Jak promować bloga? 20 sposobów na zwiększenie ruchu i popularności strony

Aktualizacja: 15 listopada 2024

Bloga można promować na różne sposoby – działając aktywnie w social media, współpracując ze znanymi markami, zwiększając organicznie widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Promocja własnej strony bez dwóch zdań wymaga czasu i zaangażowania, nabycia nowych umiejętności, a czasem skorzystania ze wsparcia ekspertów i poniesienia dodatkowych kosztów. Czym warto się zainteresować, żeby zwiększyć ruch na stronie? Jakie formy marketingu sprawdzają się dla początkujących blogerów? Co skutecznie podbije wartość serwisu i przyciągnie nowych użytkowników? Już spieszę z prezentacją 20 sposobów na to, jak wypromować bloga i zwiększyć jego popularność.

 

Czy darmowa promocja bloga istnieje? Nie!

W moim odczuciu nie ma darmowych sposobów na promocję bloga. Nawet jeśli na działania marketingowe nie wydajesz ani złotówki, to poświęcasz na to swój czas. A on też jest cenny – zamiast pisać kolejny wpis, mógłbyś przecież pracować i otrzymywać za ten czas wynagrodzenie. Oczywiście aktywności promocyjne możesz traktować w kategoriach inwestowania w swój rozwój, nabywania nowych umiejętności, doszkalania się, ale to i tak jest pewna forma wydatku. Niestety nie ma nic za darmo :).

 

Z tego względu na mojej liście nie znajdziesz darmowych i płatnych sposobów na promowanie bloga, zwiększenie jego zasięgu. Metody zwiększenia popularności strony podzieliłam na kategorie związane z poszczególnymi obszarami działań marketingowych. Niektóre mogą wydać Ci się banale lub nieoczywiste. Pamiętaj jednak, że promocja nie opiera się wyłącznie na aktywnościach stricte reklamowych – to również budowa marki, jak i dbałość o jakość treści, jej styl czy aktualność. A to dla Ciebie jako twórcy daje już duże możliwości działania. Przejrzyj poniższą listę 20 pomysłów na promocję bloga. Na początek wybierz kilka, testuj ich skuteczność, a następnie dokładaj kolejne, budując wartość swojej strony.

Sprawdź też wskazówki, jak zacząć pisać bloga.



Jak wypromować bloga? Zacznij od budowania wartości swoich treści

Promowanie bloga najlepiej zacząć od przyjrzenia się swoim treściom, bo to, co piszesz, przekłada się na zwiększenie popularności Twojego serwisu. W tym zakresie:

  • Przygotuj przemyślaną strategię contentową – zastanów się, o czym będziesz pisać, jakie tematy poruszać, co zainteresuje Twoich czytelników,
  • Wypracuj niepowtarzalny styl treści dzięki któremu czytelnicy będą wracać do Twojej strony,
  • Szukaj tematów na topie, sezonowych w obrębie swojej tematyki, których aktywnie poszukują czytelnicy. W tym celu możesz wykorzystać narzędzia do keyword research,
  • Buduj unikalną wartość treści – opracuj swój własny sposób komunikacji, prezentacji informacji, podrzucania przydatnych porad, wskazówek, aby wyróżnić się i dostarczać użytkownikom prawdziwą wartość. Wiem, że to już bardzo oklepany frazes, ale prowadząc bloga, nawet jak chcesz czerpać z niego korzyści finansowe, na pierwszym miejscu zawsze stawiaj użytkownika.

W budowaniu pomysłu na treści przyda się np. strategia content buckets.

 

Budowa spójnej marki – najlepsza promocja bloga

Od początku myśl o swoim blogu jako o marce, która ma kojarzyć się użytkownikom z określonymi wartościami czy cechami. Mogą być to fachowe porady z jakiejś dziedziny, eksperckie i rzetelne podejście do tematu, newsowość albo ciekawa i inteligentna forma rozrywki. Bądź spójny nie tylko w przekazie, ale i elementach wizualnych:

  • Stwórz nazwę i logo, które będziesz używać w różnych kanałach,
  • Opracuj identyfikację wizualną – wybierz font, kolorystykę, elementy graficzne, które będą dla Twojego bloga charakterystyczne,
  • Powtarzaj te elementy w różnych kanałach, do znudzenia przypominając użytkownikom, jaka jest Twoja nazwa, logo, kolory.

