Jak zacząć pisać bloga i zrealizować swoją pisarską pasję w sieci? Pakiet wskazówek dla początkującego blogera
Aktualizacja: 15 listopada 2024
Blogosfera to dobre miejsce do zrealizowania pisarskiej pasji lub chęci dzielenia się swoimi doświadczeniami. Zaistnieć może w niej każdy, kto posiada pomysł na bloga, przyzwoity warsztat pisarski oraz wytrwałość. Stworzenie strony internetowej nie stanowi większego problemu – można skorzystać z darmowych kreatorów albo wsparcia „informatyka”. A później trzeba już tylko pisać i dodawać ciekawy content. Jednak jeśli chcesz podejść do z głową, czeka Cię mnóstwo decyzji do podjęcia i działań do wykonania. Jakich? I czy będą trudne? Jak zacząć pisać bloga, aby odnieść blogerski sukces? Poznaj poniższe wskazówki i porady, które dla Ciebie przygotowałam.
Kto może pisać bloga? Czy ja się do tego nadaję?
Każdy, kto ma na to chęci, czas i wytrwałość. Dobrze, jeśli się w czymś specjalizujesz, na czymś się znasz, bo wtedy możesz przekazywać czytelnikom ekspercką wiedzę, dzielić się swoim doświadczeniem, przemyśleniami. Wciąż jednak istnieją blogi lifestylowe, tylko tutaj wyzwaniem może być ich wypromowanie i dotarcie do grupy docelowej.
Prowadzenie bloga a działalność gospodarcza – przemyśl też ten temat.
Czy blogi mają jeszcze sens w 2024 r.? Wyzwania blogowania
Zanim rozpoczniesz swoją blogerską przygodę, chciałabym zapoznać Cię z wyzwaniami i możliwościami, które obecnie wiążą się z blogowaniem.
- Teraz zdecydowanie trudniej niż kiedyś jest się wybić w blogosferze, bo konkurencja jest naprawdę spora.
- Będziesz rywalizować o uwagę czytelnika nie tylko z innymi pasjonatami, ale i sklepami internetowymi, firmami, a także influencerami ze sporym zapleczem finansowym zbudowanym na współpracy partnerskiej.
- I oprócz tworzenia ciekawych i oryginalnych treści warto, abyś zainteresował się pozycjonowaniem strony, słowami kluczowymi i SEO copywritingiem.
Przemyśl cel prowadzenia bloga
Sensowność bloga zależy od celu, w jakim chcesz go założyć.
- Czy ma to być forma ekspresji i ćwiczenia warsztatu pisarskiego?
- A może wiążesz z nim osiąganie dochodów finansowych?
- Czy chcesz po prostu docierać do ludzi ze swoimi przemyśleniami i wiedzą?
Jeśli zależy ci na zarobkowaniu z blogowania, nie tak szybko zaczniesz uzyskiwać zadowalające Cię wynagrodzenie. Ogółem blogi są nadal opłacalne, gdy prowadzi się je systematycznie i inwestuje się w nie swój czas, a czasem i środki finansowe. Na stronach firmowych sekcje blogowe często pełnią rolę wspierającą, budując widoczność i wpływając na proces pozycjonowania. W przypadku blogerów mogą stać się stroną wizytówkową, pomagając budować osobisty brand. To także dobre pole doświadczalne dla początkujących pisarzy.
Czy jest więc sens prowadzić bloga? Tak, o ile postawisz sobie jasny cel i trochę w niego zainwestujesz, chociażby swojego czasu. Miej jednak z tyłu głowy, że blogowanie to ciężka praca, a wciąż zmieniające się algorytmy Google często potrafią ukryć niezłej jakości content w meandrach wyników wyszukiwania.
Sprawdź, czym jest cornerstone content strategy.
O czym można pisać bloga? Wymyśl temat przewodni, który przyciągnie czytelnika!
