Narzędzia dla copywritera – 53 sprawdzone programy i aplikacje do copywritingu
Aktualizacja: 15 listopada 2024
Pisanie tekstów na zlecenie to wymagające zadanie. Przygotowanie treści przyciągającej ruch z wyszukiwarki, zgodnej z wytycznymi klienta i wartościowej dla użytkowników wymaga doświadczenia, elastyczności językowej i czasu na optymalizację artykułu. Czy można usprawnić proces redagowania tekstu? Oczywiście! W tym celu warto sięgnąć po narzędzia dla copywritera, ułatwiające przygotowanie treści, którą pokocha nie tylko użytkownik, ale i wyszukiwarka Google. Poznaj zestawienie aplikacji do copywritingu podzielonych wg ich zastosowania.
Narzędzia dla copywriterów – słowem wstępu o zestawieniu
W moich zestawieniu narzędzia copywriterskie pogrupowałam wg funkcji i etapów pisania tekstu. Skupiłam się tylko na tych aplikacjach, które faktycznie służą do pisania, redakcji i optymalizacji tekstów. W innych artykułach blogowych natrafiłam np. na banki zdjęć czy programy do obróbki grafiki, jednak moim zdaniem nawet jeśli copywriter zajmuje się doborem obrazków na stronę, te działania wykraczają poza czysty copywriting. Co jeszcze warto wiedzieć o mojej liście programów dla copywriterów?
- Gwiazdką ⭐️ oznaczyłam narzędzia do copywritingu i contentu, z których korzystam na co dzień i które polecam.
- Obecnie nie ma zbyt wielu darmowych aplikacji, z których można korzystać bez ograniczeń. Oznaczyłam je ikoną diamentu – 💎. Z kolei ikoną odlatujących pieniędzy – 💸 – oznaczyłam programy do contentu dostępne w ograniczonej wersji bezpłatnej.
- Przy opisie danej grupy narzędzi do copywritingu wskazałam także, dlaczego warto z nich skorzystać i jak pomagają w redakcji tekstu. Taka informacja przyda się szczególnie wtedy, gdy będziesz zastanawiać się, czy zainwestować w zakup aplikacji.
- Nie skupiłam się na opisie czy instrukcji korzystania z danego narzędzia. W tym celu zajrzyj na oficjalną stronę lub tutoriale na innych blogach. Dodałam za to komentarze i moje przemyślenia dot. wybranych programów.
Jeśli będziesz zainteresowany daną grupą narzędzi do copywritingu, zachęcam Cię do samodzielnego researchu (np. programów do słów kluczowych czy content editorów). Branża aplikacji jest dość dynamiczna – dobre programy często przestają być wspierane, a ich miejsce pojawiają się nowe, które warto samodzielnie przetestować.
Sprawdź też, jakie są rodzaje copywritingu.
Najlepsze programy dla copywriterów do analizy konkurencji
Na etapie poszukiwania pomysłu na tekst albo na etapie jego pisania warto sprawdzić, co słuchać u konkurencji. Specjaliści SEO i contentowy często przeprowadzają tzw. analizę content gap, czyli weryfikują, jakie tematy są opisane na innych stronach, ale brakuje ich na naszej. Nawet jeśli dostaniesz dokładny zarys artykułu, przejrzyj, jakie teksty na ten temat pojawiają się w Google.
Jaką wartość dają takie narzędzia?
- Zweryfikujesz, jakie tematy opisuje na swojej stronie konkurencja, na jakie frazy jest widoczna. Skonfrontujesz to z tekstami na Twojej stronie lub stronie klienta.
- Przygotujesz tekst z uwzględnieniem tego, co już zostało na ten temat napisane. Dodasz coś od siebie.
- Podpatrzysz optymalizację i rozkład nagłówków, bo przecież to z innymi tekstami Twój klient lub Ty będziesz walczyć o widoczność w Google.
Sprawdź też, jak rozmieszczać frazy w tekstach.
