Prowadzenie i pisanie bloga: realizuj swoją pisarską pasję w sieci!

Internet to wciągający pochłaniacz czasu, który całkowicie zmienił sposób funkcjonowania społeczeństwa. Niesie również wiele możliwości, dając szansę na odniesienie sukcesu kreatywnym osobom, chętnym do podjęcia kolejnego wyzwania. A jest nim m.in. blogosfera – może zaistnieć w niej każdy, kto posiada pomysł na pisanie bloga, w miarę dobry warsztat pisarski, wytrwałość i cierpliwość. Samo zaistnienie w sieci nie stanowi większego problemu – stronę internetową można odpalić w kilka chwil. Jednak prawdziwa zagwozdka to zdobycie popularności. Jak stać się poczytnym blogerem, zarabiać na blogu i docierać do sporego grona użytkowników? Czeka Cię długa droga, dlatego przygotowałam rady, jak wygląda tworzenie bloga krok po kroku.

 

Pomysł na bloga – to coś, czym przyciągniesz czytelnika

Zanim zarejestrujesz domenę, zatrudnisz informatyka do przygotowania strony i kupisz hipsterską czapkę blogera, zastanów się, o czym pisać bloga będziesz. Najlepiej opisywać tematy, w których jesteśmy ekspertami oraz które lubimy. Warto także przemyśleć całą koncepcję, by nie okazało się, że nasz serwis jest jednym z wielu, niewzbudzających większego zainteresowania. I tutaj działaj kompleksowo:pisanie bloga

  • sprawdź konkurencję – najpopularniejsze blogi z określonej tematyki znajdziesz w wyszukiwarce; to z nimi będziesz rywalizować o uwagę czytelników,
  • wymyśl wyjątkową wartość przyciągającą użytkowników – np. blogi kulinarne przeważnie nie różnią się niczym szczególnym, ale być może dodanie dwóch wersji tego samego przepisu – fit i standardowej – przyczyniłoby się do zwiększenia popularności strony,
  • określ kierunek rozwoju bloga – rozważ, czy zakres tematyczny nie będzie zbyt wąski i czy nie zabraknie Ci pomysłów na wpisy dodawane w kolejnych miesiącach. Blogi eksperckie poświęcone specyficznej dziedzinie to unikalne serwisy, ale w ich przypadku trzeba być na tyle kreatywnym, aby wciąż wyszukiwać nowe obszary tematyczne do artykułów blogowych.

 

Jeśli masz szerokie zainteresowania i wciąż nie wiesz, na jaki temat założyć bloga, a w przyszłości chcesz na nim zarabiać, sprawdź, co jest wyszukiwane przez internautów. Takie narzędzia jak Google Trends pomagają znaleźć trendy niosące możliwości w blogosferze.

 

Gdzie założyć bloga?

To kolejna kwestia, nad którą powinieneś się zastanowić. Możesz skorzystać z darmowych platform blogowych takich jak WordPress. org (opcja niepolecana). Wtedy otrzymasz bloga na subdomenie z ograniczonymi możliwościami modyfikacji wyglądu lub promocji przez pozycjonowanie. Innym rozwiązaniem jest zakup domeny, hostingu i postawienie własnej strony. Wszystko tak naprawdę zależy od Twoich możliwości finansowych oraz planów na prowadzenie bloga. Zawsze można spróbować z darmowym serwisem i zobaczyć, jak rozwinie się sytuacja.

 

Design bloga

To, co przyciąga użytkowników, to czytelny, estetyczny oraz ciekawy wygląd strony internetowej. Prowadząc bloga, do swoich czytelników będziesz kierował przede wszystkim teksty – na etapie projektowania zadbaj o to, aby czcionka była czytelna, tło i kolor poszczególnych elementów kontrastowały ze sobą, a ilość boksów na podstronie nie przytłaczała oraz nie powodowała odruchu zamknięcia strony. Jeśli zdecydujesz się na bloga na WordPressie, możesz samodzielnie modyfikować darmowe szablony (skórki) lub skorzystać ze wsparcia profesjonalisty, kupując motyw (wygląd strony) spełniający wszystkie Twoje oczekiwania.

 

Czego należy unikać?

  • wyskakujących banerów i reklam typu pop-up, które w nachalny sposób zachęcają użytkownika do zapisu do newslettera lub pozostawienia komentarza,
  • kolorystyki nieadekwatnej do tematyki bloga (różowe tło dla strony o tatuażach),
  • fontów pozbawionych polskich znaków,
  • ciężkich elementów graficznych, które wydłużają czas ładowania strony,
  • efektu „naćpania” – zamieszczenia zbyt wielu rozpraszających elementów, które nie pozwalają skupić się na treści artykułu.