Zanim zarejestrujesz domenę, zatrudnisz informatyka do przygotowania strony i kupisz hipsterską czapkę blogera, zastanów się, o czym pisać bloga będziesz. Najlepiej opisywać tematy, w których jesteśmy ekspertami, na których się znamy oraz które lubimy. Warto także przemyśleć całą koncepcję, by nie okazało się, że nasz serwis jest jednym z wielu, niewzbudzających większego zainteresowania. I tutaj działaj kompleksowo:
- sprawdź konkurencję – najpopularniejsze blogi z określonej tematyki znajdziesz w wyszukiwarce; to z nimi będziesz rywalizować o uwagę czytelników,
- wymyśl wyjątkową wartość przyciągającą użytkowników – np. blogi kulinarne przeważnie nie różnią się niczym szczególnym, ale być może dodanie dwóch wersji tego samego przepisu – fit i standardowej – przyczyniłoby się do zwiększenia popularności strony,
- określ kierunek rozwoju bloga – rozważ, czy zakres tematyczny nie będzie zbyt wąski i czy nie zabraknie Ci pomysłów na wpisy dodawane w kolejnych miesiącach. Blogi eksperckie poświęcone specyficznej dziedzinie to unikalne serwisy, ale w ich przypadku trzeba być na tyle kreatywnym, aby wciąż wyszukiwać nowe obszary tematyczne do artykułów blogowych,
- działaj w niszy – czyli znajdź niezagospodarowany tematycznie obszar, który być może cieszy się zainteresowaniem bardzo wąskiej grupy czytelników. Jednak to wąskie grono może być na tyle aktywne, że przyniesie Ci to o wiele większe korzyści, niż pisanie bloga o temacie bardzo popularnym i konkurencyjnym.
Sprawdź też, na czym polega content marketing funnel.
Jeśli masz szerokie zainteresowania i wciąż nie wiesz, na jaki temat założyć bloga, a w przyszłości chcesz na nim zarabiać, sprawdź, co jest wyszukiwane przez internautów. Takie narzędzia jak Google Trends pomagają znaleźć trendy niosące możliwości w blogosferze.
O czym najlepiej pisać bloga – o wąskiej czy szerokiej tematyce?
Na etapie szukania pomysłu na bloga warto też zastanowić się nad tematycznością. Generalnie wyszukiwarka Google premiuje serwisy, które opowiadają o jednej, nawet wąskiej tematyce, np. łowieniu ryb, wędkarstwie. I jeśli na takiej stronie dodasz kilka wpisów o naprawie samochodu, bo akurat chcesz podzielić się swoimi super tipami, jest duża szansa, że te artykuły nie pokażą się wysoko w wyszukiwarce. Twój blog po prostu zostanie podpięty do tematyki wędkarskiej ze względu na przewagę treści na ten temat. Oczywiście istnieją wielotematyczne serwisy tupu Onet, WP, Interia, ale w ich przypadku Google nauczyło się, że są to strony newsowe, informacyjne o szerokim spektrum tematów.
O czym można pisać na blogu? Generalnie pisz, o czym chcesz, ale pamiętaj o tym, że spójnie tematycznie serwisy mają większą szansę na dobre wyniki w Google. Druga opcja jest taka, że teksty z „pobocznej” czy odbiegające od głównej tematyki nie będą sobie tak dobrze radzić jak pozostałe w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jak blogować – kategoryzacja na blogu
Na etapie ustalania pomysłu na tematykę bloga od razu możesz przygotować mapę czy rozpiskę kategorii swojego bloga. To ułatwi Ci poukładanie sobie całej koncepcji, a będzie bardzo przydatne na etapie projektowania struktury strony, tworzenia też tzw. klastrów tematycznych. Polecam Ci te 2 wpisy:
Od czego zacząć pisanie bloga? Kwestie techniczne
Przeszliśmy przez kwestie koncepcyjne, cel, na jaki temat można pisać bloga oraz jego tematyczność, więc teraz zmierzamy do kwestii technicznych. Nie będę omawiać ich zbyt długo, po prostu nakreślę temat, z czym będziesz musiał się zmierzyć.
Jak i gdzie zacząć pisać bloga? Gdzie założyć bloga?
