Optymalizacja PDF pod SEO – jak pozycjonować e-booki w wyszukiwarce Google? 14 wskazówek!
Aktualizacja: 19 lutego 2025
E-booki i dokumenty PDF to powszechnie wykorzystywane narzędzia content marketingowe. Sprawdzają się szczególnie do publikacji dłuższych form treści – poradników, instrukcji, raportów, prezentacji, wyników badań, a nawet książek i opowiadań. Są lubiane przez użytkowników, ponieważ pozwalają na zabranie contentu ze strony internetowej ze sobą i zapoznanie się w nim w wolnej chwili. Oprócz korzyści związanych z budowaniem zaangażowania mogą także wspierać proces pozycjonowania. W jaki sposób? Jak zoptymalizować PDF pod SEO i zwiększyć jego widoczność w wyszukiwarce Google? Poznaj 14 wskazówek dot. pozycjonowania e-booków!
Czy Google indeksuje dokumenty PDF?
Tak. Wyszukiwarka radzi sobie całkiem dobrze z indeksowaniem e-booków. Zrób szybki test. Wpisz do Google hasło: xiaomi vacuum cleaner instrukcja obsługi. Co pojawia się w rankingu? Na drugim, trzecim i czwartym miejscu znajdują się pliki PDF. Są nawet oznaczone specjalną etykietą, abyś od razu zwrócił na nie uwagę.
Roboty wyszukiwarki indeksują pliki PDF już od 2001 r., o czym przeczytasz w oficjalnej dokumentacji: https://webmasters.googleblog.com/2011/09/pdfs-in-google-search-results.html. Co prawda na początku Google nie do końca radziło sobie z pobieraniem i interpretowaniem takich dokumentów, ale od 2011 r. wszystkie nieszyfrowane i niechronione hasłem e-booki trafiły do indeksu. Treść analizowana jest tak samo jak tekst umieszczony w kodzie strony. Podobnie rzecz ma się z linkami – one również są poprawnie crawlowane. Jedyny mankament stanowi ograniczenie w ustawianiu atrybutu nofollow – w PDF-ie nie ma możliwości określania wskazówek dla robotów wyszukiwarki w przypadku hiperłączy.
Sprawdź też, jak napisać tekst na bloga zgodnie z modelem KROA.
Dlaczego PDF-y nie są idealną formą treści z punktu widzenia SEO?
Pomimo tego że Google indeksuje pliki PDF i często znajdują się wysoko w rankingu wyników wyszukiwania, nie jest to ulubiony typ contentu specjalistów SEO. Treść osadzona w kodzie strony ma większy potencjał optymalizacyjny i można ją zdecydowanie łatwiej wpozycjonować, stosując zasady SEO copywritingu. Optymalizacja e-booka pod SEO jest trudniejsza, ponieważ:
- PDF-y nie są przyjazne urządzeniom mobilnym – treść zapisana w formacie .pdf na wszystkich urządzeniach wygląda tak samo; na tym przecież polega specyfika tego dokumentu. Tworząc go, zależy nam, aby formatowanie się nie rozjechało. Z tego powodu taki content nie jest responsywny, a użytkownik musi sobie poradzić ze sposobem wyświetlania e-booka na urządzeniu, z którego korzysta,
- Brak niektórych znaczników / atrybutów wspierających pozycjonowanie – w PDF-ie nie można np. ustawić atrybutu osadzonych linków (np. nofollow), a ustawienie Title czy Description wymaga „wtopienia” tych znaczników w przygotowywany plik,
- Trudniejsza aktualizacja i recykling treści – gdy chcemy wprowadzić zmiany w artykule na blogu (zrecyklingować tekst), otwieramy edytor w CMS-ie i pracujemy z tekstem. W przypadku e-booka musimy otworzyć edytowalny plik, np. dokument tekstowy, wprowadzić zmiany, zapisać, zoptymalizować i wgrać PDF ponownie na serwer,
- Ryzyko rzadszego crawlowania i indeksowania PDF-ów – Google lubi odwiedzać strony, które żyją, są aktualizowane, się zmieniają. E-booki są względnie trwałymi tworami, więc dla wyszukiwarki stają się mniej atrakcyjne niż np. treści blogowe,
- Trudniejsza analityka treści – w PDF-ach zdecydowanie trudniej można mierzyć content engagement (zaangażowanie użytkowników), co powoduje, że mamy mniej danych do wyciągania wniosków, co się sprawdza, a co nie.
