Content models – jak wykorzystać strategię modelowania treści na swojej stronie internetowej?
Właściciele stron internetowych i blogerzy w początkowej fazie rozwoju serwisu najczęściej nie zaprzątają sobie głowy strategią contentową i dokładnym skategoryzowaniem treści, które powstaną. A to duży błąd, ponieważ im wcześniej zaplanujemy strukturę contentu, tym lepiej. Można uniknąć wielu problemów pojawiających się wraz z rozbudową treści – brakiem spójności w stylu i designie, powielaniem tematów, niewykorzystaniu potencjału intencji wyszukiwania. Rozwiązaniem na te bolączki jest na przykład content modeling. Brzmi to bardzo poważnie, ale jest bardzo proste w zastosowaniu i wymaga jedynie przemyślenia, jakie rodzaje treści chcemy tworzyć i jak będą ze sobą powiązane.
Co to jest content model?
Content model (pol. model treści) to dokument, który prezentuje wszystkie rodzaje treści na stronie www, ich elementy składowe (cechy, atrybuty) oraz relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi typami treści i ich składnikami. Najczęściej przedstawia się go w postaci diagramu, schematu blokowego, mapy zależności.
Typami treści mogą być:
- Kategoria produktowa
- Artykuł/wpis blogowy
- Grafika/obraz publikowany na stronie
- Bio autora
- Strona landing page.
Elementy treści to np.:
- Tytuł (tekstu/podstrony)
- Zdjęcie nagłówkowe
- Główny tekst
- Informacje o autorze
- Meta Desciption
- Title.
Sprawdź też, jak zaprojektować strukturę kategorii na blogu.
Relacje pomiędzy treściami w content models przedstawia się np. na diagramie, wskazując liniami i strzałkami powiązane ze sobą typów treści lub ich elementy/atrybuty. Np. taki element jak tytuł, jeśli zostanie ustandaryzowany ze względu na sposób projektowania i stylu pisania (zawsze nagłówek H1, wielkość fontu 15, długość do 50 znaków), może wchodzić w skład wielu różnych typów treści.
Content models – analogia kawy
Wiem, że na pierwszy rzut oka typy i elementy treści mogą brzmieć nieco skomplikowanie, dlatego podrzucam tu pomysł serwisu Kontent.ai na zrozumienie content model jako kawy.
Źródło: kontent.ai
Kontent.ai tak rozwija tę analogię – jeśli kawa jako napój będzie naszą treścią, to model treści jest kubkiem, który trzyma wszystkie składniki razem. Poszczególne rodzaje kawy (np. cappuccino) to rodzaje contentu, a składniki kawy (np. ziarna, mleko) to składniki treści. Te same elementy można wykorzystać do przygotowania różnych rodzajów kawy. Mnie w tej analogii nie do końca pasuje przyrównanie kubka do modelu treści, skoro model ma wskazywać zależności pomiędzy i typami treści, i jej składnikami. W tej roli bardziej sprawdziłby się poradnik dla baristów opisujący, jak przygotować dany typ kawy.
Sprawdź, co to jest content buckets.
Na czym polega content modeling?
Skoro już wiemy, czym jest sam content model, zdefiniowanie content modelingu nie sprawi nam większej trudności. To po prostu proces tworzenia modelu treści – identyfikacji, jakie mamy rodzaje/typy contentu, z jakich elementów się składają i jakie zachodzą między nimi zależności.
Korzyści z modelowania treści
- Określenie celu, jaki ma realizować dany rodzaj treści.
- Zdefiniowanie intencji użytkowników (search intent), na które ma odpowiadać dany rodzaj treści.
- Ustalenie struktury informacyjnej na stronie.
- Przygotowanie spójnej strategii content marketingowej (sprawdź ofertę opracowania strategii marketingu treści).
- Ułatwienie pracy deweloperom i projektantom UX.
- Usprawnienie procesu tworzenia treści.
- Zapanowanie optymalizacji treści pod SEO (sprawdź też zasady SEO copywritingu).
- Przygotowanie spójnego wyglądu strony poprzez wykorzystywanie tych samych elementów, np. bio autora, boksy z produktami itp.
Przykładowy content model.
