Content depth a SEO – jak tworzyć treści wyczerpujące temat, które lepiej rankują w Google?
Aktualizacja: 15 listopada 2024
Osiągnięcie wysokiej pozycji w Google wymaga kompleksowego podejścia do tematu i wyczerpania danego zagadnienia, czyli obrania strategii content depth. Ale co to tak właściwie znaczy wyczerpać temat? Po co pisać długie artykuły, skoro użytkownicy jedynie skanują treści? Mamy robić to tylko dla wyszukiwarki? Zagadnienie jest bardziej skomplikowane, dlatego spróbuję Ci je wyjaśnić, abyś sam ocenił i przetestował, czy depth content sprawdzi się w Twoim przypadku.
Co to jest content depth?
Content depth (w dosłownym tłumaczeniu głębokość treści) oznacza, że dana treść, dany artykuł wyczerpuje opisywany temat, odpowiada kompleksowo na zapytanie lub intencje użytkownika. Dzięki temu wzbudza większe zaangażowanie czytelników, pobudza ciekawość poznawczą w zgłębianiu danego zagadnienia.
- Content depth nie mierzy się długością treści, a kompleksowością i wartością zaprezentowanych informacji, udzieleniem odpowiedzi na wszystkie potencjalne pytania użytkownika związane z danym tematem.
- Kompleksowość w podejściu do tematu przekłada się na budowanie autorytetu strony (topical authority) w jakiejś dziedzinie, pokazanie zarówno wyszukiwarce Google, jak i użytkownikom, że jesteśmy ekspertami, fachowcami w danym obszarze.
- Content depth zastępuje klasyczne podejście do pisania tekstów pod SEO jedynie z uwzględnieniem wąskich tematycznie słów kluczowych na określoną liczbę znaków. Tu podejście jest inne – artykuły mają poruszać wszystkie kwestie, którymi może być zainteresowany użytkownik w danym temacie.
W zagranicznych źródłach można spotkać się również z określeniami depth content, content with depth albo in-depth content.
Sprawdź też, na czym polega cornerstone content strategy.
Czym nie jest depth content?
Strategii i podejść contentowych jest wiele, a część z nich opiera się na tworzeniu długich i rozbudowanych artykułów czy opisów. Na takich założeniach opierają się m.in. metody skyscraper content i 10x content. W skrócie polegają na przygotowaniu treści, która będzie obszerniejsza niż teksty osiągające już wysokie pozycje w wyszukiwarce. Wydawać by się mogło, że doskonale wpisuje się to w podejście in-depth content, ale nie!
Rozbudowa i dążenie do wyczerpania tematu musi być przemyślne – nie chodzi o wydłużenie tekstu, by móc umieścić kolejne powtórzenia słów kluczowych. W depth content liczy się pokrycie tematu, ujęcie zagadnień powiązanych, ważnych dla użytkownika. Ten rodzaj treści zdecydowanie bliższy jest koncepcji pillar pages, czyli stron skoncentrowanych na danym temacie, wokół których tworzone są artykuły o węższej tematyce. Znaczenie ma również odpowiednie linkowanie wewnętrzne i znalezienie punktu, w którym nie mamy już nic więcej nowego do powiedzenia o danym temacie.
Sprawdź też, jak zbudować content marketing funnel.
Kiedy wiadomo, że temat jest wyczerpany w depth content?
Wspominam o wyczerpaniu tematu, ale jak ocenić, że opisaliśmy już wszystkie istotne zagadnienia? Cóż, na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. W tym aspekcie będziesz musiał liczyć na swoje wyczucie, wzorować się na konkurencji, a czasami skorzystać ze wsparcia ekspertów. Najlepiej podejdź do tego tak:
- Sprawdź zawartość artykułów, które pojawiają się w wyszukiwarce na najwyższych pozycjach (TOP10, TOP20),
- Przejrzyj sekcję FAQ i pytania podobne w wyszukiwarce, te zagadnienia wg Google są powiązane z Twoim tematem,
- Zastanów się, jakich kwestii brakuje w artykułach konkurencji,
- Porozmawiaj z ekspertem, co jeszcze powinno się znaleźć w tekście, aby kompleksowo opisywał temat,
- Spójrz na strukturę tekstu oczami użytkownika i zastanów się, czy jeszcze jakieś inne zagadnienia mógłby go zainteresować.