Czy warto tworzyć PDF-y z punktu widzenia SEO?
Powyższym wypunktowaniem nie chciałam Cię zniechęcić do tworzenia i pozycjonowania PDF-ów. Po prostu warto podkreślić, że ten format jest trudniejszy w optymalizacji pod wyszukiwarkę. Stosuj go do contentu, który łatwiej można zaprezentować w zwartym dokumencie jak instrukcje, poradniki, raporty. Unikaj go natomiast tam, gdzie treść może zostać spokojnie wdrożona na stronie. Przykład? Zamiast tworzyć tabelę ze specyfikacją produktu w PDF, lepiej umieścić ją na karcie produktu w odpowiedniej zakładce. Łatwiej taki content przygotować i go później optymalizować.
Sprawdź też, czym są teksty synonimizowane.
Optymalizacja PDF pod SEO – 13 elementów e-booka ważnych z punktu widzenia pozycjonowania
Omówiliśmy kwestię indeksowania e-booków przez Google, a teraz przejdźmy do konkretów – jak zoptymalizować PDF pod SEO? Poniżej znajdziesz 13 elementów, na które należy zwrócić uwagę, aby zwiększyć ich widoczność w wyszukiwarce.
Nazwa pliku PDF/e-booka
Nazwa PDF-a powinna odzwierciedlać jego zwartość i być przystępna w interpretacji przez wyszukiwarkę Google. Ten element najczęściej trafia do adresu URL, pod którym na Twojej stronie znajdzie się e-book. Zadbaj o to, aby:
- Unikać polskich znaków,
- Skorzystać ze słów kluczowych oczywiście powiązanych z tematem e-booka,
- Używać krótkich nazw przyjaznych dla robotów Google oraz łatwych do zapamiętania przez użytkownika.
Przykłady
- Raport-content-marketing-2019.pdf
- Poradnik-SEO.pdf
Sprawdź również, czym są hidden keywords.
Title, Description i inne meta tagi
Podczas tworzenia PDF-a koniecznie uzupełnij pole tytuł lub Title, które później będzie wykorzystane do stworzenia znacznika Title na Twojej stronie internetowej (<title>). Jest to czynnik rankingowy, więc warto zadbać o jego optymalizację:
- Używamy słów kluczowych, ale nie upychamy ich na siłę,
- Mieścimy się w 50-70 zzs,
- Przekazujemy informacje zachęcające użytkownika do kliknięcia odnośnika.
Przygotuj również Description:
- Marketingowy opis do 160 zzs,
- Może zawierać słowa kluczowe,
- Powinien być atrakcyjny i zachęcać użytkownika do kliknięcia,
- Warto dodać call to action (np. Przeczytaj nasz artykuł!).
Większość kreatorów PDF pozwala na wstawienie nie tylko Title i Description, ale i jego autora, słów kluczowych (tagów), tematu. Możesz uzupełnić wszystkie pola, jednak najistotniejszy jest Title.
Jeśli tworzysz e-booka z pliku wordowskiego, podczas zapisywania dokumentu jako PDF powinno się pojawić pole umożliwiające optymalizację tytułu. Nie widzisz go? Spróbuj kliknąć opcję Ukryj foldery i sprawdź, czy nie pojawił Ci się taki widok jak na poniższym screenie.
Tytuł nie musi być taki sam jak nazwa pliku ani tytuł na stronie okładkowej Twojego e-booka. Ważne, aby przekazywał istotne informacje o PDF-a użytkownikowi i wyszukiwarce.
Sprawdź również, narzędzia copywriterskie, dzięki którym przygotujesz meta znaczniki.
Treść będąca zwykłym tekstem
E-booki można tworzyć za pomocą wielu różnych narzędzi – programów tekstowych, graficznych, wyspecjalizowanych aplikacji do składania tego typu dokumentów. Pozycjonowanie PDF-a wymaga tekstowej zawartości pliku. Co mam na myśli? Treść musi być zapisana jako zwykły tekst a nie obraz, by roboty wyszukiwarki mogły ją zaindeksować.
