Plan wydawniczy i harmonogram publikacji bloga – jak stworzyć blogerski content plan?
Prowadzenie bloga wiąże się z różnymi celami, aspiracjami i motywami. Jedni traktują go jako możliwość uzewnętrznienia emocji, inni sposób na podzielenie się swoją pasją, a wielu po prostu na nim zarabia. Bez względu na powody założenia własnej, blogowej strony internetowej, z czasem warto wprowadzić kalendarz redakcyjny, systematyzujący plan publikacji. Jeśli masz wątpliwości, czy jest Ci w ogóle potrzebny harmonogram bloga i jakie narzędzia sprawdzą się w tym przypadku najlepiej, już spieszę z odpowiedziami oraz kilkoma wskazówkami.
Contentowy kalendarz i harmonogram treści a prowadzenie bloga
Pierwsze pytanie, które z pewnością nasuwa Ci się na myśl, to: w jakim celu bloger taki jak Ty powinien posiadać górnolotnie nazwany plan redakcyjny czy kalendarz contentowy. Takimi narzędziami operuje redakcja portalu informacyjnego, firma rozwijająca bloga firmowego czy agencja content marketingowa. Otwórz planowanie i harmonogramowanie, choć brzmią jak formalizowanie procesu twórczego, po prostu porządkują Twoje pomysły na artykuły, ułatwiają SEO optymalizację, a przy rozbudowanych serwisach pomagają odnaleźć się w stworzonych już treściach.
Dlaczego warto prowadzić harmonogram bloga? 7 korzyści
- Możliwość spisywania pomysłów na tematy wpisów, które wpadną przy okazji do głowy.
- Łatwe wyłapanie content gap, czyli tematów, których jeszcze nie opisywaliśmy na blogu.
- Brak syndromu braku weny twórczej przed rozpoczęciem pisania – zanim siądziesz do tekstu, zerkasz na content plan i spośród listy tematów wybierasz jeden do zredagowania.
- Motywacja do regularnego pisania treści na bloga – osadzenie prowadzenia bloga w konkretnych terminach (np. 2 wpisy na miesiąc) mobilizuje do systematycznego tworzenia contentu.
- Zaplanowanie z wyprzedzeniem artykułów o tematyce sezonowej lub odświeżenie treści z ubiegłych lat.
- Unikanie powielania tematów (po seowemu: kanibalizacji contentu) i duplikacji treści.
- Pomoc w optymalizacji contentu blogowego pod SEO, przeprowadzeniu audytu content marketingowego, analityce treści.
Oferta audytu treści – sprawdź, jeśli potrzebujesz wsparcia w analizie contentu.
No dobrze, jeśli nadal nie jesteś przekonany do prowadzenia kalendarza content marketingowego, a blog stanowi dla Ciebie po prostu hobby, sprowadzę te wszystkie 7 korzyści do jednej, najważniejszej. Plan wydawniczy pozwoli Ci podejść poważnie do blogowania i nie pozostawi u Ciebie wątpliwości, czy to, co robisz, ma sens. Bo skoro już zabrałeś się za stworzenie harmonogramu, wierzysz w ten projekt i nie traktujesz go jako jednorazowe działanie. A kto wie, czy systematyczna praca w przyszłości nie przyniesie Ci całkiem pokaźnych bonusów finansowych.
Kalendarz bloga a recykling treści i SEO optymalizacja
Wydaje mi się, że wielu blogerów nadal nie wie zbyt wiele o optymalizacji i recyklingu treści. Jestem zwolenniczką unikania nadprodukcji treści oraz maksymalizowania ich potencjału. Co mam na myśli? Nad raz stworzonym i opublikowanym wpisem blogowym można wielokrotnie pracować:
- rozbudować go,
- skrócić,
- podzielić na cykle,
- dofrazować (czyli uzupełnić o słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników; dowiedź się, jak dobrać frazy na bloga),
- odfrazować (jeśli tekst zaczyna nam pojawiać się w wyszukiwarce na frazy niezwiązane z jego tematyką),
- połączyć z innym,
- całkowicie przebudować,
- poprawić,
- uzupełnić o inne formy treści – grafikę, wideo, podcast itp.,
- odpowiednio zlinkować z innymi artykułami,
- zmienić znaczniki odpowiedzialne za widoczność tekstu w wyszukiwarce (Title, nagłówek H1 – zwykle jest to tytuł tekstu, atrybuty alt).
Posiadając nawet najprostszy harmonogram redakcyjny bloga, o wiele łatwiej wyłapać teksty do recyklingu. Jeśli piszesz dużo i często, z pewnością nie pamiętasz wszystkich swoich artykułów (ja tak akurat mam). Dzięki temu, że zestawisz wpisy w jednym miejscu, zapobiegniesz potencjalnemu problemowi powielenia tematów. A gdy choć trochę znasz się na SEO, co jakiś czas na podstawie danych o widoczności Twoich artykułów w wyszukiwarce (np. z Google Search Console) możesz wykonać SEO optymalizację. Poprawnie przeprowadzona przyniesie Ci jeszcze większą grupę zainteresowanych czytelników na stronę. W kontekście pozycjonowania poznaj także wskazówki na temat SEO video na YouTube.
