Tematy na bloga – skąd brać pomysły na ciekawe wpisy blogowe? Wskazówki i protipy!

Aktualizacja: 18 marca 2025

Decydując się na prowadzenie bloga osobistego czy firmowego, należy zadbać o regularną publikację artykułów. Wiąże się to z wygospodarowaniem odpowiednich zasobów czy to czasowych, czy finansowych na przygotowanie treści oraz stworzeniem całej listy tematów, które będziemy omawiać. A co jeśli pomysłów na wpisy blogowe brakuje? Gdzie szukać inspiracji i o czym pisać na blogu, gdy wyczerpiemy wszystkie podstawowe wątki i problemy? Spieszę ze wskazówkami, skąd wziąć tematy na bloga, które pomogą Ci realizować złożone cele marketingowe.

O czym pisać na blogu? Dopasuj tematykę do celów contentowych i grupy docelowej

Wybór tematów na bloga powinien opierać się o cele, dla których chcesz rozwijać content na swojej stronie oraz pasować do specyfiki grupy docelowej.

 

Tematy na bloga a cele, które ma realizować

Oczywiście najlepiej przygotować spójną strategię content marketingową, ale jeśli nie masz na nią czasu lub po prostu dostałeś zadanie na przygotowanie listy propozycji na artykuły blogowe, to i tak przemyśl, do czego powinny się przyczynić i na jakie efekty przełożyć.

 

Przykładowe cele, które mogą spełniać wpisy blogowe

  • Wspieranie procesu pozycjonowania strony, zwiększanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli pisanie tekstów zgodnie z zasadami SEO copywritingu
  • Informowanie o newsach, trendach w branży, by pokazać, że trzymasz rękę na pulsie, podążasz za nowościami
  • Wspomaganie procesu generowania konwersji i sprzedaży poprzez tworzenie wpisów rankingowych, recenzji itp.
  • Tworzenie wpisów typowo poradnikowych pomagających użytkownikom w różnych problematycznych kwestiach związanych z Twoją branżą, produktem, usługami
  • Edukowanie klientów w zakresie oferowanych usług i produktów, technologii i materiałów, z których korzystasz
  • Wspieranie działu obsługi klienta i odpowiadanie na najczęstsze pytania użytkowników
  • Budowanie wizerunku i pokazywanie Cię jako eksperta w branży (PR)
  • Informowanie o tym, co dzieje się w Twojej firmie



Oczywiście dany tekst blogowy może realizować kilka celów, np. artykuły poradnikowe zwykle wspierają pozycjonowanie, a dodatkowo jeśli są kompleksowo opracowane, pomagają budować wizerunek eksperta. Ważna jest jednak ustalenie 2-3 nadrzędnych celów, które ma realizować blog, a następnie dopasowanie do nich tematyki wpisów oraz harmonogramu publikacji artykułów blogowych.

 

Dopasowanie tematyki wpisów blogowych do person i grup docelowych

Gdy już określisz, w czym ma Ci pomagać prowadzenie bloga, przemyśl:

  • kim są Twoi odbiorcy,
  • co ich interesuje,
  • jakie mają problemy, wątpliwości,
  • z czym nie mogą sobie poradzić.

Przygotowanie person, a później sposobu komunikacji pomoże Ci poukładać tematy na bloga zgodnie z poszczególnymi grupami. Sama też analiza potencjalnych klientów czy czytelników Twojego bloga może stanowić cenne źródło inspiracji, a pomysły na kolejne artykuły mogą się sypać jak z rękawa :).

Sprawdź też, jak zacząć pisać bloga.

o czym pisać na blogu firmowym

Gdzie szukać pomysłów na wpisy na bloga? 13 sprawdzonych źródeł inspiracji

By znaleźć ciekawe tematy na bloga, warto przeprowadzić research i skorzystać z poniższych źródeł inspiracji.

