fb zmeczenie podczas pisania

10 sposobów na zmęczenie podczas pisania

Zmęczenie w pracy dopada każdego. Pracując wyłącznie przez 8 godzin dziennie, po przyjściu do domu można odpocząć, poświęcić się swojemu hobby albo ogarnąć nie zawsze przyjemne obowiązki domowe. Dostarczając innych bodźców umysłowi, relaksujemy się. W przypadku pisarzy (szczególnie tych, którzy na etacie zajmują się redagowaniem albo korektą tekstów) kwestia odpoczynku jest bardziej skomplikowana. Siadając przed komputerem, w wolnej chwili często twórcy brakuje siły, weny twórczej lub zapału do pisania. Jak poradzić w takim razie przezwyciężyć zmęczenie podczas pisania? Podrzucam 10 sprawdzonych sposobów.

 

Dobrze się wyśpij

Najlepszą poradą dla zmęczonego pisarza jest sen. Jeśli czujesz, że masz ciężkie powieki, trudno jest Ci się skoncentrować, a każde kolejne napisane zdanie brzmi koślawo, nie męcz się – zamknij edytor tekstowy, ubierz się w piżamę i wyśpij się porządnie. Pozwól sobie na nieprzerwany przynajmniej 7-godzinny sen. Twój umysł tak jak i mięśnie potrzebuje odpoczynku.

 

Pozwól sobie na drzemkę

Zmęczenie podczas pisania można zniwelować, robiąc krótką drzemkę. Pamiętaj jednak, aby kilkuminutowy sen w ciągu dnia nie wszedł Ci w krew, ponieważ jeśli organizm się do niego przyzwyczai, nie będziesz mógł dobrze funkcjonować, gdy danego dnia z niego zrezygnujesz. Efektywna drzemka trwa do 30 minut.

 

Poświęć kilkanaście minut na zapychacze czasu

Jeśli nie potrafisz sklecić w głowie ani jednego, sensownego zdania i ciągle coś rozprasza Twoją uwagę, pozwól sobie na zapychacze czasu – przez kilka minut poprzeglądaj profile na Facebooku, zagraj w gierkę, pooglądaj wideo ze śmiesznymi kotami. W ten sposób dostarczysz umysłowi innych bodźców, które pomogą mu się nieco zrelaksować.

 

Ruch i aktywność fizyczna

porady dla pisarzaCzasami to zmęczenie psychiczne nie pozwala pisarzowi skupić się na pisaniu książki. W oczyszczeniu umysłu pomoże aktywność fizyczna, a w szczególności sporty wymagające koncentracji i wzmożonej czujności. Gdy biegasz, jeździsz na rowerze, grasz w tenisa, musisz skupiać się na tym, co dzieje się wokół Ciebie. Przestajesz myśleć o problemach i nurtujących Cię kwestiach, a tu i teraz wychodzi na pierwszy plan. Organizm fizycznie się męczy, a umysł odpoczywa. I choć po porządnym treningu możesz nie mieć energii na nic, kiedy weźmiesz orzeźwiającą kąpiel i zjesz coś pożywnego, nabierzesz nowych sił na pisanie.

 

Zrezygnuj z alkoholu

Pomysłowość pisarzy i ich kreatywność często kojarzona jest z alkoholem. Czasami lampka wina lub drink pomagają w pisaniu książek, jednak nie wtedy, gdy jesteś zmęczony. Alkohol w zmęczonym organizmie wzmaga senność, powodując spadek koncentracji, tzw. bełkotliwość myśli (niemoc w znalezieniu ciekawego pomysłu na książkę np. kryminalną), trudności w pięknym składaniu zdań. Zrezygnuj z procentów, kiedy czujesz, że brakuje Ci energii.

 

Nawadniaj organizm

Utrata 2% wody z organizmu powoduje pogorszenie kondycji psychofizycznej, czyli bóle głowy, problemy z koncentracją i poczucie senności. Zmęczeniu podczas pisania można łatwo zapobiegać, nawadniając organizm. W pobliżu komputera miej zawsze coś do picia – herbatę, wodę z cytryną, sok. Unikaj napojów, które mogą wypłukiwać minerały, a także nie przesadzaj z dosładzanym piciem.

 

Sięgaj po napoje pobudzające (z umiarem!)

Niektórym na zmęczenie w pracy pomaga kawa. W moim przypadku akurat nie działa, ale jeśli Ciebie pobudza kofeina zawarta w ziarnach kawowca, przygotuj sobie aromatyczny napój do pisania. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać z napojami bogatymi w kofeinę i teinę – łatwo się od nich uzależnić. Ponadto jeśli organizm przyzwyczai się do tych substancji, uodporni się na ich działanie, a Ty nie zlikwidujesz zmęczenie podczas pisania.

 

zmęczenie podczas pisaniaZmień nawyki żywieniowe

Dieta ma wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Podczas pracy łatwo zgubić rachubę czasu, zapominając o pełnowartościowym posiłku. Staraj się nie sięgać po słodycze i słone przekąski podczas pisania, ponieważ choć są smaczne, zawierają duże ilości cukru, który szybko dostarcza energii, ale jego nadmiar powoduje wzrost poziomu cukru we krwi, często wpływając na uczucie senności. Węglowodany szybko się metabolizują, przez co za chwilę znów czujemy się głodni.

 

Aby efektywnie pracować i rzadziej odczuwać poczucie zmęczenia, dietetycy polecają wzbogacenie diety m.in. o takie produkty jak:

  • orzechy – dobrze wpływają na pracę mózgu dzięki niezbędnym nienasyconym kwasom tłuszczowym,
  • banany – źródło węglowodanów, potasu, magnezu; niwelują zmęczenie,
  • zielona herbata – zawiera antyoksydanty chroniące przed stresem komórkowym, podnosi poziom energii,
  • szpinak – podnosi poziom żelaza we krwi, redukując uczucie senności,
  • woda kokosowa – choć mało smaczna, zawiera bardzo dużo cennych mikroelementów, doskonale nawadnia organizm (sprawdza się też na kaca 🙂 )
  • kakao lub gorzka min. 70% czekolada – doskonałe źródło energii,
  • pestki dyni – kolejne źródło magnezu.

 

Zadbaj o odpowiednią muzykę

Do pisania przygotuj sobie playlistę, która pomoże Ci się skoncentrować i nakłoni Cię do pisania. Najlepiej wiesz, jakie utwory muzyczne dodają Ci energii :).

 

Weź odprężającą kąpiel

Zmęczenie podczas pisania często znika jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki po orzeźwiającej kąpieli. Mięśnie się relaksują, a szum spływającej wody pozwala ukoić zmysły. W moim przypadku pod prysznicem przychodzą mi do głowy najlepsze pomysły!

 

Zmęczenie podczas pisania potęguje brak chęci do pisania!

Czasami brak deadline’u albo jasno ustalonego celu nie wpływa pozytywnie na naszą motywację. A jeśli nie ma motywacji, wtedy i zwiększa się poczucie zmęczenia, ponieważ dajemy podświadomie sobie sygnał, że zamiast “męczyć” się podczas tworzenia książki, lepiej od razu poświęcić się mniej wymagającym zajęciom. Wyznaczanie terminów często ogranicza lenistwo i zwiększa chęć do pisania.