Wskazówka!
Jak sprawdzić, czy treść jest tekstem? Jeśli uda Ci się zaznaczyć wybrany fragment e-booka, a nie całą stronę, Twój dokument został odpowiednio przygotowany z punktu widzenia SEO.
Dobór fraz kluczowych i ich odpowiednie rozmieszczenie w PDF-ie
Jeśli przygotowujesz poradnik, który np. porusza tematy popularne i wyszukiwane przez użytkowników, przeprowadź analizę i dobór słów kluczowych. Zastanów się, które wyrażenia pasują do tematyki e-booka, podziel je na rozdziały czy sekcje, planując w ten sposób rozmieszczenie słów kluczowych w treści. W taki sposób mógłby powstać np. PDF o domowych maseczkach na zniszczone włosy, poradnik dot. wymiany łańcucha w rowerze czy e-book o optymalizacji treści pod SEO. Frazy mogą stanowić również inspirację co do samej zawartości takiego dokumentu, wskazując kwestie interesujące użytkowników.
Ostylowanie i formatowanie treści
Optymalizacja pliku PDF pod wyszukiwarkę obejmuje również formatowanie treści. Google, jak i użytkownicy lubią przejrzyste dokumenty, w których łatwo można się odnaleźć. Zadbaj o to, aby Twój e-book zawierał:
- Nagłówki odpowiadające np. rozdziałom, podrozdziałom sekcjom,
- Spis treści,
- Wypunktowania,
- Pogrubienia, podkreślenia,
- Tabele, wykresy i grafiki.
Unikanie duplikacji treści
Unikaj zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej duplikacji treści. O szczegółach przeczytaj sobie w podlinkowanym artykule, a w skrócie chodzi o to, abyś nie zamieszczał w e-booku treści, które już zostały opublikowane na Twojej stronie lub serwisach zewnętrznych. Złą praktyką jest np. kopiowanie treści długiego artykułu z bloga i oprawianie go w ładnego PDF-a tylko po to, aby rozsyłać go użytkownikom i za jego pobranie zbierać zapisy do bazy mailowej.
Wskazówka!
Jeśli koniecznie chcesz opublikować na stronie e-booka z kopiami treści, zablokuj go przed indeksacją. W ten sposób roboty Google dostaną informację, aby nie analizować i nie indeksować tekstu z PDF-a, natomiast użytkownicy otrzymają treść w łatwiej do pobrania formie.
Optymalizacja grafiki w plikach PDF
Jak pozycjonować plik PDF w wyszukiwarce? Zadbaj też o SEO image. Obrazy zamieszczane na stronach internetowych wspierają proces pozycjonowania. Warunkiem jest umieszczenie opisów alternatywnych (atrybutów alt), za pomocą których boty rozpoznają, co się na nich znajduje. Opisanie grafik w e-booku jest jak najbardziej możliwe.
Każdy program do tworzenia PDF-ów ma nieco inaczej rozwiązane dodawanie tekstów alternatywnych – jeśli korzystasz z Worda, wejdź do ustawień konkretnego obrazka. W sekcji Układ i właściwości znajdziesz pola pozwalające na dodanie tytułu i opisu.
Linkowanie wewnętrzne w PDF-ach a SEO
Jak już wcześniej wspomniałam, Google doskonale radzi sobie z indeksowaniem hiperłączy osadzonych w PDF-ach. To stwarza okazję do wykorzystania linkowania wewnętrznego i odsyłania użytkowników oraz roboty wyszukiwarki do innych podstron naszej strony internetowej.
Sprawdź także, czym jest skyscraper technique w content marketingu.
Przyjazny adres URL
PDF zoptymalizowany pod SEO uwzględnia również przyjazny adres URL. Jeśli tylko masz taką możliwość, skróć odnośnik prowadzący do e-booka, dzięki czemu link zostanie szybciej przeanalizowany przez Google i łatwiej zapamiętany przez użytkownika.
Linkowanie wewnętrzne w strukturze serwisu do PDF-a
Podczas pozycjonowania e-booka warto także zadbać o to, aby inne podstrony naszej witryny kierowały wyszukiwarkę i internautę do naszego PDF-a. Fajnym pomysłem jest np. umieszczenie informacji o nowym e-booku w sidebarze z podlinkowaniem do właściwego dokumentu.