Narzędzia do analizy konkurencji dla copywriterów
- Wyszukiwarka Google ⭐️ 💎 – ręczne sprawdzanie kolejnych stron pojawiających się na daną frazę w TOP10 albo TOP20 wyników wyszukiwania może być męczące, ale dzięki temu poznasz treści swojej konkurencji,
- Senuto ⭐️ – możemy skorzystać z dostępnej analizy content gap, przejrzeć, na jakie frazy są widoczni konkurenci,
- Ahrefs ⭐️ – daje podobne możliwości jak Senuto, jest zdecydowanie droższy,
- Semrush – nie do końca sprawdza się w przypadku polskich zapytań i fraz,
- Similarweb – jak wyżej; zdecydowanie lepiej radzi sobie w przypadku zagranicznych, anglojęzycznych rynków.
Narzędzia dla copywriterów do analizy słów kluczowych
Copywriterzy przygotowujący teksty SEO najczęściej dostają listę słów kluczowych, które powinny znaleźć się w artykule. Niektóre zlecenia wymagają samodzielnego keyword researchu, czyli wyboru fraz wyszukiwanych przez użytkowników. W takim przypadku trzeba skorzystać z narzędzi SEO do analizy słów kluczowych. W podlinkowanym artykule opisałam, jak podejść do tego procesu – znajdziesz tam ultra poradnik z mnóstwem przydatnych wskazówek. Warto również rozumieć temat intencji wyszukiwania i rozpoznawać poszczególne rodzaje i grupy słów kluczowych.
Jaką wartość dają takie narzędzia?
- Wskażą hasła i wyrażenia, którymi posługują się użytkownicy.
- Staną się punktem wyjścia do optymalizacji tekstu i pozyskania ruchu z wyszukiwarki Google.
- Pomogą określić zakres tematyczny tekstu i oraz informacje, które warto w nim umieścić.
Narzędzia do keyword research dla copywriterów
- Wyszukiwarka Google ⭐️ 💎 – sprawdź autopodpowiedzi, wyszukiwania podobne na końcu listy wyników oraz podobne pytania pojawiające się pomiędzy wynikami wyszukiwania,
- Planer Słów kluczowych Google ⭐️ 💸
- Senuto ⭐️
- Ubersuggest ⭐️ 💸 – dziennie można sprawdzić do 3 zapytań, trzeba tylko założyć konto,
- KWFinder
- Ahrefs ⭐️
- Wytyczka do przeglądarki Keyword Surfer ⭐️ 💎 💸 – całkowicie bezpłatna, wyniki są nieco zaniżone, po wpisaniu hasła do wyszukiwarki Google informacja o potencjale frazy pokaże się w okienku wyszukiwania oraz po prawej stronie w sekcji z polecanymi frazami, wyszukiwaniami.
Nie wiesz, jak podejść do wyszukiwania fraz? Zapisz się na szkolenie z content marketingu.
Aplikacje dla copywritera pomagające w generowaniu pomysłów na teksty
Będąc na etapie poszukiwania pomysłu na tekst, również można wspierać się dostępnymi narzędziami. Dużo mogą podpowiedzieć programy do keyword researchu, ale warto też skorzystać z nieco innych, które np. zbierają zapytania z wyszukiwarki lub prezentują trendy haseł wpisywanych przez użytkowników.
Jaką wartość dają takie narzędzia?
- Zainspirują Cię do konkretnego tematu na artykuł, jeśli dostałeś tylko ogólną listę fraz.
- Wskażą inne wąskotematyczne artykuły, które warto napisać.
- Zaprezentują, co jest w danym momencie na topie, czym interesują się np. sezonowo użytkownicy.
Przy planowaniu tematyki tekstu pamiętaj również o content depth. Dowiedz się, co to jest.
Programy do generowania pomysłów na teksty pomocne w copywritingu
- AnswerThePublic ⭐️ 💸 – narzędzie zbiera zapytania z Google, grupując je w tematyczne grupy czy kategorie, dziennie mamy 3 bezpłatne sprawdzenia,
- Google Trends ⭐️ 💎 – całkowicie bezpłatne narzędzie, można korzystać do woli i sprawdzać różne, interesujące nas zapytania. Najlepiej wpisywać dość ogólne hasła,
- Social Media ⭐️ 💎 – wśród tworzonego przez influencerów contentu też można znaleźć wiele inspiracji. Choć treści na SM różnią się do tekstów na strony www, nic nie stoi na przeszkodzie, aby czerpać wzajemnie pomysły,
- BuzzSumo – często wymieniana przez agencje aplikacja, która wspiera proces generowania pomysłów na treści.