 

Jak pisać bloga? Wypracuj swój własny styl

Czytelnicy mają różne potrzeby i oczekiwania. Jedni poszukują konkretnych informacji, a inni uwielbiają żarty „branżowe” lub ironiczne wypowiedzi. Aby odróżnić się od innych stron, postaraj się, aby Twój własny blog miał niepowtarzalny styl. Nawet jeśli przytaczasz definicje lub wyjaśniasz pewne kwestie, które pojawiają się w innych serwisach internetowych, dodaj coś od siebie – zilustruj opis autorskim przykładem, ciekawą grafiką lub video.

 

blog jak prowadzićJednym z problemów blogerów bardziej zaawansowanych w tematach SEO jest pisanie bloga pod wyszukiwarkę lub pod użytkowników. Słowa kluczowe umieszczanie w treści wpisów pomagają w zwiększaniu widoczności w wynikach wyszukiwania, ale nie zawsze ładnie wyglądają w ciekawym i merytorycznym tekście. Dlatego staraj się tworzyć przede wszystkim pod swoich użytkowników, delikatnie przemycając frazy. Z czasem nabierzesz umiejętności wyważania słów kluczowych, a wartościowe teksty na blogu same zaczną się pozycjonować.

 

Jak pisać bloga, to tylko z pełnym profesjonalizmem! Sprawdzaj swoje teksty pod kątem literówek, nie rób umyślnie błędów językowych, dbaj o podział treści na akapity, stosuj śródtytuły, wypunktowania. Czytelny i przejrzysty artykuł zachęca do czytania. Kiedy natrafiam na strony internetowe, które linijka po linijce wypełnione są zlewającą się treścią, od razu z nich wychodzę, nie zastanawiając się nawet, czy porzucam wartościowy artykuł. Nie prowokuj takich czytelników jak ja do pożegnania się z twoim blogiem.

 

Opracuj harmonogram publikacji i plan wydawniczy

Z kreatywnymi pomysłami i projektami jest już tak, że na początku bardzo ekscytują i pochłaniają każdą wolną chwilę. A potem kolejne etapy realizacji, szczególnie gdy pojawiają się niespodziewane trudności, nierzadko podcinają skrzydła. W prowadzeniu bloga liczy się regularność – popularności nie zdobędziesz z dnia na dzień, tylko dzięki cierpliwości oraz wytrwałości będziesz powiększać zasięg w internecie. Z pełną motywacją musisz podchodzić do przygotowywania nowych treści. Stali czytelnicy szybko przyzwyczają się do narzuconej przez Ciebie częstotliwości dodawania wpisów. Jeśli kilka razy ich zawiedziesz, znajdą innego blogera, który Cię zastąpi.

 

Badaj zainteresowanie czytelników, by nie pisać do szuflady

Wiele blogów internetowych staje się elektronicznymi pamiętnikami, które nie są odwiedzane przez internautów. Przyjmują formę uzewnętrzniania się, dzielenia się emocjami i przeżyciami z „pustym” internetem. Jeśli chcesz docierać przynajmniej do kilku osób dziennie lub tygodniowo, zainstaluj na swojej stronie narzędzia analityczne (np. Google Analytics), aby weryfikować, jaki jest ruch w serwisie, ile osób czyta Twoje wpisy, co cieszy się największą popularnością. O zdanie użytkowników możesz również zabiegać dzięki komentarzom udostępnionym pod artykułami. Krytyka może być bolesna, ale jeśli podejdziesz do niej konstruktywnie, znajdziesz sposób na podrasowanie swojej twórczości i udoskonalenie swojego bloga.

 

Profesjonalne pisanie bloga to pełnoetatowa praca!

prowadzenie blogaWiększość odnoszących sukcesy blogerów założyło swoją stronę internetową, by realizować pasję, dzielić się wiedzą i przemyśleniami. Wraz ze wzrostem popularności artykułów blogowych zaczęli odnosić pierwsze korzyści – wpływy z reklam wyświetlanych w serwisie, współpracy z markami, przygotowywania tekstów sponsorowanych. Jednak prowadzenie poczytnego bloga z czasem przemienia się w pełnoetatowe zajęcie. Bądź gotowy na poświęcenie mu większej ilości czasu, kiedy już zaczniesz wdrapywać się na sam szczyt blogosfery.