Dostosowanie treści e-booka do urządzeń mobilnych
Kwestie UX-owe i content experience coraz częściej przenikają się z kwestiami SEO-wymi. I w tym przypadku nie może być inaczej! Przygotowując e-book pod pozycjonowanie, pomyśl o użytkownikach mobilnych wchodzących na Twoją stronę. Zadaj sobie m.in. takie pytania:
- Czy font nie jest zbyt mały?
- Czy obrazki są czytelne i widoczne?
- Czy odstępy między akapitami pozwalają na swobodne skanowanie treści?
Spójrz na PDF oczami internauty posługującego się smartfonem i wyłap wszystkie potencjalne problemy oraz błędy, które zniechęcą go do przeczytania całej treści.
Kompresja pliku PDF
Optymalizacja PDF pod SEO obejmuje również kompresję rozmiaru pliku. W tym pomoże Ci jeden z internetowych programów online. Darmowe i płatne aplikacje znajdziesz na pęczki w wyszukiwarce Google, np.
- com/pl/compress-pdf,
- https://www.freepdfconvert.com/pl/kompresja-pdf.
Badanie ruchu generowanego przez PDF – analityka e-booka
I na koniec wisienka na torcie! Popularność e-booków warto badać za pomocą narzędzi analitycznych, np. Google Analytics 4. Niestety w tym przypadku samo zainstalowanie kodu śledzącego w serwisie nie wystarczy – pliki PDF go nie posiadają. Co można więc zrobić?
- Skonfigurować odpowiednie zdarzenie (np. kliknięcie linku na stronie), które będzie rejestrowane przez GA4. W tym celu warto skorzystać z Menedżera Tagów od Google.
- Skorzystać z narzędzi do eye trackingu i śledzić, w jaki sposób użytkownik wchodzi w interakcję z PDF-em.
- Osadzić PDF w elemencie iframe z użyciem JavaScriptu, co pozwoli na zbieranie większej ilości danych.
Jeśli interesuje Cię zaawansowana analityka plików PDF, najlepiej pogadaj z ogarniętym analitykiem, który podpowie Ci najlepsze dla rozwiązania. Czasem dobrym pomysłem będzie skorzystanie z zewnętrznego narzędzia do publikacji e-booków na stronie, które może mieć swoje własne mechanizmy śledzenia aktywności użytkowników na pliku. Takie rozwiązania stosuje się np. w gazetkach sprzedażowych osadzanych za pomocą Publuu.
Jak zoptymalizować gotowy plik PDF zgodnie z dobrymi praktykami SEO?
W wielu przypadkach osoby odpowiedzialne za przygotowanie e-booków nie mają wiedzy na temat pozycjonowania. Dlatego też gotowe PDF-y często nie zwierają zgrabnych tytułów, informacji o autorze, a rozmiar dokumentu przekracza wszelkie dopuszczalne z punktu widzenia SEO granice. Jeśli otrzymałeś właśnie taki plik, bez ingerencji w jego treść możesz go zoptymalizować. Służą do tego offline’owe programy do edycji PDF-ów oraz aplikacje online. Na szybko znalazłam 2 edytory metadanych:
- com/edit-pdf-meta.html,
- com/pl/edit-pdf-meta.html.
Powyższe narzędzia pozwalają na zmianę autora, tytułu, daty utworzenia pliku. Dla poprawy SEO postaraj się o optymalizację Title e-booka, uwzględniając kluczowe frazy.
Podczas pozycjonowania e-booka pamiętaj również o brandingu!