 

Narzędzia do analizy słów kluczowych

Jeśli Twoim celem jest zwiększenie widoczności organicznej bloga, z pewnością namiętnie korzystasz z narzędzi do analizy słów kluczowych. Tego typu aplikacje przydadzą się również wtedy, gdy po prostu poszukujesz inspiracji, a ruch organiczny stanowi dla Ciebie rzecz wtórną. Bazy fraz kluczowych zawierają wyszukiwania wpisywane przez użytkowników przez Google, co daje nam listę zagadnień, którymi realnie interesują się potencjalni czytelnicy i klienci.

 

Przykładowe narzędzia do keyword research

  • Planer Słów kluczowych Google
  • Senuto
  • Ubersuggest
  • KWFinder
  • Ahrefs
  • Wytyczka do przeglądarki Keyword Surfer

Sprawdź też, jak przeprowadzić dobór słów kluczowych za pomocą darmowych narzędzi.

 

Autopodpowiedzi, Więcej pytań i Inni szukali również w Google

Pomysły na blogowe wpisy podrzuci Ci też sama wyszukiwarka Google. Sprawdź autopodpowiedzi, Więcej pytań, które pojawiają się pomiędzy wynikami wyszukiwania, i Inni szukali również na końcu listy wyników. Szczególnie ciekawe są pytania, ponieważ są generowane na podstawie problemów, na które odpowiedzi poszukują użytkownicy w wyszukiwarce.

Narzędziem, które zbiera różne long tailowe zapytania z wyszukiwarki Google jest np. AnswerThePublic.

 

Google Trends

By znaleźć inspiracje na artykuły blogowe, możesz skorzystać również z darmowego narzędzia Google Trends. Poznasz tam aktualnie trendujące tematy, sprawdzisz również ich sezonowość, dzięki czemu lepiej przygotujesz się do publikacji tekstu idealnie w sam szczyt zainteresowania użytkowników.

Uwaga! Pamiętaj, aby teksty sezonowe publikować z co najmniej 1-2-miesięcznym wyprzedzeniem. Musisz dać czas wyszukiwarce Google na ich zaindeksowanie i zrankingowanie.

Sprawdź też inne narzędzia dla copywriterów.

 

google trends narzędzie

 

Media społecznościowe

Przejrzyj profile w mediach społecznościowych o tematyce Twojego biznesu, bloga, branży. Zobacz, co publikują influencerzy i niezależni twórcy. Wśród ich contentu oraz komentarzy pod postami możesz znaleźć ciekawe tematy na bloga. Na jakie SM warto zaglądać? Różne – Facebook, Instagram, YouTube (to ogromne źródło inspiracji!), LinkedIn, X, Printerest.

Sprawdź też, na czym polega pozycjonowanie filmów na YouTube.

 

Podcasty

Jak znaleźć temat na bloga? Warto również przejrzeć podcasty dotyczące tematyki, którą się zajmujesz. Jest to taka forma contentu, przy której twórcy pozwalają sobie na większą swobodę, a przez to jest ona ciekawsza i nierzadko bardziej absorbuje użytkowników. Podcasterzy nierzadko dzielą się własnymi przemyśleniami i doświadczeniami, więc na łamach słuchowiska mogą pojawić się wątki i kwestie, których nie znajdziesz nigdzie indziej.

 

Fora, grupy na mediach społecznościowych

Poczytaj, jakie problemy, potrzeby i oczekiwania mają użytkownicy, co ich interesuje, z czym się zmagają. Przejrzyj fora tematyczne i grupy w mediach społecznościowych. Jeśli masz odpowiednie zasoby, możesz założyć swoją grupę i w ten sposób z pierwszej ręki pozyskiwać pomysły na artykuły blogowe.

Sprawdź też, jak promować swojego bloga.

 

Komentarze użytkowników na blogu

Jeśli na Twoim blogu jest opcja komentowania, wykorzystaj ją nie tylko do zbierania opinii dot. danego artykułu, ale i pozyskiwania inspiracji blogowych. W treści wpisu, najlepiej pod koniec, zachęcaj do dzielenia się przemyśleniami i zgłaszania własnych tematów na artykuły blogowe. Przejrzyj także dokładnie, o czym dyskutują w komentarzach użytkownicy między sobą – jeśli jakieś kwestie są niepoprawnie interpretowane lub pojawiają się nieściśliwości, koniecznie rozpracuj taki temat w obecnym lub nowym wpisie blogowym.

