Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na blogu? Analiza i optymalizacja bounce rate w contencie
Aktualizacja: 15 listopada 2024
Współczynnik odrzuceń to metryka w Google Analytics 4, która pomaga w ocenie jakości treści opublikowanych na stronie. Jego wysoka wartość od razu alarmuje marketerów i wywołuje chęć wprowadzenia natychmiastowych zmian. Często jednak bounce rate bywa błędnie interpretowany, co wynika z niezrozumienia zachowania użytkowników czy sposobu zbierania danych przez sam GA4. Jak poprawnie ocenić wskaźnik odrzuceń na blogu i poprawić uzyskiwany wynik? Oto kilka przydatnych wskazówek dotyczących analizowania bounce rate w obszarze contentowym.
Współczynnik odrzuceń – co to jest? Definicja bounce rate
Obecnie współczynnik odrzuceń w Google Analytics 4 oznacza odsetek sesji bez zaangażowania. Tu musimy od razu zdefiniować sobie sesje z zaangażowaniem. To sesje,
- Które trwają dłużej niż 10 sekund i
- Podczas których zarejestrowano kluczowe zdarzenie lub co najmniej 2 odsłony strony (pageviews) albo 2 wyświetlenia ekranu (screenviews).
Taką definicję znajdziemy w supporcie Google: https://support.google.com/analytics/answer/12195621?hl=pl&sjid=15449478048970722553-EU. Warto tutaj zwrócić uwagę na zależności pomiędzy warunkami definiującymi sesje z zaangażowaniem – zawsze taka sesja trwa dłużej niż 10 sekund, a następnie musi spełniać jeden z pozostałych warunków z drugiej kropki. Pomiędzy tymi warunkami mamy operator logiczny „lub”, więc wystarczy, że jeden z nich będzie spełniony. Sesje bez zaangażowania nazywamy też odrzuceniami.
By dobrze zrozumieć bounce rate, rozwiniemy sobie kilka dodatkowych pojęć. Omawiałam je również w artykule Google Analytics dla blogerów.
- Zdarzeniem (eventem) nazywamy działanie użytkownika, które mierzymy w Google Analytic. W przypadku standardowych zdarzeń pomiar odbywać się automatycznie, a w przypadku pozostałych należy skonfigurować odpowiedni tag, wdrożyć skrypt na stronie. Eventem może być np. scrollowanie strony, kliknięcie przycisku, pobranie PDF, spędzenie określonego czasu na stronie.
- Kluczowe zdarzenie (key event, zdarzenie konwersji) to zdarzenie, które jest dla nas istotnie ważne i przekłada się na realizację naszego celu biznesowego czy promocyjnego. Kiedyś w GA takie zdarzenia nazywane były celami, później konwersjami. By oznaczyć zdarzenie jako kluczowe, wystarczy przesunąć odpowiedni suwak w Analyticsie.
- Sesja to wszystkie aktywności użytkownika na stronie od momentu wejścia aż do wyjścia z serwisu. W przypadku braku aktywności (użytkownik wszedł na podstronę i ciągle na niej się znajduje) w Google Analytics sesja kończy się po upływie 30 minut.
- Odsłona (pageviews, wyświetlenie strony) – to wczytanie / wyświetlenie strony przez użytkownika w przeglądarce. Jeśli czytelnik wejdzie na stronę główną bloga, a następnie odświeży ją, GA4 zanotuje 2 odsłony.
- Wyświetleń ekranu (screenviews) – jest tym samym co odsłona, tylko GA4 stosuje tę metrykę w przypadku aplikacji mobilnej. Pageviews dotyczą standardowych stron internetowych.
Klasyczna definicja współczynnika odrzuceń
W Google Analytics Universal współczynnik odrzuceń był definiowany jako odsetek sesji, podczas których użytkownik wszedł tylko na jedną podstronę bloga, nie wykonał żadnej interakcji rejestrowanej jako zdarzenie, a następnie opuścił serwis. W uproszczeniu można powiedzieć, że były to wizyty nieprowadzące do żadnego działania użytkownika, które był w stanie zmierzyć nasz GA. Link do supportu nadal działa, więc go podrzucam: https://support.google.com/analytics/answer/1009409?hl=pl.
Pamiętaj, że ta definicja bounce rate jest już nieaktualna. Jak opisałam wyżej, GA4 zupełnie inaczej traktuje odrzucenia niż jego poprzednia wersja.
Przykłady sesji zaliczanych do odrzuceń w GA4
- Użytkownik wszedł na artykuł blogowy z wyszukiwarki Google. Spędził na niej 5 sekund, scrollując tekst. Wyszedł z serwisu.