Im więcej elementów uspójnisz na samym początku, tym łatwiej będzie Ci budować przekaz, który idzie za marką Twojego bloga.

Brak identyfikacji wizualnej z czasem może przerodzić się w content debt. Dowiedź się, co to!

 

promocja bloga - wskazówki

Jak zwiększyć ruch na blogu poprzez SEO?

Typowym źródłem wejść w przypadku blogów są organiczne wyniki wyszukiwania. Użytkownik ma potrzebę czy problem, wpisuje hasło do wyszukiwarki Google i trafia na Twoją stronę. Wchodzi, czyta i np. zapisuje się do newslettera. Proste prawda? Tak, ale walka o wysokie pozycje w rankingu to już nie taka trywialna sprawa głównie ze względu na dużą konkurencję oraz zmieniające się wciąż algorytmy wyników wyszukiwania.

 

Pozycjonowanie bloga

SEO to dość rozbudowany temat, a część kwestii technicznych nie uda Ci się ogarnąć bez odpowiednich umiejętności. Na początek zadbaj przede wszystkim o:

  • Spójną i uporządkowaną strukturę kategorii bloga,
  • Dobór słów kluczowych, na które będziesz pozycjonować i optymalizować określone podstrony,
  • Niepowielanie podstron, tekstów blogowych o bardzo podobnej tematyce, bo może doprowadzić do kanibalizacji fraz na blogu,
  • Ustawianie Title, H1 i Description na każdej podstronie,
  • Wzajemne i tematyczne linkowanie pomiędzy podstronami,
  • Odciążenie strony i skrócenie czasu jej ładowania (m.in. poprzez wgrywanie skompresowanych grafik),
  • Dodanie elementów zwiększających autorytet Twojej domeny i Ciebie jako autora – np. Twoje bio z podlinkowanym profilem LinkedIn, publikacjami a serwisach branżowych.

 

To duży skrót seowych działań, ale możesz je zrealizować we własnym zakresie, po przeczytaniu kilku artykułów. Pamiętaj, że o pozycję w wyszukiwarce walczysz nie tylko z innymi blogerami, ale także wielkimi firmami ze sporymi budżetami na pozycjonowanie. Łatwo na pewno nie będzie, ale mozolna praca optymalizacyjna i poszukiwanie niżowych tematów może przełożyć się na zbudowanie z wejść z wyszukiwarki potężnego źródła ruchu.

 

szkolenie z copywritingu

Pisanie artykułów blogowych pod SEO

Techniczna optymalizacja bloga to jedno, a drugie to pisanie zgodnie z zasadami SEO copywritingu. Obszerny poradnik znajdziesz w podlinkowaniu, w skrócie:

  • Dobieraj tematycznie słowa kluczowe,
  • Dziel tekst na akapity,
  • Stosuj nagłówki,
  • Rozmieszczaj frazy równomiernie w treści i nie spamuj,
  • Zadbaj o unikalność treści,
  • Linkuj wewnętrznie,
  • Zamieszczaj źródła, z których korzystałeś, tworząc tekst,
  • Odpowiadaj na pytania konkretnie i rzeczowo, pisz zwięźle i jasno,
  • Dodawaj obrazki, wideo.

 

A przede wszystkim pamiętaj o intencyjności fraz i głębokości tematyki treści (content depth). Obecnie wyszukiwarka Google działa tak, że ocenia zapytanie pod kątem intencji, czyli tego, co chce otrzymać użytkownik. Następnie na podstawie obecnych tekstów i semantycznego powiązania pomiędzy zapytaniami określa, jakie zagadnienia powinny znaleźć się w artykule, aby wyczerpywać temat. Jeśli wg Google Twoja treść będzie nie na temat, a dodatkowo nie obejmie połowy kwestii opisanych przez konkurencję, zdobycie dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania stanie się niemal niemożliwe.

 

Dbanie o jakość, niepowtarzalność i aktualność treści

I pamiętaj, że w internecie nic nie stoi w miejscu. Intencje użytkowników się zmieniają, tematy dezaktualizują, a Google wprowadza kolejne update’y w swoich algorytmach. Dlatego warto:

  • Prowadzić recykling treści, aktualizować, odświeżać teksty,
  • Obserwować, czy stare treści nie dotyka content decay, czyli przestają tracić ruch, bo się zdezaktualizowały, konkurencja stworzyła lepsze treści,
  • Co jakiś czas przeprowadzić czystki – czyli content pruning,
  • Pozbyć się stron z thin contentem – krótkimi, niewartościowymi tekstami.

