Optymalizacja PDF pod SEO – jak pozycjonować e-booki w wyszukiwarce Google? 14 wskazówek!

Aktualizacja: 19 lutego 2025

E-booki i dokumenty PDF to powszechnie wykorzystywane narzędzia content marketingowe.  Sprawdzają się szczególnie do publikacji dłuższych form treści – poradników, instrukcji, raportów, prezentacji, wyników badań, a nawet książek i opowiadań. Są lubiane przez użytkowników, ponieważ pozwalają na zabranie contentu ze strony internetowej ze sobą i zapoznanie się w nim w wolnej chwili. Oprócz korzyści związanych z budowaniem zaangażowania mogą także wspierać proces pozycjonowania. W jaki sposób? Jak zoptymalizować PDF pod SEO i zwiększyć jego widoczność w wyszukiwarce Google? Poznaj 14 wskazówek dot. pozycjonowania e-booków!

 

Czy Google indeksuje dokumenty PDF?

Tak. Wyszukiwarka radzi sobie całkiem dobrze z indeksowaniem e-booków. Zrób szybki test. Wpisz do Google hasło: xiaomi vacuum cleaner instrukcja obsługi. Co pojawia się w rankingu? Na drugim, trzecim i czwartym miejscu znajdują się pliki PDF. Są nawet oznaczone specjalną etykietą, abyś od razu zwrócił na nie uwagę.

 

indeksowanie pdf przez Google

 

Roboty wyszukiwarki indeksują pliki PDF już od 2001 r., o czym przeczytasz w oficjalnej dokumentacji: https://webmasters.googleblog.com/2011/09/pdfs-in-google-search-results.html. Co prawda na początku Google nie do końca radziło sobie z pobieraniem i interpretowaniem takich dokumentów, ale od 2011 r. wszystkie nieszyfrowane i niechronione hasłem e-booki trafiły do indeksu. Treść analizowana jest tak samo jak tekst umieszczony w kodzie strony. Podobnie rzecz ma się z linkami – one również są poprawnie crawlowane. Jedyny mankament stanowi ograniczenie w ustawianiu atrybutu nofollow – w PDF-ie nie ma możliwości określania wskazówek dla robotów wyszukiwarki w przypadku hiperłączy.

Sprawdź też, jak napisać tekst na bloga zgodnie z modelem KROA.



Dlaczego PDF-y nie są idealną formą treści z punktu widzenia SEO?

Pomimo tego że Google indeksuje pliki PDF i często znajdują się wysoko w rankingu wyników wyszukiwania, nie jest to ulubiony typ contentu specjalistów SEO. Treść osadzona w kodzie strony ma większy potencjał optymalizacyjny i można ją zdecydowanie łatwiej wpozycjonować, stosując zasady SEO copywritingu. Optymalizacja e-booka pod SEO jest trudniejsza, ponieważ:

  • PDF-y nie są przyjazne urządzeniom mobilnym – treść zapisana w formacie .pdf na wszystkich urządzeniach wygląda tak samo; na tym przecież polega specyfika tego dokumentu. Tworząc go, zależy nam, aby formatowanie się nie rozjechało. Z tego powodu taki content nie jest responsywny, a użytkownik musi sobie poradzić ze sposobem wyświetlania e-booka na urządzeniu, z którego korzysta,
  • Brak niektórych znaczników / atrybutów wspierających pozycjonowanie – w PDF-ie nie można np. ustawić atrybutu osadzonych linków (np. nofollow), a ustawienie Title czy Description wymaga „wtopienia” tych znaczników w przygotowywany plik,
  • Trudniejsza aktualizacja i recykling treści – gdy chcemy wprowadzić zmiany w artykule na blogu (zrecyklingować tekst), otwieramy edytor w CMS-ie i pracujemy z tekstem. W przypadku e-booka musimy otworzyć edytowalny plik, np. dokument tekstowy, wprowadzić zmiany, zapisać, zoptymalizować i wgrać PDF ponownie na serwer,
  • Ryzyko rzadszego crawlowania i indeksowania PDF-ów – Google lubi odwiedzać strony, które żyją, są aktualizowane, się zmieniają. E-booki są względnie trwałymi tworami, więc dla wyszukiwarki stają się mniej atrakcyjne niż np. treści blogowe,
  • Trudniejsza analityka treści – w PDF-ach zdecydowanie trudniej można mierzyć content engagement (zaangażowanie użytkowników), co powoduje, że mamy mniej danych do wyciągania wniosków, co się sprawdza, a co nie.