- Użytkownik przeszedł na artykuł blogowy podlinkowany w social media. Spędził na stronie 3 minuty, przyglądając się infografice – cały czas widział przed oczami ten sam „ekran”. Nie scrollował strony, nie klikał. Wyszedł z serwisu.
Współczynnik odrzuceń strony pomaga m.in. w przeprowadzaniu pruningu contentu. Sprawdź, na czym polega ta analiza.
Jak obliczyć współczynnik odrzuceń na blogu? Wzór
Google Analytics współczynnik odrzuceń oblicza wg następującego wzoru – liczba odrzuceń podzielona na liczbę wszystkich sesji razy sto procent.
Jak mierzony jest współczynnik odrzuceń w GA4 – wzór
Im wyższa wartość wskaźnika odrzuceń, tym gorzej – oznacza to, że większa liczba sesji kończy się bez żadnej interakcji. I oczywiście bounce rate zawsze dotyczy określonego przedziału czasowego, jak i inne dane prezentowane w Analyticsie.
Współczynnik odrzuceń GA pomaga także wyłapać zjawisko kanibalizacji treści.
Jak sprawdzić współczynnik odrzuceń w Google Analytics 4?
Nikt ręcznie nie oblicza współczynnika odrzuceń, choć dobrze znać powyższy wzór, chociażby w celach orientacyjnych. By sprawdzić wartość bounce rate w Google Analytics, trzeba dostosować klasyczne raporty lub skorzystać z Eksploracji. Niestety najnowsza wersja narzędzia w odróżnieniu od Universal Analytics nie pokazuje tego wskaźnika w domyślnie przygotowanych tabelkach i zestawieniach danych.
Dla przykładu sprawdzimy bounce rate dla poszczególnych podstron blogowych.
- Wchodzimy w raport Zaangażowanie -> Strony i Ekrany.
- Po prawej stronie nad wykresem szukamy ikony ołówka – Dostosuj raport.
- Po prawej stronie w sekcji Dostosowywanie raportu klikamy Wskaźniki.
- Zjeżdżamy na sam dół i klikamy Dodaj dane. Na liście rozwijanej szukamy Współczynnik odrzuceń. Możesz też zacząć wpisywać nazwę, powinna pojawić się wyszukiwarka.
- Potwierdzamy wybór, klikając Zastosuj.
- Pod wykresem w ostatniej kolumnie tabeli pojawi się współczynnik odrzuceń. Teraz możemy sprawdzić jego wartość.
- Tak skonfigurowany raport możesz zapisać, dzięki czemu wprowadzisz wskaźnik odrzuceń na stałe. Możesz „nadpisać” klasyczny raport lub zapisać swój. Znajdziesz go wtedy w sekcji Biblioteka.
Sprawdź również, jak promować bloga.
Współczynnik odrzuceń na blogu – jaki powinien być?
Im niższy współczynnik odrzuceń, tym lepiej. Większego konkretu Ci niestety nie podam, bo na pytanie, jaki powinien być współczynnik odrzuceń, nie ma jasnej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, które podstrony na blogu analizujemy i jak zachowują się na nich użytkownicy. Ale znalazłam średnie wartości bounce rate zebrane dla poszczególnych typów serwisów oraz branż. To już może dać Ci pewien punkt odniesienia.
Jaki powinien być współczynnik odrzuceń w zależności od rodzaju treści? Źródło: https://cxl.com/guides/bounce-rate/benchmarks/
Jak widzisz, typowy współczynnik odrzuceń na blogu wynosi od 65-90%. Dlaczego jest taki wysoki? Cel artykułów poradnikowych to dostarczenie wiedzy, informacji, których poszukuje użytkownik. Teksty blogowe spełniają po prostu informacyjną intencję wyszukiwania. Masz problem, poszukujesz odpowiedzi, trafiasz na mój blog, czytasz tekst i wychodzisz – nie interesują Cię inne teksty, pobieranie e-booka itd. Oczywiście im większa eksploracja bloga, tym lepiej, natomiast nie uda Ci się do niej w żaden sposób przekonać do tego użytkowników, którzy chcą rozwiązać konkretny problem.
Wartość współczynnika odrzuceń w poszczególnych branżach, źródło: https://cxl.com/guides/bounce-rate/benchmarks/
Spójrzmy jeszcze na bounce rate w przekroju branż. To też może da Ci pewien obraz sytuacji i zrozumienie, jak użytkownicy konsumują treści w zależności od dziedziny, problemu, usługi czy produktu, którego szukają.