Content depth a SEO – jak wyczerpanie tematu wpływa na pozycjonowanie?
MarketMuse wspomina (źródło: blog.marketmuse.com/what-is-content-depth/, dostęp: 15.05.2024), że content depth od co najmniej 2010 r. należy do czynników rankingowych Google. Wtedy to wdrożona została aktualizacja o nazwie MayDay, obniżająca pozycje stron za thin content. I od tego czasu specjaliści w branży obserwują, że długie, wartościowe, zoptymalizowane pod SEO treści osiągają lepszą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. In-depth content powoduje także, że:
- Tekst rankuje na wiele, długoogonowych, precyzyjnych zapytań wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki. Longtailowe hasła są mniej konkurencyjne, a więc i łatwiej osiągnąć lepszą pozycję,
- Rośnie autorytet całej domeny, która zostaje uznana za eksperta w określonej dziedzinie,
- Użytkownik zaspokaja swoje potrzeby informacyjne i nie ma potrzeby wracania do wyszukiwarki, by przejrzeć inne wyniki wyszukiwania. Spada więc tzw. dwell time, który jest sygnałem dla Google dot. jakości contentu na stronie.
Algorytmy i użytkownicy się zmieniają, więc i podejście do tworzenia contentu pod SEO, doboru słów kluczowych, rozmieszczenia fraz w treści musiało się zmienić. Obecnie depth content to niejako jeden z wymogów prowadzenia skutecznej strategii pozycjonowania strony.
Pozaseowe korzyści tworzenia content depth
- Wyczerpujący artykuł może spełnić potrzeby informacyjne użytkownika, wpasować się w intencję wyszukiwania.
- Dzięki in-depth content użytkownik spędzi u Ciebie więcej czasu.
- Być może dokona pożądaną przez Ciebie akcję, np. przeczyta artykuł do końca, co wpłynie na zmniejszenie współczynnika odrzuceń.
- Może również przeczytać inne treści, zapoznać się z ofertą, a w konsekwencji dokonać konwersji.
- Zapamięta także Twoją stronę jako tę, która przekazuje ciekawe i wartościowe informacje, jest godna uwagi.
- Content depth wpłynie na budowanie autorytetu, wiarygodności i reputacji Twojej strony.
Sprawdź też, na czym polega content debt.
Jak przygotować content depth? Proces tworzenia treści wyczerpujących temat
Przejdźmy przez ogólną procedurę tworzenia tekstu w duchu podejścia content depth. Cały proces nie różni się zasadniczo od pisania artykułu i optymalizowania go pod SEO, powinieneś jedynie zwrócić uwagę na kilka rzeczy, które być może do tej pory pomijałeś.
Przeanalizuj search intent i poznaj użytkownika
Napisanie dobrego in-depth contentu wymaga zrozumienia intencji użytkownika (search intent), jego potrzeb, problemów i wątpliwości, które stoją za danym zapytaniem. Czego chce się dowiedzieć, wpisując daną frazę? Co chce osiągnąć? Co go interesuje, jaki problem chce rozwiązać? Zastanów się nad tym i zrób listę kwestii, które warto uwzględnić w treści.
Research tematu
Kiedy już mniej więcej wiesz, co chcesz przekazać użytkownikowi w swoim kompleksowym tekście, sprawdź, co na ten temat pisze konkurencja, jakie kwestie omawia, a jakich nie, czego brakuje w topowych artykułach. Skorzystaj też z powyższej porady dot. wyczerpania tematu.
Znajdź wartościowe i wiarygodne źródła
By pokreślić wiarygodność informacji prezentowanych w artykułach, warto opierać się na rzetelnych źródłach, których autorami są autorytety, znawcy tematu, naukowcy, branżowi eksperci. Fajnie, jak będziesz odnosił się do badań, raportów, statystyk. To dodatkowo urozmaici content depth.