 

Czy warto tworzyć PDF-y z punktu widzenia SEO?

Powyższym wypunktowaniem nie chciałam Cię zniechęcić do tworzenia i pozycjonowania PDF-ów. Po prostu warto podkreślić, że ten format jest trudniejszy w optymalizacji pod wyszukiwarkę. Stosuj go do contentu, który łatwiej można zaprezentować w zwartym dokumencie jak instrukcje, poradniki, raporty. Unikaj go natomiast tam, gdzie treść może zostać spokojnie wdrożona na stronie. Przykład? Zamiast tworzyć tabelę ze specyfikacją produktu w PDF, lepiej umieścić ją na karcie produktu w odpowiedniej zakładce. Łatwiej taki content przygotować i go później optymalizować.

Sprawdź też, czym są teksty synonimizowane.

 

przygotowanie pdf pod wyszukiwarkę

 

Optymalizacja PDF pod SEO – 13 elementów e-booka ważnych z punktu widzenia pozycjonowania

Omówiliśmy kwestię indeksowania e-booków przez Google, a teraz przejdźmy do konkretów – jak zoptymalizować PDF pod SEO? Poniżej znajdziesz 13 elementów, na które należy zwrócić uwagę, aby zwiększyć ich widoczność w wyszukiwarce.

 

Nazwa pliku PDF/e-booka

Nazwa PDF-a powinna odzwierciedlać jego zwartość i być przystępna w interpretacji przez wyszukiwarkę Google. Ten element najczęściej trafia do adresu URL, pod którym na Twojej stronie znajdzie się e-book. Zadbaj o to, aby:

  • Unikać polskich znaków,
  • Skorzystać ze słów kluczowych oczywiście powiązanych z tematem e-booka,
  • Używać krótkich nazw przyjaznych dla robotów Google oraz łatwych do zapamiętania przez użytkownika.

Przykłady

  • Raport-content-marketing-2019.pdf
  • Poradnik-SEO.pdf

Sprawdź również, czym są hidden keywords.

 

Title, Description i inne meta tagi

Podczas tworzenia PDF-a koniecznie uzupełnij pole tytuł lub Title, które później będzie wykorzystane do stworzenia znacznika Title na Twojej stronie internetowej (<title>). Jest to czynnik rankingowy, więc warto zadbać o jego optymalizację:

  • Używamy słów kluczowych, ale nie upychamy ich na siłę,
  • Mieścimy się w 50-70 zzs,
  • Przekazujemy informacje zachęcające użytkownika do kliknięcia odnośnika.

 

Przygotuj również Description:

  • Marketingowy opis do 160 zzs,
  • Może zawierać słowa kluczowe,
  • Powinien być atrakcyjny i zachęcać użytkownika do kliknięcia,
  • Warto dodać call to action (np. Przeczytaj nasz artykuł!).

Większość kreatorów PDF pozwala na wstawienie nie tylko Title i Description, ale i jego autora, słów kluczowych (tagów), tematu. Możesz uzupełnić wszystkie pola, jednak najistotniejszy jest Title.

 

jak zoptymalizować pdf pod seo

 

Jeśli tworzysz e-booka z pliku wordowskiego, podczas zapisywania dokumentu jako PDF powinno się pojawić pole umożliwiające optymalizację tytułu. Nie widzisz go? Spróbuj kliknąć opcję Ukryj foldery i sprawdź, czy nie pojawił Ci się taki widok jak na poniższym screenie.

optymalizacja e-booka pod seo

 

Tytuł nie musi być taki sam jak nazwa pliku ani tytuł na stronie okładkowej Twojego e-booka. Ważne, aby przekazywał istotne informacje o PDF-a użytkownikowi i wyszukiwarce.

Sprawdź również, narzędzia copywriterskie, dzięki którym przygotujesz meta znaczniki.

 

Treść będąca zwykłym tekstem

E-booki można tworzyć za pomocą wielu różnych narzędzi – programów tekstowych, graficznych, wyspecjalizowanych aplikacji do składania tego typu dokumentów. Pozycjonowanie PDF-a wymaga tekstowej zawartości pliku. Co mam na myśli? Treść musi być zapisana jako zwykły tekst a nie obraz, by roboty wyszukiwarki mogły ją zaindeksować.