Tutaj przyda się regularne analizowanie wyników osiąganych przez treści – analiza widoczności tekstów, fraz, na które pojawiają się w Google, a na które nie, ruchu, który generują. Na tej podstawie warto wprowadzać działania reoptymalizacyjne.

 

Sposób na skuteczną promocję bloga? Wyróżnij się grafiką

Użytkownicy zapamiętują 65% contentu wizualnego (grafik), a tylko 10% contentu w postaci treści (źródło: https://blog.hubspot.com/marketing/blog-promotion-tactics). Grafiki nie tylko pomogą zapamiętać czytelnikom Twojego bloga, ale także mogą go skutecznie wyróżnić. Wiele osób korzysta ze zdjęć stockowych, a te powielają się pomiędzy serwisami. Jeśli przygotujesz autorskie fotografie lub grafiki, możesz dodatkowo zyskać uwagę i zainteresowanie czytelników.

Sprawdź też, jak optymalizować grafiki pod SEO.

strony do promowania bloga - szukaj współprac z blogerami

Jak zwiększyć zasięg bloga? Udostępniaj artykuły w social media

Social media to dobre miejsce do promowania bloga i artykułów. Warto prowadzić własne profile i konta, np. na Facebooku, Instagramie, Printerest czy LinkedIn. Każda z platform charakteryzuje się nieco innym contentem i grupą odbiorców, dlatego wybierz te, które są zgodne z profilem Twojej strony. Poza własnym kontem w SM masz jeszcze kilka dodatkowych możliwości promocji.

 

Jak promować bloga na Facebooku czy Instagramie?

  • Załóż grupę, którą będziesz budować wokół tematyki powiązanej z Twoim blogiem. Np. jeśli prowadzisz bloga kulinarnego, na takiej grupie możesz zrzeszać użytkowników, z którymi będziesz testować nowe przepisy, wymieniać się inspiracjami.
  • Poszukaj grup powiązanych z tematyką, o której piszesz. Sprawdź w regulaminie, czy można udostępniać na niej linki do bloga. Jeśli tak, dodawaj swoje materiały w nienachalny sposób.
  • Udostępniając artykułów na FB, dodawaj do niego link, napisz atrakcyjną zajawkę, dodaj emotki. Możesz używać także hasztagów i co ważniejsze – oznaczać inne fanpage’e albo ekspertów, których cytujesz. W ten sposób możesz pozyskać zasięg ich społeczności.
  • Twórz relacje, live’y, zapowiadaj w nich to, co poruszasz na blogu.

Te wszystkie sposoby promocji skupiają się na działaniach organicznych, to znaczy, że nie musisz płacić za nie FB czy IG. Jedyne, co inwestujesz, to swój czas.

 

Gdzie promować bloga? W podcaście i na YouTube

Podcast i kanał na YouTube wymieniam razem, bo to narzędzia, które wymagają większego zaangażowania. Nagranie audio lub wideo to większe przedsięwzięcie niż napisanie tekstu na stronę, ale doskonale uzupełnia content blogowy. Dzięki tym kanałom możesz dotrzeć do użytkowników preferujących bardziej interaktywne formy treści.

 

Jak promować bloga w podcaście i na YouTube?

  • Dodaj link w opisie kanału, podcastu.
  • Twórz odcinki powiązane z tematyką wpisów. Linkuj z opisu odcinka czy filmiku do konkretnego artykułu.
  • Na początku lub pod koniec odcinka przypominaj, że prowadzisz bloga i zachęcaj do jego odwiedzin.

Sprawdź np. mój podcast Didaskalia Joanny Bagrij.

 

konsultacje copywritingowe

Reklamowanie bloga poprzez paid – Google i Meta Ads

Jeśli trudno będzie Ci się przebić organicznie w wyszukiwarce Google czy w social media, zawsze możesz przetestować odpalenie płatnej kampanii. Pamiętaj jedynie o tym, aby mocno rozeznać się w temacie, odpowiednio skonfigurować reklamy, zawęzić grupę docelową, określić maksymalny budżet. Zastanów się także nad celem – czy chcesz zapłacić jedynie za pozyskanie nowych użytkowników, a może zapisy do newslettera albo pobranie e-booka? Zawsze odpal testową kampanię i zobacz, czy przyniesie Ci spodziewane rezultaty.