Dobierz słowa kluczowe
Przeprowadź analizę słów kluczowych, bazując na wątkach, które chcesz poruszyć w tekście. Keyword research może wskazać dodatkowe kwestie warte opisania. Skorzystaj z narzędzi – niektóre z nich pomagają w planowaniu fraz pod content depth (np. Senuto, Ahrefs, AnswerThePublic). Pamiętaj także o wpleceniu w tekst wyrażeń, które być może nie są wyszukiwane wg narzędzi, a którymi użytkownicy mogą się posługiwać podczas opisywania danego tematu. Postaw na długie, kilkuwyrazowe słowa kluczowe, dobrze precyzujące dane zagadnienie.
Przygotuj strukturę tekstu
Na podstawie analizy intencji, researchu oraz zagadnień opisanych w materiałach źródłowych przygotuj strukturę i konspekt tekstu.
- Spisz wszystkie zagadnienia, które warto poruszyć w tekście.
- Ustal kolejność prezentowania poszczególnych informacji, kwestii tematycznych.
- Rozplanuj strukturę nagłówków.
- Zaplanuj linkowanie wewnętrzne, jeśli na swojej stronie masz już teksty o powiązanej tematyce.
Napisz tekst
Przeznacz czas na pisanie, korektę, przeanalizowanie tekstu na spokojnie, czy faktycznie udało Ci się osiągnąć content depth, czy temat jest wyczerpany.
Zoptymalizuj tekst pod SEO
Kieruj się zasadami SEO copywritingu i zoptymalizuj swój tekst. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, zapraszam na szkolenie z content marketingu lub konsultacje contentowe.
Pamiętaj o content experience i multimediach
Content depth to często bardzo długa treść. Przygotowując ją, nie zapominaj o czytelności i przejrzystości tekstu, content experience, a także dodaniu innych form treści.
- Dziel tekst na spójne, niezbyt długie i niezbyt krótkie akapity.
- Stosuj listy punktowane, numerowane.
- Pogrubiaj istotne fragmenty.
- Twórz tabele.
- Dodawaj grafiki, wykresy, zdjęcia.
Zastanów się też, czym wyróżnić swój tekst od tekstów konkurencji.
Opublikuj i mierz efekty
Po publikacji nie zapominaj o mierzeniu i analizowaniu efektów. Oczywiście daj czas treści na zaindeksowanie, ocenienie jej przez algorytmy Google, a potem sprawdzaj, jak sobie radzi na tle konkurencji. Wprowadzaj poprawki pod kątem optymalizacyjnym i takie wpływające jakość treści.
Sprawdź też, jak obliczyć ROI z content marketingu.
Aktualizuj content
Pamiętaj także, aby aktualizować artykuły. Wiedza się dezaktualizuje, powstają nowe badania, teorie, ustalenia. A Ty powinieneś być na bieżąco, aby zachować aktualność swoich treści.
Recykling treści pod kątem depth content
Jeśli na swojej stronie posiadasz artykuły i treści, które powstały kilka lat temu, kiedy content depth nie był popularnym podejściem, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś je przerobił. Sposobów na recykling treści jest kilka – poczytasz o nich w podlinkowanym artykule. Ważne jest, abyś przejrzał to, co już masz i przemyślał, które teksty można:
- Połączyć,
- Rozbudować,
- Zaktualizować
- Lub usunąć.
Przejdź całą powyższą procedurę tworzenia content depth, bazując na posiadanych artykułach. Raz stworzone treści można przerabiać i wykorzystywać wielokrotnie. I nawet trzeba to robić, bo i oczekiwania użytkowników, i algorytmy wyszukiwarki się zmieniają. A content, który kiedyś świetnie rankował, może stracić pozycje również na skutek działania Twojej konkurencji. To zjawisko nazywa się content decay.