Możesz skorzystać z darmowych platform blogowych takich jak WordPress. org (opcja niepolecana). Wtedy otrzymasz bloga na subdomenie z ograniczonymi możliwościami modyfikacji wyglądu lub promocji przez pozycjonowanie. Innym rozwiązaniem jest zakup domeny, hostingu i postawienie własnej strony. Wszystko tak naprawdę zależy od Twoich możliwości finansowych oraz planów na prowadzenie bloga. Zawsze można spróbować z darmowym serwisem i zobaczyć, jak rozwinie się sytuacja.
Sprawdź, na czym polega content decay.
Jak zacząć pisać blog? Nazwa i brand strony
Przy okazji wyboru platformy do prowadzenia bloga czeka Cię temat nazwy bloga i domeny, jeśli zdecydujesz się na własną stronę internetową. Nazwę przemyśl dobrze, bo jej zmiana będzie w przyszłości niekorzystna z punktu widzenia SEO. Dodając treści na określonej domenie (np. born-to-create.pl), budujemy jej historię, autorytet i wiarygodność. I gdy ją zmieniamy, całą pracę nad jej reputacją zaczynamy od nowa. Nazwę bloga traktuj jak brand marki, który sam w sobie z czasem zaczyna stanowić wartość.
Jak zacząć blogować – design bloga
To, co przyciąga użytkowników, to czytelny, estetyczny oraz ciekawy wygląd strony internetowej. Na etapie projektowania zadbaj o to, aby czcionka była czytelna, tło i kolor poszczególnych elementów kontrastowały ze sobą, a liczba boksów na podstronie nie przytłaczała oraz nie powodowała odruchu zamknięcia strony. Jeśli zdecydujesz się na bloga na WordPressie, możesz samodzielnie modyfikować darmowe szablony (skórki) lub skorzystać ze wsparcia profesjonalisty, kupując motyw (wygląd strony) spełniający wszystkie Twoje oczekiwania.
Czego należy unikać?
- Wyskakujących banerów i reklam typu pop-up, które w nachalny sposób zachęcają użytkownika do zapisu do newslettera lub pozostawienia komentarza.
- Kolorystyki nieadekwatnej do tematyki bloga (różowe tło dla strony o tatuażach),
- Fontów pozbawionych polskich znaków i tych tzw. fantazyjnych, utrudniających szybkie odczytanie tekstu.
- Ciężkich elementów graficznych, które wydłużają czas ładowania strony,
- Efektu „naćpania” – zamieszczenia zbyt wielu rozpraszających elementów, które nie pozwalają skupić się na treści artykułu.
Jak zacząć prowadzić bloga – dodatkowe kwestie techniczne do przemyślenia
Nie chcę, żeby na samym początku liczba spraw do ogarnięcia Cię przeraziła. Jednak muszę Cię uprzedzić, że na późniejszym etapie dojdą Ci jeszcze do przemyślenia następujące rzeczy:
- Aspekty prawne – jeśli będziesz przetwarzać pliki cookies, potrzebujesz baneru na udzielenie zgody, polityki prywatności i cookies. I pamiętaj, że nawet do zwykłego i prostego formularza kontaktowego potrzebujesz zgód na przetwarzanie danych osobowych (przeczytaj: formularz kontaktowy zgodny z RODO)
- Analityka – czyli narzędzia pozwalające na śledzenie ruchu na stronie. Najpopularniejsze to Google Analytics 4, Google Search Console też się przyda, gdy później zaczniesz interesować się pozycjonowaniem swojego bloga,
- Narzędzia do e-mail marketing – przydatne, jeśli chcesz budować grono odbiorców i wysyłać do nich informacje o nowych wpisach, nowinkach, konkursach itd.,
- System do komentowania – popularna aplikacja to Disqus, WordPress oferuje także wbudowany moduł do komentowania,
- Kopie zapasowe – pamiętaj, aby robić je regularnie. Dzięki temu przez błąd czy atak hakerski nie stracisz zawartości swojej strony i godzin pracy, które na niego poświęciłeś. Polecam także pisać artykuły w edytorze tekstowym, Wordzie czy Google Docs, a dopiero później publikować je na stronie, sprawdź też inne narzędzia SEO dla copywritera,
- Wtyczki, które zwiększą możliwości techniczne Twojej strony – w przypadku prowadzenia strony na własnej domenie np. na WordPressie z czasem będziesz potrzebować tzw. wtyczek (pluginów), dzięki którym rozbudujesz funkcjonalności na swoim blogu. Będzie to np. wtyczka do pokazywania daty modyfikacji wpisu, tworzenia pop-upów itd. Pamiętaj, aby zapoznać się z opiniami, oceną pluginu, a także sprawdzić, czy faktycznie posiada opcje, których potrzebujesz. I miej z tytuł głowy, że im mniej wtyczek zainstalujesz na stronie, tym lepiej!