 

Wskazówka!

Jak sprawdzić, czy treść jest tekstem? Jeśli uda Ci się zaznaczyć wybrany fragment e-booka, a nie całą stronę, Twój dokument został odpowiednio przygotowany z punktu widzenia SEO.

 

Dobór fraz kluczowych i ich odpowiednie rozmieszczenie w PDF-ie

Jeśli przygotowujesz poradnik, który np. porusza tematy popularne i wyszukiwane przez użytkowników, przeprowadź analizę i dobór słów kluczowych. Zastanów się, które wyrażenia pasują do tematyki e-booka, podziel je na rozdziały czy sekcje, planując w ten sposób rozmieszczenie słów kluczowych w treści. W taki sposób mógłby powstać np. PDF o domowych maseczkach na zniszczone włosy, poradnik dot. wymiany łańcucha w rowerze czy e-book o optymalizacji treści pod SEO. Frazy mogą stanowić również inspirację co do samej zawartości takiego dokumentu, wskazując kwestie interesujące użytkowników.

 

usługi copywritingowe - oferta

Ostylowanie i formatowanie treści

Optymalizacja pliku PDF pod wyszukiwarkę obejmuje również formatowanie treści. Google, jak i użytkownicy lubią przejrzyste dokumenty, w których łatwo można się odnaleźć. Zadbaj o to, aby Twój e-book zawierał:

  • Nagłówki odpowiadające np. rozdziałom, podrozdziałom sekcjom,
  • Spis treści,
  • Wypunktowania,
  • Pogrubienia, podkreślenia,
  • Tabele, wykresy i grafiki.

 

Unikanie duplikacji treści

Unikaj zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej duplikacji treści. O szczegółach przeczytaj sobie w podlinkowanym  artykule, a w skrócie chodzi o to, abyś nie zamieszczał w e-booku treści, które już zostały opublikowane na Twojej stronie lub serwisach zewnętrznych. Złą praktyką jest np. kopiowanie treści długiego artykułu z bloga i oprawianie go w ładnego PDF-a tylko po to, aby rozsyłać go użytkownikom i za jego pobranie zbierać zapisy do bazy mailowej.

 

Wskazówka!

Jeśli koniecznie chcesz opublikować na stronie e-booka z kopiami treści, zablokuj go przed indeksacją. W ten sposób roboty Google dostaną informację, aby nie analizować i nie indeksować tekstu z PDF-a, natomiast użytkownicy otrzymają treść w łatwiej do pobrania formie.

 

Optymalizacja grafiki w plikach PDF

Jak pozycjonować plik PDF w wyszukiwarce? Zadbaj też o SEO image. Obrazy zamieszczane na stronach internetowych wspierają proces pozycjonowania. Warunkiem jest umieszczenie opisów alternatywnych (atrybutów alt), za pomocą których boty rozpoznają, co się na nich znajduje. Opisanie grafik w e-booku jest jak najbardziej możliwe.

pozycjonowanie PDF-ów w Google

Każdy program do tworzenia PDF-ów ma nieco inaczej rozwiązane dodawanie tekstów alternatywnych – jeśli korzystasz z Worda, wejdź do ustawień konkretnego obrazka. W sekcji Układ i właściwości znajdziesz pola pozwalające na dodanie tytułu i opisu.

 

Linkowanie wewnętrzne w PDF-ach a SEO

Jak już wcześniej wspomniałam, Google doskonale radzi sobie z indeksowaniem hiperłączy osadzonych w PDF-ach. To stwarza okazję do wykorzystania linkowania wewnętrznego i odsyłania użytkowników oraz roboty wyszukiwarki do innych podstron naszej strony internetowej.

Sprawdź także, czym jest skyscraper technique w content marketingu.

 

Przyjazny adres URL

PDF zoptymalizowany pod SEO uwzględnia również przyjazny adres URL. Jeśli tylko masz taką możliwość, skróć odnośnik prowadzący do e-booka, dzięki czemu link zostanie szybciej przeanalizowany przez Google i łatwiej zapamiętany przez użytkownika.

 

Linkowanie wewnętrzne w strukturze serwisu do PDF-a

Podczas pozycjonowania e-booka warto także zadbać o to, aby inne podstrony naszej witryny kierowały wyszukiwarkę i internautę do naszego PDF-a. Fajnym pomysłem jest np. umieszczenie informacji o nowym e-booku w sidebarze z podlinkowaniem do właściwego dokumentu.

