Tworzenie postaci powieści kryminalnej – jak stworzyć bohatera książki?

Barwni bohaterowie to oprócz fabuły jeden z najważniejszych elementów powieści. Muszą wzbudzać pozytywne lub negatywne emocje, inspirować albo zniechęcać do podejmowania działań wątpliwych moralnie. Wyraziste osobowości są ważne szczególnie w seriach i sagach, kiedy to stają się powodem, dla którego czytelnik sięga po kolejną część kryminału. Jak stworzyć ciekawą postać intrygującą zachowaniem, osobowością, sposobem bycia? Jacy powinni być bohaterowie książek detektywistycznych? Poznajcie listę cech, na które warto zwrócić uwagę podczas tworzenia postaci literackiej.

 

Jak stworzyć bohatera książki, stosując wizualizację?

W pierwszym etapie tworzenia postaci w mojej głowie rodzi się mglista sylwetka, zamysł i wrażenie dotyczące danego bohatera. Wyobrażam sobie, jak on lub ona wygląda, zachowuje się, porusza, mówi, o czym myśli, co ją lub jego frustruje, do czego dąży. Prowadzę taki monolog wewnętrzny, wchodząc w rolę wyimaginowanej postaci, która wkrótce ma zmaterializować się jako czarny charakter lub heroiczna osobowość w książce. Od razu przyjmuję określony stosunek – lubię ich, podziwiam lub nienawidzę. Emocje pomagają wykreować bohatera o realnej kompozycji cech bez nadmiernego idealizowania albo krytykanctwa.

 

Tworzenie postaci – szczegółowa charakterystyka

Kiedy w moim umyśle pojawi się bohater powieści, dopracowuję jego sylwetkę, tworząc mniej lub bardziej rozbudowane charakterystyki. Na początku pracy nad książką nie wiem, jak dużą rolę odegra i ile będę chciała powiedzieć o nim czytelnikom, dlatego często wraz z rozwojem akcji uzupełniam jego profil. Jak opisać postać, aby stała się mocnym elementem kryminału? Skup się na takich cechach jak:

 

tworzenie postaci w powieści

 

Wygląd zewnętrzny i stan zdrowia

Możesz skorzystać ze stereotypów, tworząc „standardowe postaci” – policjanta macho, wątłego i zgarbionego seryjnego zabójcę, atrakcyjną dziennikarkę śledczą umiejętnie wyciągającą informacje. Pamiętaj jednak, że ludzie są różni i wymykają się schematom kulturowym. Możesz więc wykreować nieoczywistą osobowość, ale uważaj, aby nie przesadzić. Skup się na poszczególnych elementach fizyczności – postawie ciała, sylwetce, kolorze włosów oraz oczu, cechach wyróżniających i tych, które pomagają postaci wtopić się w tłum. Większość czytelników lubi dokładnie wiedzieć, z jakim bohaterem ma do czynienia, by móc go sobie wyobrazić.

 

Aby upodobnić bohaterów literackich do ludzi z Twojego otoczenia, możesz skoncentrować się także na ich kondycji fizycznej i stanie zdrowia. Morderca chorujący na raka będzie wzbudzał współczucie. Zastanów się jednak, czy faktycznie chcesz uzyskać taki efekt. Kreując postać, masz władzę nad jej życiem, ale nie zapominaj o konsekwencjach – reakcji czytelników.

 

Osobowość

Portret psychologiczny bohatera książki to coś, na co czekają czytelnicy. Wygląd zewnętrzny, przeszłość czy ścieżka zawodowa postaci nie są tak ważne jak to, co dzieje się w jej głowie. Chociaż ludzie nie lubią analizować własnych zachowań i cech osobowości, to chętnie przyglądają się innym, oceniając ich charakter i sposób postępowania. A w kryminałach mogą bezpiecznie obserwować nawet najbardziej pokręcone umysły zabójców oraz błyskotliwych śledczych.