Dodatkowo mam dla Ciebie kilka wskazówek, które co prawda nie wpłyną na pozycjonowanie e-booka, ale pomogą Ci budować wizerunek i spójność brandu. Pomyśl o swoich PDF-ach jak o książkach, które ktoś kupuje w sklepie i następnie kładzie na półkę. Kiedy do nich wraca, nie pamięta, gdzie je kupił, ale zatapia się w treści i zwraca uwagę na ogólną oprawę. W związku z tym:
- Przygotuj estetyczny szablon dokumentu zgodny z identyfikacją wizualną,
- Zaplanuj miejsce na swoje logo, dane – możesz zamieścić je w stopce na każdej stronie dokumentu,
- Podczas dodawania linków przygotuj parametry UTM, które pozwolą Ci śledzić, skąd użytkownik wchodzi na stronę (UTM-y stosujemy głównie w przypadku e-booków dostępnych za pobraniem i rozsyłanych mailowo; nie stosuje się ich, gdy treść znajduje się w obrębie naszej strony),
- Stwórz zbiorczą stronę ze wszystkimi PDF-ami, jeśli tworzysz ich dużo i np. dotyczą jakiegoś cyklu, przepisów, porad zdrowotnych itd., użytkownicy w ten sposób łatwiej do nich dotrą.
Sprawdź też, jak stworzyć strategię content marketingową.
Indeksowanie i pozycjonowanie plików PDF – najczęstsze pytania od Google
Poniżej zebrałam jeszcze najczęstsze pytania dot. indeksowania i pozycjonowania e-booków, które znalazłam w dokumentacji Google.
Czy wyszukiwarka Google może zaindeksować dowolny plik PDF?
Z reguły tak, jeśli plik nie jest szyfrowany. Google radzi sobie z różnymi językami, a nawet w supporcie znajdziemy informację, że jest w stanie przetworzyć treść z PDF-u przygotowanego jako obraz za pomocą algorytmów OCR. Zdecydowanie lepiej radzi sobie z możliwym do skopiowania tekstem.
Czy grafika w PDF-ie jest indeksowana?
Nie, obrazy w e-bookach nie są indeksowane.
Jak Google interpretuje linki w dokumentach PDF?
Zasadniczo linki w PDF-ach są traktowane tak samo jak te osadzone na stronie internetowej – dają sygnały indeksowania, mogą przekazywać PageRank. Jedyną różnicą jest to, że w e-booku nie można używać atrybutu nofollow.
Sprawdź też, czym jest content marketing funnel.
Jak zablokować plik PDF przed indeksacją?
W tym celu najlepiej użyć tagu meta robots, a dodatkowo w pliku robots.txt wykluczyć e-booki z indeksacji.
Czy pliki PDF mogą uzyskać wysokie miejsce w rankingu Google?
Oczywiście, że tak. Jeśli są odpowiednio zoptymalizowane i zgodne z intencją użytkownika, a także ocenione jako wartościowe przez algorytmy Google, pojawiają się wysoko w rankingu wyników.
Jaki mamy wpływ na to, że tytuł pliku PDF pojawi się w wyszukiwarce?
Według dokumentacji Google mamy spory wpływ na tytuł wyświetlany w rankingu wyników. Podczas jego ustalania wyszukiwarka bierze pod uwagę 2 elementy: tytuł z metadanych pliku (czyli Title) oraz tekstu kotwicy linków wskazujących dany plik PDF (czyli treść linka prowadzącego do naszego e-booka).
Czy publikacja takiej samej treści na stronie i w PDF spowoduje duplikację treści?
Tak. Google rekomenduje wyświetlanie tylko jednej kopii danej treści. Jeśli koniecznie chcesz pokazać ten sam tekst na stronie i w PDF, wyklucz jedną wersję z indeksacji lub ustaw przekierowanie kanoniczne, wskazujące Google treść do indeksacji.
Sprawdź, czym jest content debt.
Pozycjonowanie e-booków i PDF-ów – nie zapominaj o dostarczeniu użytkownikom wartości merytorycznej
Optymalizacja e-booka pod SEO jest istotna, jeśli chcemy, aby treść z pliku PDF wspierała proces pozycjonowania naszej witryny. W ferworze działań seowych nie można zapominać o zawartości merytorycznej. Jeśli przygotowany content nie będzie ciekawy i angażujący dla użytkowników, pozycje w TOP10 nie wygenerują wartościowego ruchu oraz konwersji. Opakuj więc super jakości treść doskonałą optymalizacją techniczną, a Twój e-book z pewnością przyniesie Ci wymierne korzyści biznesowe.
Źródła i dodatkowe informacje
- https://developers.google.com/search/blog/2011/09/pdfs-in-google-search-results?hl=pl
- https://ahrefs.com/blog/seo-for-pdfs/