nie należy do najłatwiejszych, a sam wybór konwertujących i zwiększających widoczność fraz czasami stanowi nie lada zagwozdkę. Też masz z tym etapem problem? Nie martw się – specjalnie dla Ciebie zebrałam pomysły, skąd pozyskiwać słowa kluczowe do tytułu strony.
Co to jest znacznik Title?
Znacznik Title (czasami błędnie nazywany jako meta tag Title) to element kodu HTML, który wskazuje wyszukiwarkom internetowym tematykę danej podstrony. Po polsku nazywamy go tytułem strony (nie tytułem artykułu, to coś innego). Znajdziemy go w trzech miejscach.
- Kodzie źródłowym strony w sekcji <head> i wtedy będzie zapisany w następujący sposób:
- Na karcie w przeglądarce po najechaniu na nią kursorem, np.
- W wynikach wyszukiwania
Dodatkowo Title sprawdzisz za pomocą rozszerzenia do przeglądarki, np. SEO META in 1 CLICK (to rozszerzenie działa w Chromie).
Jak uzupełnić znacznik Title na swojej stronie?
Title uzupełniamy albo bezpośrednio w kodzie strony, albo za pomocą wtyczki np. do WordPressa (np. Rank Math, Yoast SEO) pozwalającej na wprowadzanie meta znaczników ważnych z punktu widzenia pozycjonowania strony. W niektórych CMS-ach są też odpowiednie moduły na dodanie znacznika Title.
Sprawdź też koniecznie, na czym polegają zasady SEO copywritingu.
Znacznik Title a SEO i jego wpływ na pozycjonowanie
Czy tytuł strony ma wpływ na SEO i proces pozycjonowania? Tak i to bezpośredni. Należy do czynników odpowiadających za miejsce w rankingu Google. Ja już wcześniej wspomniałam, na jego podstawie roboty wyszukiwarki są w stanie zinterpretować tematykę danej podstrony i dopasować ją do fraz wpisywanych przez użytkownika i ich intencji (tzw. search intent). Z tego względu tak istotne jest, aby zawartość tego znacznika jak najbardziej odpowiadała zawartości danej podstrony, niejako podsumowując opublikowane na niej treści, multimedia, wideo – ogólnie informacje. Dlatego tworząc znacznik Title, musimy zwracać uwagę na frazy, ale i też na to, o czym opowiadamy na danej podstronie.
Optymalizacja znacznika title pod SEO – podstawowe zasady
Zanim podpowiem Ci, jak dobierać frazy do Title, przejdziemy sobie przez podstawowe zasady optymalizacji tytułu strony.
- Frazy, które zamieścimy na początku Title, mają największe znaczenie dla procesu pozycjonowania. Z tego względu jako pierwsze umieszczamy w tytule strony te słowa kluczowe, które są dla nas najistotniejsze i mają największy potencjał do:
- Zwiększenia widoczności witryny,
- Poprawy jej pozycji w wynikach wyszukiwania,
- Doprowadzenia do konwersji.
- W wyszukiwarce wyświetla się ok. 55-60 zzs treści, którą wpiszemy w znaczniku Title, co jednak nie oznacza, że tytuł musi ograniczać się do tej długości. Google indeksuje ok. 200 zzs, więc jeśli chcemy przemycić wiele, cennych dla nas fraz, nie trzymajmy się wyświetlanej liczby wyrazów. Jaka jest więc idealna długość tytułu strony?
- Dla użytkownika – ok. 60-70 zzs (taki fragment w większości przypadków pojawi się w całości w wynikach wyszukiwania).
- Dla Google i pełnego wykorzystania potencjału Title – 100-150 zzs.
- Należy unikać keywords stuffingu! Upychanie słów kluczowych bez ładu i składu przynosi więcej problemów niż korzyści. Sprawdź też, jak rozmieszczać frazy kluczowe w tekstach.
- Wyszukiwarka Google dobrze sobie radzi z „mieszaniem/łączeniem” wyrazów umieszczonych w Title, dlatego nie warto umieszczać podobnych, odmienionych fraz. Lepiej postawić na daleko synonimiczne wyrażenia doprecyzowujące kontekst optymalizowanej strony.
- Jedna podstrona, jedno główne słowo kluczowe. Pozycjonowanie zbyt wielu fraz na tę samą podstronę nie przynosi dobrych efektów i może doprowadzić do kanibalizacji słów kluczowych.
- Title w obrębie serwisu, a także całego internetu powinny być unikalne. Elementem różnicującym tytuły stron jest najczęściej brand lub nazwa domeny pojawiająca się na samym końcu znacznika, np. u mnie jest to – Born to create.
- Podglądanie konkurencji w TOP10, TOP20 pomaga dostrzec skuteczne rozwiązania optymalizacyjne.
Pamiętajmy również, że wyszukiwarka Google to dynamiczne środowisko. Raz ustalone znaczniki Title po jakimś czasie trzeba od nowa zoptymalizować, aby dopasować się zmieniających się trendów.
Skąd brać frazy kluczowe do Title? Źródła fraz dla nowych podstron
Poniższe pomysły dotyczą poszukiwania słów kluczowych do tytułu strony dla nowych, dopiero powstających podstron. Czyli poszukujemy najlepszych fraz dla nowych, nieopublikowanych i niezaindeksowanych jeszcze treści. Nie wiemy, jak Google skategoryzuje i zinterpretuje przygotowany przez nas content.