 

konsultacje copywritingowe

 

Pytania klientów kierowane do działu sprzedaży, obsługi klienta

Pomysły na wpisy na bloga znajdziesz oczywiście u osób odpowiedzialnych za bezpośredni kontakt z klientem. Konsultanci, handlowcy czy specjaliści ds. relacji opowiedzą Ci, np.:

  • o co najczęściej pytają użytkownicy,
  • jakie problemy zgłaszają,
  • czego nie rozumieją z treści ofertowych, produktowych,
  • co wzbudza ich wątpliwość,
  • jakie mają pomysły, propozycje wprowadzenia usprawnień.

Jeśli na Twojej stronie funkcjonuje chatbot, przejrzyj również historię konwersacji i staraj się znaleźć tematy, które mógłbyś opisać na blogu.

Na podstawie bazy pytań możesz przygotować dokumentację contentową, która ułatwi przygotowywanie nowych treści.

 

Konkurencja

Jak wymyślać tematy na bloga? Koniecznie sprawdź sekcje contentowe lub blogi prowadzone przez Twoją konkurencję. Nie ma co ukrywać – kopiowanie czyichś pomysłów nie jest innowacyjne, ale konieczne, jeśli chcesz przyciągnąć do siebie użytkowników i klientów. Jeśli Twój rywal ma opisany dany temat, a Ty nie – nie masz czym konkurować. Oczywiście nie małpuj całej struktury i poruszanych wątków. Zastanów się, jak możesz opisać dany temat, jaką wiedzą lub wskazówkami, a może danymi będziesz w stanie się pochwalić.

Nigdy jednak nie kopiuj czyjejś treści i unikaj duplicate content!

 

Zagraniczne blogi, media

W wielu branżach nowości przychodzą z USA i Zachodniej Europy. Śledź zagraniczne blogi i serwisy informacyjne, wyłapuj trendy, zastanów się, jak mogą wpłynąć na nasz rodzimy rynek, a następnie opisz je na blogu lub wyraź swoją opinię. Być może będziesz pierwszy, a użytkownicy następnym razem u Ciebie będą poszukiwać informacji o nowinkach.

 

Bliźniacze treści

Jak szukać pomysłów na wpisy blogowe? Przyjrzyj się artykułom, które już opublikowałeś. Sprawdź, jakie tematy i rodzaje treści są najpopularniejsze i generują największe zaangażowanie użytkowników (tzw. content engagement – klikanie linków, scrollowanie, powiększanie obrazów itp.). Po przeprowadzeniu analizy wytypuj content do bliźniaczej rozbudowy. Co mam na myśli? Jeśli użytkownicy sporo czasu spędzają na wpisach typu rankingi, przygotuj cały cykl różnych zestawień, a gdy interesują ich porady związane z karmieniem jeży pigmejskich, zdecydowanie rozbuduj ten klaster tematyczny, przygotowując nowe artykuły na bloga na ten temat.

 

gdzie szukać pomysłów na bloga

 

Ujmowanie tematu pod innym kątem

Z pewnością nie raz i nie dwa spotkałeś się z praktyką opisywania tego samego tematu w inny sposób, często na zasadzie antagonistycznego podejścia. Tu mam na myśli takie artykuły blogowe jak:

  • Zalety rowerów górskich – Wady rowerów górskich,
  • Dlaczego warto kupić rower MTB – Dlaczego już nigdy nie kupisz innego roweru niż MTB,
  • 10 sposobów na awaryjną naprawę koła – 10 sposobów, jak uniknąć awaryjnej naprawy koła.

Operując na podobnych tematach, słusznie odniesiesz wrażenie, że piszesz o tym samym. Tak właśnie jest. Robisz to jednak w inny sposób i docierasz do innych użytkowników, rozpoczynających wyszukiwanie od innego wątku, tematu. Przy tworzeniu tego typu wpisów pamiętaj o używaniu różnych fraz kluczowych, by uniknąć kanibalizacji treści.