 

Dodatkowy content dobrym pomysłem na reklamę bloga

Jeśli masz czas i ciekawe tematy w zanadrzu, możesz tworzyć dodatkowy content, który przy okazji wspomoże promocję Twojego bloga. Mam tutaj na myśli:

  • Raporty,
  • Case studies,
  • Poradniki,
  • E-booki,
  • Checklisty i zestawienia.

Jeśli przygotujesz interesujący materiał, a dodatkowo będzie dostępny za darmo, może rozejść się viralowo. Pamiętaj, aby oprawa dokumentu nawiązywała do kolorystyki bloga, koniecznie dodaj logo, adres strony. Eksponuj brand zawsze i wszędzie.

Sprawdź też, na czym polega cornerstone content.

 

Promowanie bloga poprzez newsletter

E-mail marketing może być również skuteczną formą promocji własnej strony. Na początku zachęcaj do zapisu do newslettera, a następnie twórz ciekawy content, dodatkowe porady i przypominaj o swoim blogu. Nie przesadzaj jedynie z częstotliwością wysyłania maili – nikt nie lubi spamu.

 

wskazówki jak wypromować bloga

Jak szybko zareklamować bloga? Linkuj tam, gdzie się da!

Prostym sposobem na zwiększenie zasięgu bloga jest pokazywanie jego nazwy i adresu www tam, gdzie jest to tylko możliwe. Gdzie dodać taki link?

  • Do stopki maila.
  • Do bio, gdy publikujesz teksty na innych serwisach.
  • Do stopki dokumentu, w którym przygotowujesz e-booka.
  • Do prezentacji multimedialnej, którą wyświetlasz podczas webinaru, szkolenia.
  • W profilach na SM.
  • I wszędzie, gdzie jest na to miejsce i adres bloga nie będzie wyglądać zbyt nachalnie.

Sprawdź też temat – prowadzenie bloga a działalność gospodarcza.

 

Zwiększenie rozpoznawalności bloga poprzez guest blogging, fora i influencerami

Im częściej nazwa Twojego bloga będzie pojawiać się na różnych stronach, tym większa szansa na pozyskanie nowych użytkowników. W tym celu możesz:

  • Zainteresować się guest bloggingem, czyli pisaniem artykułów na inne serwisy i blogi, są to tzw. wpisy gościnne, artykuły sponsorowane,
  • Wejść we współprace z innymi blogerami, przygotowując wspólny materiał,
  • Udzielać się w komentarzach pod artykułami na innych tematycznych blogach, grupach na FB, profilach w SM,
  • Działać na tematycznych forach, Quorze, budując swój ekspercki wizerunek,
  • Nawiązać współpracę z influencerem, który poleci Twój blog i artykuły,
  • Wziąć udział w podcaście, wywiadzie.

 

Pamiętaj, aby Twoje komentarze i teksty zawsze były merytoryczne. O swoim blogu wspominaj mimochodem, by użytkownicy nie wyczuli, że angażujesz się tylko po to, aby wypromować swoją markę. Daj im też coś od siebie, pokaż swoje umiejętności i eksperckie podejście do tematu.

Sprawdź też, jak napisać artykuł sponsorowany.

 

promocja i reklama bloga porady i sposoby

Promocja bloga na webinarach, konferencjach, warsztatach i mastermindach

Jeśli lubisz występować przed publicznością i masz, o czym opowiadać,

  • weź udział w konferencji,
  • zorganizuj webinar,
  • poprowadź warsztaty lub mastermind.

Takie wydarzenie to również okazja na promowanie bloga, pokazanie swojej marki, zaprezentowanie wiedzy i umiejętności.

 

Analizuj skuteczność prowadzonych działań promocyjnych i wyciągaj wnioski

Jak widzisz, sposobów na promocję bloga jest całkiem sporo. Gdy zaangażujesz się w jakąś aktywność, spróbuj zmierzyć uzyskane efekty. I gdy dana forma reklamy pochłonie zbyt dużo czasu lub środków finansowych, a jej wyniki Cię nie zadowolą, przetestuj coś innego. Nie w każdej branży i nie dla każdego bloga sprawdzi się pozycjonowanie, social media czy e-mail marketing. Testuj, weryfikuj i wybieraj najbardziej efektywne narzędzia promocji Twojego bloga.

 

Źródła i dodatkowe materiały:

  • https://blog.hubspot.com/marketing/blog-promotion-tactics
  • https://backlinko.com/promote-your-blog
  • https://bloggingwizard.com/how-to-promote-your-blog/