Myśląc o tym, jak zacząć pisać bloga, do głowy wpada mi wiele kwestii i tematów okołotechnicznych, bo tego jest naprawdę sporo. Blogowanie to dość skomplikowane zajęcie – nie jest to wbrew pozorom samo pisanie. Powyższe kwestie należą jednak do tych podstawowych i na początek powinny Ci wystarczyć.
Jak pisać bloga? Kwestie stylowo-redakcyjne
Przechodzimy teraz do bardziej przyjemnych aspektów blogowania – stylu, zasad redakcyjnych, SEO copywritingu, czyli tego, o co będziesz dbać przy każdym kolejnym artykule blogowym.
Jak pisać na blogu, by wpisy interesowały czytelników? Styl dopasowany do grupy docelowej
Czytelnicy mają różne potrzeby i oczekiwania. Jedni poszukują konkretnych informacji, a inni uwielbiają żarty „branżowe” lub ironiczne wypowiedzi.
- Aby odróżnić się od innych stron, postaraj się, aby Twój własny blog miał niepowtarzalny styl. Nawet jeśli przytaczasz definicje lub wyjaśniasz pewne kwestie, które pojawiają się w innych serwisach internetowych, dodaj coś od siebie – zilustruj opis autorskim przykładem, ciekawą grafiką lub video.
- Oprócz tego, zbadaj też albo po prostu przemyśl, kto znajduje się w Twojej grupie docelowej, kto jest Twoim czytelnikiem. Używaj takiego słownictwa, które będzie dla nich zrozumiałe, proste i oczywiste.
Sprawdź też, jak napisać artykuł krok po kroku.
Jak pisać blog zgodnie z podstawowymi zasadami webwritingu?
W tym zakresie mam dla Ciebie kilka wskazówek.
- Pisz prosto, jasno, zrozumiale.
- Upraszczaj zdania – 1 zdanie: 1 myśl.
- Unikaj strony biernej.
- Wyjaśniaj pojęcia, które mogą być trudne dla Twojej grupy docelowej.
- Dbaj o poprawność językową, interpunkcyjną, ortografię, unikaj literówek – polecam LanguageTool.
- Stwórz strukturę tekstu – wstęp, rozwinięcie, zakończenie / podsumowanie.
- Dziel tekst na akapity, używaj śródtytułów, nagłówków.
To takie najprostsze wskazówki, ale są całe książki o tym, jak pisać na blogu, aby teksty były chętnie czytane. Recenzja Biblii copywritingu, D. Puzyrkiewicza, w której znajdziesz część z nich, dostępna jest pod linkiem.
Pozycjonowanie a pisanie bloga – jak zacząć przygodę z SEO copywritingiem?
Pozycjonowanie bloga to temat dość rozbudowany i jako content marketerka mogę mówić o nim godzinami :). Na początek warto, abyś zaznajomił się z poniższymi kwestiami:
- Zasady SEO copywritingu,
- Dobór słów kluczowych,
- Rozmieszczenie słów kluczowych,
- Duplikacja treści,
- SEO images.