 

Dostosowanie treści e-booka do urządzeń mobilnych

Kwestie UX-owe i content experience coraz częściej przenikają się z kwestiami SEO-wymi. I w tym przypadku nie może być inaczej! Przygotowując e-book pod pozycjonowanie, pomyśl o użytkownikach mobilnych wchodzących na Twoją stronę. Zadaj sobie m.in. takie pytania:

  • Czy font nie jest zbyt mały?
  • Czy obrazki są czytelne i widoczne?
  • Czy odstępy między akapitami pozwalają na swobodne skanowanie treści?

Spójrz na PDF oczami internauty posługującego się smartfonem i wyłap wszystkie potencjalne problemy oraz błędy, które zniechęcą go do przeczytania całej treści.

 

e-booki a seo

 

Kompresja pliku PDF

Optymalizacja PDF pod SEO obejmuje również kompresję rozmiaru pliku. W tym pomoże Ci jeden z internetowych programów online. Darmowe i płatne aplikacje znajdziesz na pęczki w wyszukiwarce Google, np.

  • com/pl/compress-pdf,
  • https://www.freepdfconvert.com/pl/kompresja-pdf.

 

Badanie ruchu generowanego przez PDF – analityka e-booka

I na koniec wisienka na torcie! Popularność e-booków warto badać za pomocą narzędzi analitycznych, np. Google Analytics 4. Niestety w tym przypadku samo zainstalowanie kodu śledzącego w serwisie nie wystarczy – pliki PDF go nie posiadają. Co można więc zrobić?

  • Skonfigurować odpowiednie zdarzenie (np. kliknięcie linku na stronie), które będzie rejestrowane przez GA4. W tym celu warto skorzystać z Menedżera Tagów od Google.
  • Skorzystać z narzędzi do eye trackingu i śledzić, w jaki sposób użytkownik wchodzi w interakcję z PDF-em.
  • Osadzić PDF w elemencie iframe z użyciem JavaScriptu, co pozwoli na zbieranie większej ilości danych.

 

Jeśli interesuje Cię zaawansowana analityka plików PDF, najlepiej pogadaj z ogarniętym analitykiem, który podpowie Ci najlepsze dla rozwiązania. Czasem dobrym pomysłem będzie skorzystanie z zewnętrznego narzędzia do publikacji e-booków na stronie, które może mieć swoje własne mechanizmy śledzenia aktywności użytkowników na pliku. Takie rozwiązania stosuje się np. w gazetkach sprzedażowych osadzanych za pomocą Publuu.

oferta na prowadzenie bloga

Jak zoptymalizować gotowy plik PDF zgodnie z dobrymi praktykami SEO?

W wielu przypadkach osoby odpowiedzialne za przygotowanie e-booków nie mają wiedzy na temat pozycjonowania. Dlatego też gotowe PDF-y często nie zwierają zgrabnych tytułów, informacji o autorze, a rozmiar dokumentu przekracza wszelkie dopuszczalne z punktu widzenia SEO granice. Jeśli otrzymałeś właśnie taki plik, bez ingerencji w jego treść możesz go zoptymalizować. Służą do tego offline’owe programy do edycji PDF-ów oraz aplikacje online. Na szybko znalazłam 2 edytory metadanych:

  • com/edit-pdf-meta.html,
  • com/pl/edit-pdf-meta.html.

Powyższe narzędzia pozwalają na zmianę autora, tytułu, daty utworzenia pliku. Dla poprawy SEO postaraj się o optymalizację Title e-booka, uwzględniając kluczowe frazy.

 

Podczas pozycjonowania e-booka pamiętaj również o brandingu!