Na etapie generowania pomysłów wykorzystaj również mapę myśli.
Podstawowe aplikacje do copywritingu, czyli edytory tekstowe
Bez edytora tekstowego nie ma mowy o przygotowaniu tekstu. Nawet gdybyś pisał go ręcznie i tak później musisz go przepisać, by wysłać do agencji, klienta lub zamieścić na stronie www. To podstawowe narzędzie copywritera, więc nie trzeba argumentować jego zastosowania.
Najpopularniejsze edytory testowe
- Microsoft Word ⭐️ – najpowszechniejszy, najbardziej znany, ale i płatny. Mój ulubiony od zawsze.
- Microsoft Word Online 💸 – po założeniu konta można korzystać z Worda online. Jak wszystkie narzędzia online’owe nie działa, gdy nie masz internetu.
- OpenOffice 💎 – alternatywa do Worda, ma podobne funkcje.
- LibreOffice 💎 – jak wyżej, to kolejne narzędzie zastępcze do Worda.
- Google Docs ⭐️ 💎 – darmowa alternatywa narzędzia online. Niestety ma wiele wad – autokorekta podkreśla wyrazy poprawnie zapisane, a nie podkreśla tych niepoprawnych. Statystyka wyrazów jest ukryta. Dobrze jednak współpracuje z różnymi wtyczkami do przeglądarki, np. do sprawdzania poprawności językowej, no i pozwala na współdzielenie dokumentu, nanoszenie komentarzy i poprawek przez kilka osób w tym samym czasie.
Sprawdź też, na czym polega technical writing.
Narzędzia copywritera do redakcji tekstu
Gdy już zabierasz się za pisanie i zaczynasz redagować tekst, możesz potrzebować wsparcia aplikacji czy raczej stron, które podpowiedzą Ci, jak zadbać o poprawność językową.
Jaką wartość dają takie narzędzia?
- Zadbasz o poprawność językową swojego tekstu.
- Podniesiesz jakość artykułu, stosując różne wyrazy pasujące do kontekstu.
- Wzbogacisz swój zasób słownictwa i nawet podczas pisania tekstu o śrubkach rozwiniesz się językowo.
Strony, na których znajdziesz porady językowe i podszkolisz swój warsztat
- synonimy.pl 💎
- synonimy.net ⭐️ 💎
- Słownik języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/) ⭐️ 💎
- ortograf.pl ⭐️ 💎
- jaksiepisze.pl 💎
- polszczyzna.pl 💎
- ekorekta24.pl ⭐️ 💎
Aplikacje dla copywriterów do autokorekty
Przed przesłaniem tekstu do klienta albo jego publikacją na stronie www warto sprawdzić, czy nie wkradły się literówki lub błędy językowe. W idealnym modelu najlepiej, aby treść została sprawdzona przez korektora lub contentowca, ale nie zawsze masz taką możliwość, czas albo środki na dodatkową weryfikację. Wtedy dobrym rozwiązaniem są programy do autokorekty.
Jaką wartość dają takie narzędzia?
- Wyłapiesz literówki, podstawowe błędy interpunkcyjne, stylistyczne.
- Dopracujesz swój tekst.
- Wypadniesz lepiej w oczach klienta, agencji lub użytkowników swojej strony.
Programy do autokorekty ułatwiające realizację copywritingu
- LanguageTool ⭐️ 💸 – uwielbiam to narzędzie, sprawdzam nim każdy tekst. Jest też dostępne w wersji wtyczki do przeglądarki, dobrze współpracuje z dokumentami Google. Bezpłatna wersja pozwala na sprawdzenie do 10 tys. zzs na raz, nie ma limitu dziennego, wyłapuje większość podstawowych błędów.
- korektortekstu.pl 💎 – ta aplikacja dodatkowo sprawdza czytelność / jasność tekstu i styl.
- Zecerka 💎 – służy do typograficznej korekty tekstu.
- Jasnopis 💸 – pozwala na sprawdzenie jasności tekstu, czy jest prosty i zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy.