Czy zawsze wysoki współczynnik odrzuceń jest zły?
Nie. Wszystko zależy od rodzaju strony, jej celu oraz tego, czy śledzisz na niej zdarzenia. Ogółem problem z interpretacją wysokiego wskaźnika odrzuceń wynika z łączeniem go z brakiem zaangażowania czy zainteresowania użytkownika naszą podstroną, treścią. Użytkownik może wykazywać zaangażowanie, które nie zostało zmierzone przez narzędzie.
Wysoki współczynnik odrzuceń jest normalny w przypadku:
- stron kontaktowych, landing page, za pomocą których użytkownik realizuje swój cel, np. kopiuje adres e-mail ze strony i wysyła maila,
- wartościowych artykułów zaspokajających potrzeby informacyjne czytelnika (będzie o tym świadczył czas spędzony przez użytkownika na stronie),
- ruchu typu spam wygenerowanego przez roboty różnych aplikacji (w tym Googleboty) analizujące strony internetowe,
- wysokiej widoczności tekstu w wyszukiwarce na frazy niezwiązane z intencją użytkownika (np. Twój artykuł o wyborze butów do biegania wychodzi wysoko na frazę buty do biegania – w tym przypadku użytkownik nie jest zainteresowany tekstem poradnikowym a przejrzeniem dostępnych modeli butów).
Wysoki bounce rate może także wynikać z błędów w implementacji kodu śledzenia Google Analytics powodujących niepoprawne zbieranie danych.
Sprawdź też, jak napisać tekst na bloga w modelu KROA.
Wysoki bounce rate jest niekorzystny, gdy:
- użytkownicy nie czytają artykułów – spędzają tylko kilka sekund na stronie,
- czytelnicy nie mogą w łatwy sposób przejść do innych podstron – brak linkowania wewnętrznego, sekcji z artykułami powiązanymi, podobnymi, najpopularniejszym itp.,
- blog nie został dostosowany do urządzeń mobilnych,
- czas ładowania strony jest długi,
- wygląd witryny, jej układ i menu nie zachęca do zaglądania na inne podstrony blogowe.
Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na blogu? 17 wskazówek
Poprawą współczynnika odrzuceń na swoim blogu możesz zająć się wielotorowo. Przyczyny odrzuceń mogą być różne. Równie ważne są treści, jak i kwestie związane z user experience. Dlatego też podzieliłam wskazówki dot. zmniejszenia bounce rate na kilka, tematycznych grup.
Poprawa współczynnika odrzuceń poprzez podniesienie jakości treści
- Dopasowanie treści do intencji użytkownika, dobór odpowiednich fraz – pisz zawsze na temat i dobieraj frazy dopasowane do kontekstu. Dzięki temu Twoje teksty zostaną odpowiednio tematycznie skategoryzowane przez Google, a następnie wyświetlane na właściwe zapytania użytkowników. W ten sposób zmniejszysz ryzyko porzucania stron ze względu na brak dopasowania tematycznego.
- Angażująca treść, formatowanie – zadbaj o content experience, podział treści na akapity, czytelność, wypunktowania, prosty język – słowem wszystko, co ułatwia skanowanie treści. Dobrze sprawdzają się grafiki, wideo.
- Daj użytkownikowi to, czego potrzebuje – wyczerp temat, odpowiedź na wszystkie pytania czytelnika, czyli przygotuj tzw. content depth – materiał całkowicie zaspokajający wszystkie potrzeby informacyjne użytkownika.
- Aktualizuj treści – wysoki współczynnik odrzuceń na blogu może również wynikać z braku aktualności informacji w tekście. Sprawdź, które teksty wymagają update’u, przejrzyj, co konkurencja na ten temat napisała i przeprowadź recykling treści. Podrzucaj czytelnikowi sprawdzone informacje.
Zmniejszenie wskaźnika odrzuceń a struktura informacyjna
Zaprojektowanie odpowiedniej struktury informacyjnej ułatwia przemieszczanie się użytkownikowi po Twoim blogu. W tym celu:
- Zaplanuj kategorie na blogu, uporządkuj jego całą strukturę,
- Przemyśl temat tagowania na blogu,
- Zaprojektuj menu, które ułatwi przemieszczanie się pomiędzy kategoriami,
- Wprowadź linkowanie wewnętrzne pomiędzy artykułami – i to w treści (śródtekstowe), i to realizowane za pomocą sekcji Podobne artykuły, Najczęściej czytanie ,
- Przygotuj estetyczne strony kategorii tematycznych (listingi), zachęcające do czytania innych treści w serwisie.