Co powinien zawierać content plan? Jak przygotować harmonogram bloga?
Chociaż kalendarz blogowy możesz prowadzić w dowolnej formie, zdecydowanie odradzam tradycyjne metody oparte o kartę papieru i długopis. Same pomysły możesz oczywiście spisywać w zeszycie, ale zestawienie opublikowanych artykułów lepiej przygotować w postaci elektronicznej. Takie narzędzie przydaje się do błyskawicznego uzupełniania danych o widoczności i wynikach Twoich wpisów. Polecam starego, dobrego Excela. Niżej wymieniłam kilka innych narzędzi, natomiast do tej pory nie spotkałam się z dobrym, dedykowanym planerem content marketingowym.
Plan wydawniczy bloga – co w nim umieścić?
Twój indywidualny planer bloga powinien zawierać informacje przydatne dla Ciebie i zgodne ze specyfiką Twojej pracy. Poniżej znajdziesz przykładowe sekcje warte do uwzględnienia. Podzieliłam je ze względu na etap pisania i publikacji oraz optymalizacji.
Generowanie pomysłów, pisanie, publikacja
- Pomysł/temat
- Opis (pomocne na etapie planowania tekstu)
- Kategoria blogowa (dowiedz się więcej na temat projektowania struktury bloga)
- Tagi (tylko wtedy, gdy wdrożyłeś przemyślany system tagowania na blogu)
- Adres URL – link do artykułu (po publikacji)
- Wskazówki optymalizacyjne – dla blogerów znających podstawy SEO; frazy, Title, Decription, zalecenia dot. linkowania, alty do grafik itp.
- Osoby odpowiedzialne za: (przyda się w przypadku blogów prowadzonych przez kilka osób)
- Pisanie treści,
- Korektę,
- Optymalizację,
- Dodatkowe elementy contentowe (np. grafika),
- Publikację.
- Status tekstu
- Data publikacji (planowana lub już realna po publikacji)
Optymalizacja treści
- Użyte frazy (poznaj też tajniki, jak rozmieścić słowa kluczowe w tekście SEO)
- Title
- H1
- Ewentualnie Description
- Linki wewnętrzne wychodzące z treści
- Linki artykułów prowadzących do tej treści
- Data ostatniej optymalizacji/wprowadzenia zmian
- Pozycje/widoczność na frazy – pomocne do sprawdzania skuteczności contentu
Promocja treści
- Kanały dystrybucji – Twoje social media
- Reklamy Google Ads/Facebook Ads
- Informacje o wynikach uzyskanych po przeprowadzeniu płatnej promocji
Recykling treści
- Wprowadzone zmiany
- Data aktualizacji
- Uzyskane wyniki
To najważniejsze elementy, które możesz, ale oczywiście nie musisz umieścić w swoim planerze redakcyjnym. Osobiście korzystam z bardzo prostego harmonogramu, w którym zapisuję jedynie: kategorię artykułu, URL, meta znaczniki, datę i informacje o wprowadzonych aktualizacjach. Ja traktuję swój planer redakcyjny bardziej w charakterze narzędzia wspomagającego optymalizację tekstów. Pomysły na tematy blogowe generuję w zeszycie, a dopiero po publikacji nanoszę artykuły do harmonogramu.
Pamiętaj! Plan wydawniczy bloga ma służyć przede wszystkim Tobie, dlatego możesz, a nawet powinieneś skonstruować go z uwzględnieniem swoich potrzeb.
Planer bloga – narzędzia do stworzenia harmonogramu contentowego
Jak już wspomniałam, trudno o dedykowane, kompleksowe narzędzie pomocne w harmonogramowaniu i optymalizacji treści na blogu (również SEO images). Najczęściej wielkie agencje contentowe pracują na swoich autorskich rozwiązaniach lub po prostu korzystają z odpowiednio przystosowanych arkuszy kalkulacyjnych. Myślę, że te ostatnie to najtańsze, najprostsze i najefektywniejsze rozwiązanie.
Dodatkowo do organizacji pracy, szczególnie zespołowej, może się przydać:
- Trello,
- Asana,
- Jira.
Pomocną aplikacją jest także Todoist, która współpracuje z Dropboxem czy Kalendarzem Google.
Poszukując przykładowych planerów contentowych, harmonogramów redakcyjnych czy kalendarzy publikacji, trafisz przede wszystkim na templatki i szablony content planów przygotowanych na arkuszu kalkulacyjnym.
Jeśli potrzebujesz wsparcia, sprawdź ofertę prowadzenia bloga firmowego.
Harmonogram bloga – planuj, pisz, analizuj i optymalizuj!
Gorąco zachęcam do prowadzenia kalendarza redakcyjnego swojego bloga. Dzięki niemu nie tylko będziesz posiadać zestawienie wszystkich dotychczas opublikowanych treści, ułatwisz sobie etap generowania pomysłów, ale przede wszystkim zyskasz pole do wprowadzenia mierzalnej i efektywnej optymalizacji tworzonego contentu. A o SEO warto zadbać, by ciekawymi artykułami docierać do większego grona użytkowników.