Źródło: https://hygraph.com/academy/what-is-content-modeling
Content modeling a UX i projektowanie wyglądu strony
Temat modeli contentowych bardzo często wiąże się również z aspektem użyteczności strony (user experience) oraz pracami deweloperskimi. Jeśli na etapie projektowania content models uda nam się zidentyfikować wszystkie typy treści oraz ich elementy, następnie można to przełożyć na makiety obrazujące wygląd/design takich podstron oraz inne składowe niewidoczne dla użytkownika, a mające np. znaczenie dla wyszukiwarek internetowych (Title, meta Description). Projektanci UX mogą przygotować najlepsze rekomendacje, a programiści zaprogramować wszystko, co jest potrzebne do sprawnego działania serwisu i łatwej publikacji treści.
Odsyłam do anglojęzycznych artykułów, które nieco więcej opowiadają o content model i UX:
- invisionapp.com/inside-design/designing-a-content-model/
- kontent.ai/content-modeling-hub/how-to-think-about-content-modeling-from-a-ux-point/
Sprawdź również, jak zaprojektować tagowanie na blogu.
Content models a proces tworzenia treści
W tym miejscu chciałabym jeszcze zwrócić uwagę, że przejście przez proces modelowania treści ułatwi późniejszą pracę redakcyjną. Jeśli zdefiniujemy sobie, jakie elementy ma zawierać artykuł, osoby tworzące teksty od początku będą wiedziały, co muszą przygotować i jakie są standardy dotyczące publikowanej treści.
Sprawdź również, jak przygotować plan wydawniczy bloga.
Modelowanie treści a optymalizacja contentu pod SEO
Warto również wspomnieć, że proces modelowania treści wspiera także przygotowanie optymalizacji contentu pod SEO i pomaga zapobiegać błędom, które mogą utrudniać pozycjonowanie całego serwisu pod wyszukiwarkę Google. Mam tu na myśli takie typowe problemy jak:
- kanibalizacja treści i powielanie tematów,
- niewłaściwe targetowanie fraz do podstron,
- niepoprawne linkowanie wewnętrzne,
- brak elementów wskazujących na tzw. topical authority strony (eksperckość, autorytet w danej dziedzinie), np. bio autora na stronie artykułu czy źródła do treści.
Na etapie modelowania treści SEO-wcy powinni się także skonsultować z projektantami UX i deweloperami, aby np. tytuł strony czy nagłówki zostały opatrzone odpowiednimi znacznikami, a sekcja FAQ na końcu artykułu oznaczona danymi strukturalnymi.
Dowiedz się również, jak przebiega analiza słów kluczowych.
Content modelling proces krok po kroku
Jak stworzyć content model dla swojej strony? Cały proces modelowania treści sprowadza się do poniższych kroków.
- Zidentyfikuj poszczególne typy treści.
- Sprawdź, co już stworzyłeś i spróbuj to uporządkować.
- Zwróć uwagę na ogólny cel i intencję treści.
- Nie rozdrabniaj się na bardzo szczegółowe typy treści – teksty blogowe wrzuć do jednego worka, nawet jeśli tworzysz różne cykle tematyczne, które kierujesz do innych grup odbiorców.
- Przeanalizuj wymyślone typy treści – zastanów się, czy wszystkie są Ci potrzebne.
- Określ elementy treści, które będą wspólne dla różnych typów treści.
- Ustal powiązania (relacje) pomiędzy typami i elementami treści.
- Udokumentuj model treści (diagram, tabelka, arkusz kalkulacyjny).
- Zaprezentuj content model całej organizacji, rozpowszechnij go i pilnuj, aby wszyscy zainteresowani tworzyli treści wg spisanych wskazówek.
Sprawdź technikę bite, snack and meal.
Jak zorganizować content modeling proces?
Wyodrębnianie content models wymaga interdyscyplinarnego podejścia. Jeśli jesteś blogerem lub jedynym właścicielem strony, będziesz musiał poradzić sobie samodzielnie. Jednak gdy modelowaniem treści interesuje się większa firma, w proces należy zaangażować osoby z różnych obszarów biznesowych.
- Zorganizuj warsztaty lub burzę mózgów.