 

Bohaterowie kryminałów swoje cechy osobowości mogą przejawiać w charakterystycznych zachowaniach, postępowaniu, sposobie podejmowania decyzji. Nie musisz od razu odkrywać wszystkich kart i otwarcie opowiadać o charakterze postaci. Dawkuj informacje i pozwól czytelnikom na wyciąganie własnych wniosków. Pamiętaj także, aby pokazywać rozwój portretu psychologicznego poszczególnych osobowości, szczególnie jeśli w powieści mają miejsce dramatyczne zdarzenia, które zmieniają sposób działania, myślenia i dokonywania wyborów.

 

tworzenie bohatera kryminałuW książce powinny przewijać się różne postaci posiadające nawet antagonistyczne cechy charakteru. Warto także wskazywać na podobieństwa występujące pomiędzy czarnymi bohaterami a ich pogromcami. Krystalicznie dobre oraz szatańsko złe osobowości nie absorbują czytelników, którzy wolą doszukiwać się szarości (pozytywnych i negatywnych pierwiastków) w portrecie psychologicznym. Ważne jest także konsekwentne trzymanie się pewnego zestawu cech, które definiują daną postać.

 

Styl życia, rytuały i nałogi

Detektywi mogą być zapalonymi sportowcami, palić papierosy, pić na umór, zajadać się drażetkami lub chodzić nerwowo po pokoju podczas odprawy. Takie drobne elementy upodobniają bohaterów książek do prawdziwych ludzi. Każdy z nas posiada charakterystyczne zachowania, które odróżniają nas od innych. Tutaj również możesz skorzystać ze statystyk oraz stereotypów (alkoholizm u policjantów) albo wymyślić coś nowego i inspirującego.

 

Wykształcenie, ścieżka kariery, hobby

Opowiedz, czy bohater ukończył studia, gdzie pracował i jak przebiegała jego kariera zawodowa, jeśli uznasz, że takie informacje pomogą zrozumieć czytelnikowi jego postępowanie. Wspomnij także o hobby, które być może w toku rozwoju akcji powieści przyda się postaci do rozwikłania zagadki kryminalnej.

 

Relacje i związki

Nic tak nie podgrzewa fabuły powieści jak romanse między bohaterami. Ale rodzina, przyjaciele, starzy wrogowie to także ciekawe punkty do rozwoju osobowości postaci. Osobiste tragedie, konieczność łączenia życia osobistego z pracą, mieszanie się sfery prywatnej z zawodową może być interesujące i intensyfikować rosnące napięcie kryminału.

 

Przeszłość i tajemnica?

Uwielbiamy tajemnice i sekrety, szczególnie gdy usprawiedliwiają sposób działania bohaterów książek. Mroczne wydarzenia z przeszłości mogą wyjaśnić nieetyczne zachowanie, stanowiąc wyjaśnienie motywacji morderców, a także detektywów nieprzestrzegających ustalonych zasad. Uważaj jednak, aby nie przekombinować tajemnicy – zbyt zawiłe historie mogą pozostawiać wrażenie irracjonalności, a kryminał to nie powieść sci-fi.

 

Jak napisać opis postaci? Inspiruj się prawdziwymi osobami

jak stworzyć bohatera kryminałuPisarze nie muszą wymyślać postaci swoich książek od podstaw – mogą inspirować się cechami prawdziwych osobowości, które znają osobiście lub z opowiadań. Np. profil zabójcy z jednej strony obejmuje oczekiwania autora dotyczące spaczonego umysłu mordercy, a z drugiej zawiera informacje o charakterach sprawców ujętych przez policję. Podobnie jest z sylwetkami detektywów, policjantów i innych bohaterów powieści.

 

Czytelnicy nie powinni doszukiwać się w poszczególnych postaciach odbicia osobowości pisarza, chociaż może zdarzyć się, że autor „zmaterializuje się” w powieści jako jeden z bohaterów. Oczywiście wiele cech będzie podkoloryzowanych i zawsze taka osobowość musi być analizowana w kategoriach fikcji literackiej.