Kwestie techniczne pisania książek: edytor tekstu dla pisarzy, narzędzia korektorskie, wygodne miejsce pracy

Pisanie książek to wieloetapowy proces, najczęściej kojarzony ze znalezieniem doskonałego pomysłu na fabułę, wykreowaniem bohaterów, stworzeniem zagadki kryminalnej lub intrygującej historii z przeszłości, porywającej czytelnika. Nie mniej ważne są ciekawe dialogi, dobry warsztat pisarki autora oraz  stosowanie zabiegów (np. wprowadzenie różnych narracji), które pochłaniają całą uwagę odbiorcy. Praca nad książką obejmuje również kwestie techniczne związane z redagowaniem treści. Pisarz powinien dysponować odpowiednimi narzędziami, aby podczas pisania powieści koncentrował się jedynie na warstwie twórczej. O co należy zadbać, w jakim programie pisać książkę, jak przeprowadzać autokorektę? Poniżej kilka porad dotyczących technicznego zorganizowania pisania książki krok po kroku.

 

Niezawodny program do pisania książek

darmowy program do pisania książekMyślę, że czasy pisania książek odręcznie lub na maszynie bezpowrotnie już minęły. Laptopy i komputery stacjonarne nie są horrendalnie drogie, więc każdy pisarz może sobie na nie pozwolić. Dobry sprzęt to podstawa. Jednak ilość rdzeni procesora jest nie tyle istotna ile sprawny edytor tekstowy. Warto postawić na program do pisania książki, który nie zwiesi się w trakcie pracy, posiada funkcję sprawdzania pisowni oraz automatycznego zapisu wprowadzonych zmian, wygląda estetycznie i nie rozprasza milionem zakładek, sekcji, opcji.

 

 

Tutaj można zastanowić się nad wyborem offline’owego (zainstalowanego na komputerze) lub online’owego narzędzia. Ja jestem za tym pierwszym rozwiązaniem, ponieważ po pierwsze wolę pracować nad plikiem zapisanym na twardym dysku, a po drugie nie muszę uzależniać swojej pracy od dostępu do internetu.

 

  • Najpopularniejsze programy do pisania książek (do instalacji): Microsoft Word, OpenOffice Writer
  • Aplikacje do pisania książek dostępne w formie przeglądarkowej: Dokumenty Google na Google Dysk, EDTR.

 

Mnie osobiście największą przyjemność sprawia pisanie książki w Wordzie. Dla mnie ten edytor tekstowy jest najlepszy. Nie musisz jednak decydować się na płatne rozwiązania – wszystko zależy od Twoich potrzeb i upodobań. Dedykowane aplikacje dla pisarzy nie istnieją, ponieważ każdy autor ma swoje nawyki oraz zwyczaje, a komfort pracy stawiany jest na pierwszym miejscu.

 

Kopie zapasowe książki

Najgorszą rzeczą, która może przytrafić się pisarzowi, to usunięcie pliku z gotową treścią powieści. Wiadomo, komputery i aplikacje do pisania książek są zawodne, więc aby ustrzec się przed taką nieprzyjemną sytuacją, polecam:

  • Zapisywać książkę na dysku komputera, pendrive’ie,
  • Przechowywać plik na dysku wirtualnym (np. Google Docs),
  • Wysyłać sobie książkę na maila.

 

Inną, najbezpieczniejszą opcją jest drukowanie kolejnych napisanych rozdziałów. Takie rozwiązanie gwarantuje największe bezpieczeństwo (nikt nie wykradnie naszej twórczości online), jednak generuje dodatkowe koszty (papier, tusz do drukarki), a w sytuacji konieczności naniesienia poprawek zmiany trzeba nanosić ręcznie lub dodrukowywać kolejne strony, co może spowodować bałagan w wydrukach.



Program dla pisarzy służący do korekty tekstu

Podczas pisania książek od razu zwracam uwagę na eliminację baboli językowych i literówek. Word co prawda eliminuje podstawowe czeskie błędy, jednak nie radzi sobie np. z interpunkcją lub niewłaściwą odmianą wyrazów powstałą podczas zmiany tekstu. Do bieżącej korekty treści stosuję aplikację LanguageTool, która doskonale wykrywa większość niedopatrzeń językowych (to także doskonale narzędzie dla copywritera). Oczywiście żaden program nie zastąpi profesjonalnej korekty wykonanej przez doświadczonego, „ludzkiego” korektora, ale pomaga usunąć większość błędów pominiętych podczas pisania powieści w ferworze natchnienia ;).

 

Słownik synonimów i j. polskiego

Wpływ mowy potocznej i otoczenie, w którym przebywamy, niestety wprowadza w warsztacie pisarza różnego rodzaju błędy językowe, np. niepoprawne stosowanie związków frazeologicznych, błędne rozumienie poszczególnych wyrażeń, korzystanie z eufemizmów, powielanie tych samych wyrazów. W trakcie pisania należy kontrolować poprawność językową, sięgając do słowników. Ja korzystam z tych internetowych – mam je zawsze dostępne pod ręką, a w dodatku są one aktualizowane przez językoznawców.

 

Notatki i mapy myśli

mapa myśli pisanie książkiPamięć autora nie jest absolutna – podczas pisania książki umykają mu pewne fakty, opisy bohaterów lub sytuacji. Jak to jest możliwe, że pisarz zapomina to, co opisał? Koncentrując się na zaplanowaniu kolejnych wątków, tworząc nowe wydarzenia, kreując kolejne postaci, z umysłu znikają informacje przelane już na papier. Ponadto nie każdy twórca ma czas, aby codziennie pracować nad książką. To sprawia, że pojawiają się mimowolne niezgodności – oczy głównego detektywa z brązowych stają się niebieskie, a imię jego żony zmienia się z Heleny na Katarzynę.

 

By do takiej sytuacji nie dopuścić, najlepiej przygotowywać sobie notatki z uwzględnieniem kluczowych danych. Polecam także skorzystanie z map myśli pomagające w uporządkowaniu ciągów przyczynowo – skutkowych, ustaleniu przebiegów kolejnych wydarzeń. Warto też sporządzić sobie listę spraw wymagających wyjaśnienia w kolejnych rozdziałach – dzięki temu żaden, istotny wątek nie zostanie pominięty.

 

Komfortowe miejsce pracy

Pisarze pracują w różnych miejscach – jedni tak jak ja siedzą przy sosnowym biurku na wygodnym krześle z Ikei, drudzy leżą pod kocem na łóżku, a jeszcze inni idą z laptopem do kawiarni. Znajdź swoje idealne warunki pracy – jestem przekonana, że zdecydowanie trudniej będzie Ci się skupić, gdy komputer grzeje ci nogi, plecy bolą od niewygodnej pozycji, a sweter drażni Twoją skórę. Wena twórcza zależy także od samopoczucia, więc stwórz komfortowe miejsce pracy, aby ją wyzwolić.

 

Dobre zaplecze techniczne ułatwia pisanie książek

Dobry pisarz stworzy doskonałą powieść nawet w niesprzyjających warunkach i przy słabym zapleczu technicznym. Pytanie tylko, po co się męczyć, skoro w łatwy sposób można usprawnić pracę nad książką. Proces pisania jest na tyle skomplikowany oraz naszpikowany wyzwaniami twórczymi, że problemy techniczne nie powinny zaprzątać i tak już zapracowanego umysłu autora.