User experience i wydajność strony a zmniejszenie bounce rate
Nie tylko treść jest ważna, ale również jej oprawa i sprawność działania Twojego bloga. Pamiętaj, że użytkownicy są niecierpliwi i nie będą czekać na Twoje treści, jeśli ładują się zbyt wolno. Dlatego w tym celu zadbaj o:
- Estetyczny design, przejrzystą stronę, font sprzyjający czytaniu treści,
- Nieprzytłaczającą kolorystykę,
- Brak pop-upów, wyskakujących i nachalnych reklam,
- Grafiki dobrej jakości (sprawdź też temat image SEO),
- Krótki czas ładowania strony,
- Dostosowanie bloga do urządzeń mobilnych.
Wdrożenia analityczne a poprawa współczynnika odrzuceń
Wysoki lub niski bounce rate może wiązać się z niepoprawnie wdrożonym kodem śledzenia Google Analytics. Warto to sprawdzić zwłaszcza wtedy, gdy podczas weryfikacji danych w GA zobaczysz rozbieżności na pojedynczych artykułach blogowych. Dodatkowo zaimplementuj zdarzenia na stronie i wybrane, te najważniejsze oznacz jako kluczowe zdarzenia.
Co warto mierzyć na blogu? Podstawowe eventy dla sekcji contentowych to m.in.:
- Klikanie przycisków CTA, które nie powodują przejścia na inną podstronę, a służą np. do zapisu na newsletter,
- Scrollowanie strony,
- Pobieranie PDF-ów, e-booków, grafik,
- Wyświetlenie czy kliknięcie grafiki,
- Odtworzenie wideo,
- Kopiowanie treści strony,
- Wypełnienie formularza zapisu na newsletter.
Można też przygotować własne zdarzenie będące wskaźnikiem zaangażowania – np. połączyć doscrollowanie się użytkownika do 80% objętości tekstu wraz z 2 minutami czasu spędzonego na stronie. Takie połączenie pozwala już stwierdzić, że ktoś zaangażował się i przynajmniej pobieżnie przeczytał tekst.
Jak poprawić współczynnik odrzuceń – monitoruj dane i wyłapuj odchylenia od normy
Jak wspomniałam wyżej, nie ma „normy” czy wartości bounce rate, która wskazuje, że należy podejmować działania optymalizacyjne na stronie. Dlatego punktem wyjścia będzie regularna analiza danych i znalezienie przedziału typowego dla Twojego bloga. Jak do tego podejść?
- Analizę prowadź na poziomie całościowym (zbiorczy współczynnik odrzuceń dla bloga) oraz jednostkowym (bounce rate dla poszczególnych treści).
- Sprawdzaj, jak zmieniają się wartości wskaźnika w kolejnych miesiącach.
- Gdy zauważysz, że współczynnik odrzuceń Google Analytics nagle wzrósł, postaraj się przeanalizować, co może być tego przyczyną.
- Jednocześnie prowadź działania optymalizacyjne (szczególnie te techniczne, związane z user experience) i obserwuj, jak zmiany wpływają na wartości bounce rate w GA.
Optymalizacja współczynnika odrzuceń na blogu – podsumowanie
Klasycznie współczynnik odrzuceń z Google Analytics był uznawany jako jeden ze wskaźników mówiących o jakości treści w serwisie. Nie zawsze jego wysoka wartość wiąże się ze słabym contentem, trzeba po prostu dobrze rozumieć sposób jego zliczania oraz wiązać to z celowością danej podstrony. Wprowadzanie zmian w testach blogowych, dbanie o wyczerpanie tematu i jakość serwisu (design, czas ładowania) na pewno nie zaszkodzą, jeśli nawet nie przełożą się na sam bounce rate. Ostatecznie to tylko miernik, a za zaangażowaniem użytkowników i przywiązaniem ich do Twojego bloga przesądzają również inne aspekty – czas spędzany na stronie, komentarze pod tekstami, polecenia na innych serwisach i bezpośrednie, pozytywne wiadomości, które otrzymujesz od swoich czytelników.
Źródła i dodatkowe informacje
- https://support.google.com/analytics/answer/1009409?hl=pl
- https://support.google.com/analytics/answer/9355848?sjid=15449478048970722553-EU
- https://support.google.com/analytics/answer/12195621?hl=pl&sjid=15449478048970722553-EU
- https://cxl.com/guides/bounce-rate/benchmarks/