- ortograf.pl 💎
- jaksiepisze.pl 💎
- polszczyzna.pl 💎
Programy dla copywritera do wykrywania duplikacji treści
Kopiowanie cudzych tekstów, a nawet mocne inspirowanie się nimi to kradzież własności intelektualnej. Klienci, którzy płacą za dostarczenie unikalnej treści, tego nie lubią, a i Google nie przepada za duplicate content. Bazowanie na czymś tekście nie jest złe, o ile dość mocno go przerobisz, dopasujesz do stylu klienta. By upewnić się, że teksty wystarczająco się różnią, warto skorzystać z tzw. duplicate content checker.
Jaką wartość dają takie narzędzia?
- Upewnisz się, że Twój tekst jest unikalny.
- Unikniesz nieprzyjemnych sytuacji, kiedy to klient lub agencja wykryje duplikację treści w Twoim tekście.
- Wyrobisz sobie umiejętność „przepisywania” tekstów na oryginalne.
Narzędzia do duplikacji treści pomocne przy copywritingu
- Copyscape ⭐️
- Duplichecker 💸
- Quetext 💸
Narzędzia SEO dla copywritera – SEO content editory
SEO content editor albo writting assistant to aplikacja, która wykonuje część pracy optymalizacyjnej, przygotowuje wytyczne, analizuje frazy i podpowiada, jak zoptymalizować tekst. Seowcy bardzo te narzędzia uwielbiają, ponieważ opierając się na treściach konkurencji, pomagają wykręcić całkiem niezłe wyniki. Więcej na ich temat poczytać w podlinkowanym artykule.
Jaką wartość dają takie narzędzia?
- Nie musisz przeprowadzać analizy fraz, wystarczy, że wpiszesz główną – otrzymasz zalecone frazy, strukturę nagłówków i inne wskazówki dot. zastosowania zasad SEO copywritingu.
- Podkreślisz swój profesjonalizm w SEO copywritingu i umiejętność korzystania z tego typu aplikacji. Nie są takie tanie, więc pamiętaj o ustaleniu odpowiedniej stawki.
- Zyskasz dostęp do edytora, który na bieżąco będzie sprawdzać liczbę użytych fraz.
SEO content editory dla copywriterów
- Link-Assistant.com 💎 – aplikacja desktopowa.
- Surfer – jedna z pierwszych i do tego polska aplikacja.
- Content Writer od Senuto
- Semrush SEO Writing Assistant
- NeuronWriter
Narzędzia i aplikacje AI do copywritingu
AI i generowanie treści za pomocą sztucznej inteligencji to coś, o czym słyszy się ciągle i wszędzie w naszej branży. Nie da się od tego uciec, a czy warto z tego korzystać – tę decyzję pozostawiam już Tobie. Niemniej część copywriterów korzysta z tego typu aplikacji, podnosząc swoją efektywność. Pamiętaj jednak, że tekst wygenerowany przez AI zawsze wymaga ludzkiej oprawy – chociażby sprawdzenia prawdziwości informacji, dopasowania styli treści czy dodania źródeł.
Jaką wartość dają takie narzędzia?
- Zwiększysz swoją konkurencyjność na rynku copywriterskim.
- Jeśli zbudujesz dobre prompty (zapytania) i będziesz kontrolować jakość tekstu, zwiększysz swoją produktywność.
- Będziesz mógł się skoncentrować na researchu informacji, dopieszczaniu stylu, a nie samej redakcji tekstu.
AI a pisanie książek – w tym tekście zawarłam większość problemów i wątpliwości związanych z prawami autorskimi.
Generatory treści do wypróbowania podczas pisania tekstu
- Rytr
- Jasper.ai
- ChatGPT 💸
- Copymate
- Copy.ai
Narzędzia dla copywriterów do analizy wyników napisanych tekstów
Na napisaniu tekstu praca się nie kończy. Po jego opublikowaniu na stronie, zaindeksowaniu i ocenie przez algorytmy Google należy monitorować efekty – pozycje, widoczność, generowany ruch. Jeśli tylko realizujesz copywriting dla agencji lub klienta, raczej nie będziesz miał możliwości sprawdzenia części danych analitycznych lub nikt nie będzie tego od Ciebie wymagał. Warto jednak zainteresować się, jakie wyniki generują napisane przez nas treści. Dzięki temu też w porę zareagujesz na np. zjawisko content decay.