Co daje tworzenie treści wyczerpujących temat? Case study i efekty content depth
Bardzo fajny przykład efektów osiągniętych za pomocą stworzenia in-depth content został zaprezentowany przez Brafton (https://www.brafton.com/blog/strategy/we-have-just-revealed-content-depth-as-a-google-ranking-factor/). Zespół marketingowy postanowił zaktualizować i rozszerzyć artykuł o marketingowych narzędziach SEO, by powstał kompleksowy tekst. Za pomocą narzędzia MarketMuse otrzymali rekomendacje dot. rozbudowy, wskazane zostały wątki nieujęte w treści, brakujące frazy (tzw. content gap) w porównaniu do treści konkurencji. Content został zrecyklingowany i zaraz po publikacji zaczął osiągać lepsze pozycje.
- Aktualizacja treści o 9 rano. Pozycja 10 na frazę SEO marketing tools.
- Tekst został zaindeksowany o 9:24, pozycja wzrosła na 7.
- O godz. 15:30 tekst osiągnął pozycję 5, pojawiły się też tzw. shortlinks, czyli dodatkowe linki przy wyniku wyszukiwania prowadzące do sekcji w artykule.
Źródło: https://www.brafton.com/
Jest to dość ekstremalny przykład super efektów aktualizacji treści pod kątem content depth. Oczywiście trzeba by też wziąć pod uwagę inne czynniki, np. moc domeny, szybkość przeindeksowania treści itd., ale bądź co bądź cel Brafton został osiągnięty. Udało się podnieść pozycję o 5 mniej w niecałe 8 godzin od publikacji.
Sprawdź też, na czym polega content pruning.
Dodatkowe wskazówki związane z content depth
Na sam koniec dorzucę jeszcze jedną wskazówkę wartą rozważenia w kontekście in-depth content. Dobrze sprawdza się tutaj podejście wspomnianych już pillar pages i artykułów satelitów.
- Twórz długie, rozbudowane artykuły kompleksowo omawiające dany temat (pillar pages).
- Wątki poboczne omawiaj natomiast w wąskich tematycznie artykułach (artykuły satelity).
- Stwórz powiązania za pomocą linków wewnętrznych:
- Linkuj z pillar page do satelitów i z satelitów do pillar page.
- Satelity mogą do siebie również wzajemnie linkować, jeśli są powiązane tematycznie.
Przykład zbudowania pillar page i satelitów – tematyka afrojeż białobrzuchy
- Pillar page – kompleksowy tekst o afrojeżu białobrzuchym, coś w stylu wpisu z Wikipedii, poruszamy wszystkie wątki związane z długością życia, środowiskiem naturalnym, krótko o hodowli, zachowaniach itd.
- Satelity:
- Czy jeż pigmejski to afrojeż białobrzuchy
- Hodowla afrojeża białobrzuchego
- Afrojeż białobrzuchy jako zwierzę domowe
Pillar page możemy traktować jako kompleksowy poradnik na dany temat, ale jeśli chcemy zagłębić się w konkretne zagadnienie, potrzebujemy do tego instrukcji / poradników schodzących na większy poziom szczegółowości.
Twórz wyczerpujące treści, by zaskarbić sobie użytkownika i Google!
Content depth nie jest pojęciem nowym – już kilka lat temu na szkoleniach mówiłam o tym, aby wyczerpywać temat w tekście. Teraz jednak przykłada się do tego większą wagę, bo namacalnie widać, że tego typu treści działają. Wpływają zarówno na zaangażowanie użytkowników, jak i na pozytywną ocenę contentu przez algorytmy wyszukiwarki Google. Przemyśl więc to podejście i uwzględnij je w prowadzonej strategii contentowej. Zyskasz na tym sporo!
Źródła i dodatkowe informacje:
- https://www.linkedin.com/advice/0/how-do-you-improve-your-content-depth
- https://onlinedigitalmarke4.wixsite.com/website/post/the-importance-of-content-depth-for-seo-how-to-create-in-depth-content
- https://medium.com/@sparajack400/the-importance-of-content-depth-and-quality-for-seo-97ec7eaa9ec5
- https://blog.marketmuse.com/what-is-content-depth/
- https://topicseed.com/blog/content-depth-for-seo/
- https://618media.com/en/blog/seo-and-content-depth-creating-content/#seo-and-content-depth-faqs
- https://www.brafton.com/blog/strategy/we-have-just-revealed-content-depth-as-a-google-ranking-factor/