Frazy powiązane z prowadzonym biznesem
Właściciel serwisu wie najlepiej, na jakie wyrażenia powinna być widoczna jego strona w wynikach wyszukiwania. Zbudowanie bazy własnych wyrażeń biznesowych to dobry sposób na rozpoczęcie optymalizacji Title pod SEO. Pomysły, które narodzą się w tym procesie, należy zweryfikować w narzędziach do analizy słów kluczowych, by wybrać te z największym potencjałem do generowania ruchu.
Sprawdź też narzędzia dla copywritera.
Słowa kluczowe wynikające z analizy konkurencji
Warto przejrzeć, jakie słowa kluczowe w tytułach swoich podstron stosuje konkurencja. Niektóre serwisy z pewnością korzystają już od dawna z usługi pozycjonowania, więc przeprawę z optymalizacją witryny oraz doborem adekwatnych wyrażeń mają już za sobą. Nie kopiuj cudzych rozwiązań 1:1, ale wzoruj się na nich i inspiruj.
Wyrażenia zidentyfikowane przez narzędzia do keyword research
Zerknij raz jeszcze na dość obszerny artykuł o doborze słów kluczowych. Skorzystaj z wymienionych narzędzi (Planera słów kluczowych, Ubersuggest, podpowiedzi wyszukiwarki), by znaleźć słowa kluczowe do swoich znaczników Title. Analiza z pewnością zajmie Ci trochę czasu, bo sam wybór najlepszych wyrażeń, odsianie przypadkowych haseł, sprawdzenie intencyjności fraz to żmudna robota.
Skąd brać frazy do Title w przypadku zaindeksowanych i widocznych w wyszukiwarce podstron?
Załóżmy, że 3 miesiące temu przeprowadziłeś naprawdę zaawansowaną analizę fraz, zoptymalizowałeś Title pod SEO, ale nadal efekty nie są zadowalające. W takim przypadku należy wykonać reoptymalizację, korzystając z dodatkowego źródła danych – informacji o Twojej widoczności. Teraz możesz już sprawdzić, jak wyszukiwarka zinterpretowała treści na Twojej stronie i które słowa kluczowe warto podkreślić w tytułach poszczególnych podstron.
Frazy, na które serwis jest widoczny wg narzędzi do analizy widoczności
Aplikacje takie jak Senuto lub Semstrom badają widoczność stron internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania, np. w TOP50. Jeśli Twoja strona pojawia się w wyszukiwarce na frazy z bazy takiego narzędzia, otrzymasz o tym informację w stosownym raporcie lub na wykresie. I teraz cała zabawa polega na tym, aby z listy haseł, na które nasza strona jest widoczna, wyodrębnić takie słowa kluczowe, na których nam zależy i na które mamy szanse poprawić swoją pozycję. Dobrze jest znaleźć wyrażenia prowadzące do naszej strony użytkowników, a pominięte w Title. Jeśli o nie uzupełnimy tytuł, pozycja tej podstrony powinna dość szybko wzrosnąć.
Sprawdź też, na czym polega content pruning.
Słowa kluczowe z Google Search Console
Jak optymalizować Title pod SEO? Koniecznie skorzystaj z Google Search Console. W raporcie Skuteczność znajdziesz próbkę fraz, na które serwis pojawia się w Google. I tutaj działamy podobnie jak w powyższym punkcie – szukamy wyrażeń, na które jesteśmy już widoczni, ale nie mamy ich w Title. GSC zasługuje na uwagę, ponieważ narzędzie pokazuje, jak widzą nas algorytmy wyszukiwarki. Inne aplikacje jedynie „symulują” naszą widoczność w wynikach wyszukiwania.
Sprawdź też, czym są hidden keywords.
Optymalizacja Title a dowolność Google w doborze tytułu strony w wyszukiwarce
I na koniec chciałabym zahaczyć o jeszcze jedną, dość istotną kwestię – dowolność wyświetlania zawartości Title przez Google. To, co uzupełnisz w tytule strony, jest dla robotów jedynie wskazaniem, podpowiedzią, jaka jest treść i zawartość strony. Algorytmy mogą uznać, że inny tekst lepiej opisuje daną podstronę i pokazać go użytkownikowi w wyszukiwarce. Możesz przygotować znacznik Title pod SEO zgodnie ze sztuką, a mimo to Google wybierze ze strony treść (lub ją wygeneruje), która wg niego lepiej pasuje do tematyki danej podstrony.
Co wtedy zrobić? Można ponownie zoptymalizować tytuł strony lub sprawdzić, czy nie popełniliśmy jakiegoś błędu z listy wymienionej w supporcie Google: https://developers.google.com/search/docs/appearance/title-link?hl=pl.
Optymalizacja Title pod SEO – testowanie tytułów to ciągła zabawa z Google
Wszystkie wskazówki, porady, złote rady dotyczące optymalizacji tytułów stron wynikają z doświadczenia specjalistów SEO. Nikt jednak niestety nie może zagwarantować 100% skuteczności polecanych rozwiązań. Dlaczego? Za ranking odpowiadają algorytmy Google, które bardzo często zmieniają zasady gry. Również konkurencja ma w tym swój udział i sposób zachowania użytkowników. Dlatego analizuj wyniki i co jakiś czas pokuś się o ponowną optymalizację znaczników Title dla wszystkich swoich podstron.
Źródła i dodatkowe informacje
- https://developers.google.com/search/docs/appearance/title-link?hl=pl