- Zaproś różnych interesariuszy (osoby zainteresowane tym zagadnieniem), np.
- Copywriterów/redaktorów/content managerów
- Specjalistów SEO
- Programistów/webdeweloperów
- Marketerów
- UX designerów
- Kadrę zarządzającą
- Ekspertów „merytorycznych”, osoby, które znają temat od strony biznesowej i użytkowników (w przypadku strony apteki online będą to farmaceuci)
- Handlowców
- Osoby mające bezpośredni kontakt z klientem, np. infolinia.
- Bądź otwarty na propozycje innych osób i prowadź dyskusje.
- Pamiętaj, aby robić notatki lub tworzyć content model na bieżąco.
Sprawdź też, czym są hidden keywords.
Jak przedstawić (udokumentować) content model?
Do wyboru są zasadniczo 3 opcje.
Typ dokumentu | Zalety | Wady |
Diagram | Prosty do przygotowania i łatwy do zrozumienia dla wszystkich interesariuszy, relacje między elementami są zaprezentowane w sposób graficzny. | Przy bardzo rozbudowanych modelach może stać się nieczytelny. |
Tabela / Arkusz kalkulacyjny | Czytelna forma prezentacji modelu treści. | Większa trudność w zobrazowaniu połączeń pomiędzy elementami niż w przypadku diagramu. |
Kod / Data Schema | Pozwala na szybszą identyfikację problemów technicznych. | Wymaga znajomości języków programowania, ciężki do zrozumienia dla osób nietechnicznych. |
Źródło: https://www.sanity.io/content-modeling
Moim zdaniem najlepiej przygotować content model za pomocą diagramu. Ta metoda sposób sprawdzi się w szczególności podczas warsztatów, a wszyscy uczestnicy spotkania będą mogli zrozumieć powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami modelu.
Przykładowy content model diagram.
Źródło: https://crystallize.com/learn/best-practices/information-architecture/content-modeling/design-system
Content model opisany w tabeli.
Źródło: https://www.sanity.io/guides/content-modeling-guide-introduction
Warto też podkreślić, że nie ma jednego sposobu na spisanie czy udokumentowanie content model. Sposób prezentacji wszystkich rodzajów treści używanych na naszej stronie powinien być czytelny dla nas i wszystkich osób, które będą z niego korzystać. Można również ten sam model zaprezentować za pomocą różnych typów dokumentów, dopasowanych do potrzeb poszczególnych interesariuszy.
Jak przygotować tekst w synonimach? Sprawdź!
Content modeling tools – czyli narzędzia wykorzystywane w procesie modelowania treści
Na stronie crystallize.com znalazłam następujące narzędzia, z czego polecanym jest Figma. Ja korzystałam z Draw.io i jak dla mnie ta aplikacja dość dobrze się sprawdza przy budowaniu schematów blokowych.
- Figma
- Sketch
- Adobe XD
- Draw.io
- ContentModel.io
Jeśli szukasz inspiracji, jak stworzyć content model diagram, zajrzyj na stronę ostatniego narzędzia: contentmodel.io/. Znajdziesz tam bibliotekę przykładowych modeli przygotowanych przez użytkowników. Przykłady z pewnością podpowiedzą Ci, jak podchodzą do tego tematu inni stratedzy i content managerowie.
Potrzebujesz wsparcia? Sprawdź ofertę prowadzenia bloga firmowego i ofertę rekrutacji copywritera.
Content modeling – podejście, które uporządkuje treści w Twoim serwisie
Stworzenie content model zajmie trochę czasu i zaangażuje sporą grupę interesariuszy. Jednak raz stworzony diagram czy dokument w arkuszu kalkulacyjny ułatwi zaprojektowanie serwisu, zadbanie o wszystkie opcje i funkcje, których potrzebują redaktorzy i SEO-wcy do sprawnej publikacji treści. To podejście nie da Ci strategii content marketingowej ani nie odpowie na pytanie, w jakim stylu i do kogo powinieneś kierować swoje treści. Pomoże Ci jednak uporządkować cały proces produkcji contentu, uspójni go i sprawi, że każdy zaangażowany będzie wiedział, jak treść powinna finalnie wyglądać na stronie internetowej.