I bardziej zaawansowane tematy, ale też przydatne, szczególnie gdy myślisz o blogu pod kątem zarobkowania:
Najważniejsze, żebyś pisał unikalne, autorskie treści, umieszczał w nich dopasowane słowa kluczowe, dodawał multimedia i je optymalizował. A więcej zaawansowanych porad i wskazówek, jak prowadzić bloga pod katem SEO znajdziesz w kategorii porad dla copywritera.
Pisanie bloga a różne formy treści – nie zapomnij o multimediach!
Sam tekst na blogu to dziś za mało, aby zainteresować czytelnika. Zadbaj także o inne formy contentu:
- Grafiki (mogą być z darmowych lub płatnych banków zdjęć albo wygenerowane przez AI),
- Zdjęcia,
- Infografiki,
- Wideo (embaduj filmy z YouTube, nie osadzaj ich bezpośrednio na stronie),
- Tabele,
- Wykresy,
- PDF-y z dodatkowymi informacjami.
Testuj, które formaty treści najbardziej ciekawią użytkowników. Przejrzyj też, co robi Twoja konkurencja w tym zakresie, bo to z nią będziesz się „bić” o uwagę czytelnika.
Jak zacząć blogowanie regularne? Opracuj harmonogram publikacji
W prowadzeniu bloga liczy się regularność – popularności nie zdobędziesz z dnia na dzień, tylko dzięki cierpliwości oraz wytrwałości będziesz powiększać zasięg w internecie. Dlatego polecam przygotowanie planu wydawniczego i harmonogramu publikacji bloga. W nim możesz spisać:
- Wszystkie pomysły na nowe teksty,
- Zaplanować datę przygotowania artykułu i jego publikacji,
- Dodać także kwestie związane z optymalizacją tekstu pod SEO – słowa kluczowe, długość treści, Title, Description itd.
Taki harmonogram warto prowadzić przez całe blogowanie – przyda się także do wyłowienia treści, które warto odświeżyć, usunąć, zrecyklingować. Uporządkuje Twoją pracę i sprawi, że pisanie bloga stanie się bardziej profesjonalne.
Jak zacząć pisać na blogu i go promować?
Po opublikowaniu tekstu na blogu warto go dodatkowo podpromować. Opcje są różne:
- Płatna promocja w Google i Facebook Ads,
- Założenie kont w Social Media i wrzucanie linków do bloga na profilach,
- Polecanie bloga i artykułów na grupach i forach tematycznych,
- Wysyłka newslettera do zapisanych w Twojej bazie subskrybentów z informacją o nowym wpisie,
- Optymalizacja i reoptymalizacja artykułu pod wyszukiwarkę Google, mocniejsze zainteresowanie się tematem pozycjonowania.
A sam blog dodatkowo możesz promować:
- W podcastach tematycznych, gdy np. uda Ci się wystąpić jako gość lub np. zachęcić twórcę do wspomnienia o Twoim blogu (ta opcja może być płatna),
- Na blogach tematycznych po dogadaniu się z ich twórcą,
- Poprzez klasyczne artykuły sponsorowane i link building (ale w większości będą to już opcje płatne),
- W katalogach stron, blogów.
Promocja bloga nie jest rzeczą łatwą, często może sporo kosztować, dlatego dobrze jest zainteresować się SEO copywritingiem i pisać tak, aby Twoje treści polubili zarówno użytkownicy, jak i algorytmy wyszukiwarki Google.
Profesjonalne pisanie bloga to pełnoetatowa praca!
Blogowanie to ciężka praca, wymagająca sporego wysiłku, cierpliwości i wytrwałości. Większość odnoszących sukcesy blogerów założyła swoją stronę internetową, by realizować pasję, dzielić się wiedzą i przemyśleniami. Wraz ze wzrostem popularności zaczęli odnosić korzyści – wpływy z reklam wyświetlanych w serwisie, współpracy z markami, przygotowywania tekstów sponsorowanych. Prowadzenie poczytnego bloga z czasem może zamienić się w pełnoetatowe zajęcie. I jeśli do tego też chcesz dążyć, bądź gotowy na poświęcenie większej ilości czasu, by wdrapać się na sam szczyt blogosfery.