Jaką wartość dają takie narzędzia?
- Sprawdzisz, czy tekst został dobrze zoptymalizowany i oceniony przez Google.
- Zastanowisz się nad wdrożeniem zmian, poprawą lub podrasowaniem, aby osiągać jeszcze lepsze efekty.
- Będziesz obserwować, jak Twój tekst radzi sobie względem poczynań konkurencji.
Narzędzia do analizowania efektów generowanych przez content
- Google Search Console ⭐️ 💎 – można sprawdzić, na jakie frazy wyświetla się nasz tekst. Jeśli tworzysz teksty dla klienta/agencji, musisz mieć dostęp do narzędzia.
- Google Analytis ⭐️ 💎 – najpopularniejsze narzędzie do analizy ruchu na stronie. Jak w przypadku GSC, tu również potrzebujesz dostępów do narzędzia, raportów,
- Senuto – analiza widoczności ⭐️ – płatna aplikacja, ale bez trudu sprawdzisz wyniki dowolnej domeny,
- Wyszukiwarka Google ⭐️ 💎 – po wpisaniu zapytania możesz sprawdzić, jakie strony pojawiają się w TOP10, TOP20. Uważaj jedynie na personalizację wyników i pliki cookies, które nie pokażą Ci obiektywnego rankingu.
Sprawdź też, na czym polega recykling treści.
Aplikacje dla copywriterów do organizacji pracy
Żeby nie pogubić się w terminach, projektach, wytycznych, warto korzystać z narzędzia do tzw. taskowania, które pomoże uporządkować i zorganizować pracę. Oczywiście wszystko możesz trzymać na mailu lub w tradycyjnym notatniku, ale online’owe aplikacje mają jednak swoją przewagę (dostępność różnych funkcji, integracji), dlatego są warte przetestowania.
Jaką wartość dają takie narzędzia?
- Z łatwością zapanujesz nad deadline’ami.
- Zbierzesz wszystkie wytyczne i informacje w jednym miejscu.
- Ułatwisz sobie organizację pracy, ustalanie priorytetów.
Programy do zarządzania i organizacji pracy w copywritingu
- ClickUp ⭐️ 💸
- Trello 💸
- Asana ⭐️ 💸
- Jira ⭐️ 💸
- Kalendarz Google 💎 – alternatywa do bardziej skomplikowanych narzędzi taskowych.
Sprawdź też, jak przygotować harmonogram bloga.
Dodatkowe narzędzia dla copywriterów
I jeszcze na zakończenie kilka dodatkowych narzędzi, które mogą się przydać podczas pisania tekstów.
- Wtyczka Word Counter Plus ⭐️ 💎 – przyda się, gdy chcesz sprawdzić długość treści na stronie internetowej bez konieczności jej przeklejania do edytora tekstowego.
- SERP symulator, narzędzia do pomiaru długości Title i Description – dzięki nim można sprawdzić, jak przygotowane przez nas meta tagi będą prezentowały się w wynikach wyszukiwania. Wypróbuj np.
- Portent’s SERP Preview Tool 💎,
- Mangools Google SERP Simulator 💎.
- HeadlineAnalyzer (https://coschedule.com/headline-analyzer) 💎 – narzędzie, które przeanalizuje nagłówek pod kątem jego skuteczności, zwrotów, które mogą wzbudzać zainteresowanie wśród użytkowników.
Lista narzędzi dla copywriterów – podsumowanie
Korzystanie z narzędzi do copywritingu nie tylko ułatwia napisanie skutecznego tekstu SEO, ale także świadczy o profesjonalnym podejściu osoby, która po nie sięga. Dobrze wygląda także w portfolio copywritera informacja o posługiwaniu się różnymi programami w codziennej pracy – pokazuje obycie z branżą SEO i digital marketingu. Poprawy językowo tekst zawsze będzie w cenie, ale zoptymalizowana pod wyszukiwarkę, unikalna i zajmująca treść to coś, co może stanowić o sukcesie copywritera.