Dodatkowo mam dla Ciebie kilka wskazówek, które co prawda nie wpłyną na pozycjonowanie e-booka, ale pomogą Ci budować wizerunek i spójność brandu. Pomyśl o swoich PDF-ach jak o książkach, które ktoś kupuje w sklepie i następnie kładzie na półkę. Kiedy do nich wraca, nie pamięta, gdzie je kupił, ale zatapia się w treści i zwraca uwagę na ogólną oprawę. W związku z tym:

  • Przygotuj estetyczny szablon dokumentu zgodny z identyfikacją wizualną,
  • Zaplanuj miejsce na swoje logo, dane – możesz zamieścić je w stopce na każdej stronie dokumentu,
  • Podczas dodawania linków przygotuj parametry UTM, które pozwolą Ci śledzić, skąd użytkownik wchodzi na stronę (UTM-y stosujemy głównie w przypadku e-booków dostępnych za pobraniem i rozsyłanych mailowo; nie stosuje się ich, gdy treść znajduje się w obrębie naszej strony),
  • Stwórz zbiorczą stronę ze wszystkimi PDF-ami, jeśli tworzysz ich dużo i np. dotyczą jakiegoś cyklu, przepisów, porad zdrowotnych itd., użytkownicy w ten sposób łatwiej do nich dotrą.

Sprawdź też, jak stworzyć strategię content marketingową.

 

Indeksowanie i pozycjonowanie plików PDF – najczęstsze pytania od Google

Poniżej zebrałam jeszcze najczęstsze pytania dot. indeksowania i pozycjonowania e-booków, które znalazłam w dokumentacji Google.

 

Czy wyszukiwarka Google może zaindeksować dowolny plik PDF?

Z reguły tak, jeśli plik nie jest szyfrowany. Google radzi sobie z różnymi językami, a nawet w supporcie znajdziemy informację, że jest w stanie przetworzyć treść z PDF-u przygotowanego jako obraz za pomocą algorytmów OCR. Zdecydowanie lepiej radzi sobie z możliwym do skopiowania tekstem.

 

Czy grafika w PDF-ie jest indeksowana?

Nie, obrazy w e-bookach nie są indeksowane.

 

jak pozycjonować e-booki

Jak Google interpretuje linki w dokumentach PDF?

Zasadniczo linki w PDF-ach są traktowane tak samo jak te osadzone na stronie internetowej – dają sygnały indeksowania, mogą przekazywać PageRank. Jedyną różnicą jest to, że w e-booku nie można używać atrybutu nofollow.

Sprawdź też, czym jest content marketing funnel.

 

Jak zablokować plik PDF przed indeksacją?

W tym celu najlepiej użyć tagu meta robots, a dodatkowo w pliku robots.txt wykluczyć e-booki z indeksacji.

 

Czy pliki PDF mogą uzyskać wysokie miejsce w rankingu Google?

Oczywiście, że tak. Jeśli są odpowiednio zoptymalizowane i zgodne z intencją użytkownika, a także ocenione jako wartościowe przez algorytmy Google, pojawiają się wysoko w rankingu wyników.

 

Jaki mamy wpływ na to, że tytuł pliku PDF pojawi się w wyszukiwarce?

Według dokumentacji Google mamy spory wpływ na tytuł wyświetlany w rankingu wyników. Podczas jego ustalania wyszukiwarka bierze pod uwagę 2 elementy: tytuł z metadanych pliku (czyli Title) oraz tekstu kotwicy linków wskazujących dany plik PDF (czyli treść linka prowadzącego do naszego e-booka).

 

Czy publikacja takiej samej treści na stronie i w PDF spowoduje duplikację treści?

Tak. Google rekomenduje wyświetlanie tylko jednej kopii danej treści. Jeśli koniecznie chcesz pokazać ten sam tekst na stronie i w PDF, wyklucz jedną wersję z indeksacji lub ustaw przekierowanie kanoniczne, wskazujące Google treść do indeksacji.

Sprawdź, czym jest content debt.

 

Pozycjonowanie e-booków i PDF-ów – nie zapominaj o dostarczeniu użytkownikom wartości merytorycznej

Optymalizacja e-booka pod SEO jest istotna, jeśli chcemy, aby treść z pliku PDF wspierała proces pozycjonowania naszej witryny. W ferworze działań seowych nie można zapominać o zawartości merytorycznej. Jeśli przygotowany content nie będzie ciekawy i angażujący dla użytkowników, pozycje w TOP10 nie wygenerują wartościowego ruchu oraz konwersji. Opakuj więc super jakości treść doskonałą optymalizacją techniczną, a Twój e-book z pewnością przyniesie Ci wymierne korzyści biznesowe.

 

Źródła i dodatkowe informacje

  • https://developers.google.com/search/blog/2011/09/pdfs-in-google-search-results?hl=pl
  • https://ahrefs.com/blog/seo-for-pdfs/