 

Opisanie problemów, które udało Ci się rozwiązać

Doskonałym pomysłem na artykuł na bloga jest opisanie unikalnej wiedzy, procedury, sposobu, rozwiązania, na które wpadłeś i dzięki któremu rozwiązałeś jakiś problem. Oczywiście, taką wiedzą nie zawsze będziesz chciał się pochwalić, szczególnie jeśli jest związana z oferowanymi przez Ciebie usługami. Zawsze jednak możesz opisać temat ogólnie, by po prostu go nakreślić, wskazać, co udało Ci się wymyślić, przygotować, a najważniejsze, tajemne informacje zostawić tylko dla siebie lub dla osób, które zdecydują się skorzystać z Twojego wsparcia.

 

Generatory tematów na bloga

Czy istnieje gotowy generator tematów na bloga, który w kilka minut przygotuje nam całą listę inspiracji? W dobie AI do dyspozycji mamy wiele tego typu narzędzi:

  • ChatGPT,
  • Gemini,
  • Copilot,
  • Claude.ai.

Pamiętaj, aby przygotować możliwe jak najbardziej konkretny prompt (zapytanie, polecenie). Dzięki temu otrzymasz dopasowane tematy na bloga. Warto także wrzucić listę zrealizowanych już artykułów, aby narzędzie ich nie powieliło. Koniecznie napisz także, jaki cel chcesz osiągnąć – AI korzysta z różnych baz danych, może dopasować tematy pod wyszukiwarkę, ale i użytkowników.

AI a prawa autorskie – sprawdź, jakie jest do tego podejście!

 

tematy na bloga - źródła inspiracji

 

Pomysły na wpisy na bloga – sprawdzone rodzaje treści

W ramach dodatkowych inspiracji zebrałam jeszcze listę rodzajów treści, które są lubiane przez użytkowników, wyszukiwane i mogą stanowić bazę cennych inspiracji. To m.in.:

  • Rankingi i zestawienia,
  • Recenzje produktów, usług,
  • Listy z narzędziami,
  • Porównania aplikacji, produktów, usług, funkcji,
  • Checklisty,
  • Poradniki typu jak coś zrobić krok po kroku,
  • X sposobów / rozwiązań / problemów dot. czegoś,
  • Największe mity związane z danym tematem,
  • Instruktaże pokazujące, jak coś działa, jak coś wymienić,
  • Case study,
  • Transkrypcje webinarów, wywiadów, podcastów.

Oczywiście rodzaj treści zależy od celu, który stawiasz przed blogiem oraz charakteru prowadzonej działalności.

 

oferta na prowadzenie bloga

 

Gromadź i organizuj tematy na bloga!

Polecam prowadzić plik (najlepiej arkusz kalkulacyjny), w którym będziesz spisywać wszystkie pomysły na artykuły blogowe. Dzięki temu taka lista powstanie naturalnie – gdy coś przyjdzie Ci do głowy, zapisujesz temat, a podczas planowania treści zastanawiasz się nad jego sensownością i dopasowaniem do celów i poszczególnych grup docelowych. Pamiętaj również o weryfikacji, czy wymyślane tematy są unikalne i się nie powielają. Z tego względu najlepiej trzymać w jednym miejscu treści zrealizowane, zaplanowane oraz pomysły na wpisy, aby łatwiej zidentyfikować duplikaty. Prowadzenie harmonogramu publikacji naprawdę ułatwia realizację działań contentowych.

 

O czym można pisać na blogu? O czym chcesz, o ile mieści się to w strategii i pasuje do person!

Źródeł inspiracji na tematy blogowe jest naprawdę sporo. Do dyspozycji masz także narzędzia AI, które w kilka chwil wygenerują listę propozycji na wpisy blogowe. Część z nich, a czasami większość będzie nadawała się do usunięcia, ale zawsze znajdzie się kilka godnych uwagi perełek. Na swoim blogu osobistym i firmowym możesz pisać o wszystkim, co wpisuje się w strategię contentową, realizuje cele stawiane przed blogiem oraz zainteresuje Twoją grupę docelową.